kleuren bedrading achterlichten

1967-1980
Lo Bouwens
Donateur
Donateur

kleuren bedrading achterlichten

Bericht door Lo Bouwens » do 22 apr, 2021 15:08

Ik ben mijn 96V4 uit 1979 aan het opbouwen nu hij van de spuiter terug is. Ik had labeltjes aan alle draden van de verlichting gedaan, maar die zijn gedeeltelijk verdwenen of overgespoten. Aan de voorkant heb ik de diverse functies wel kunnen achterhalen, ik hou wel een paar draden over maar die waren waarschijnlijk voor de vier Hella's die er op zaten.
Maar achter is het me onduidelijker. Achter hebben alleen de labeltjes rechts het overleefd (gelukkig) maar daar zitten andere kleuren draad dan links.
Rechtsachter heb ik de volgende draden: 1x wit (labeltje achteruitrijlamp), 1x groen (geen labeltje, niet aangesloten), 1x rood/wit (labeltje richtingaanwijzer) en samengevoegd 1x dubbel rood en eenmaal enkel rood die apart buiten de bundel om van links komt (labeltje achterlicht en remlicht).
Linksachter heb ik 1x blauw/wit, 1x rood, plus 1x de rode die van rechts komt en die is samengevoegd met 1x groen en 1x blauw vanuit de kabelboom.
Voor de nummerplaatverlichting komt vanuit de kabelboom 1x rood/wit en 1x zwart, uit de rubberen spoiler-handgreep komt 1x lichtblauw en 2x zwart (met een oogje, dus massa).
Ook hier dus der vraag welke draad doet wat. Het Haynes handboek geeft geen kleurinfo en in het instructieboekje word ik ook niet wijzer. Ik heb meer draden dan aansluitingen in de lichtunits,
Het komt waarschijnlijk vaker voor dat bij een ruim veertig jaar oude auto de bedrading niet meer origineel volgens het boekje is, dus hopelijk kan iemand mij toch op weg helpen. Voordat alles werd gedemonteerd deed alles het nog.
Bij voorbaat dank.
Lodewijk Bouwens

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: kleuren bedrading achterlichten

Bericht door Luud » do 22 apr, 2021 15:46

Hai Lodewijk,
Ik heb eens bij mijn 71-tiger gekeken, helaas heel andere kleurcombinaties dan jij aangeeft, dus heeft geen zin deze te vermelden.
Is in jouw situatie meten is weten ??
Succes met je vorderingen.

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » do 22 apr, 2021 17:29

Ja, verschil in bouwjaar is inderdaad het probleem. Ook het Haynes handboek loopt niet door tot 1979. Ik heb na een middagje proberen de bekabeling nu in elk geval "netjes op orde", zodat ik min of meer kan zien wat waar heen gaat c.q. vandaan komt en ik snap enkele van de "bypasses" intussen ook. Uiteindelijk moet het gaan lukken.

PeterJanssen
Donateur
Donateur

Bericht door PeterJanssen » do 22 apr, 2021 17:33

Wat ik kan vinden

1x blauw/wit, richtingaanwijzer
1x rood, ikdenk achteruitrijlicht
plus 1x de rode die van rechts komt remlicht
1x groen naar nummerplaat
1x blauw vanuit de kabelboom. Achterlicht

Online zijn engelstalige werkplaatshandboeken met bedradingsschema's te vinden
:O:

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 22 apr, 2021 17:52

Uit het instructieboekje (1976):
Links:
Rood: remlicht (tweede rode vertrekt hier naar rechterkant)
blauw/wit: pinklicht links
Blauw: achterlicht (hier vertrekt een groene voor de nummerplaatverlichting)

Rechts:
Rood: remlicht
Rood/wit: pinklicht rechts
Groen: achterlicht

Er worden hier geen achteruitrijlichten vermeld, maar als jij een witte draad gelabeld hebt, zou dat dus wel kunnen kloppen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 22 apr, 2021 18:58

Remlichten
Afbeelding

Achterlichten
Afbeelding

Richtingaanwijzers
Afbeelding

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » vr 23 apr, 2021 8:51

Allen bedankt, ik ga hiermee aan de slag. Grappig dat er bij niemand geïntegreerde achteruitrijlampen zitten (3 kleuren glas). Kennelijk alleen in de latere jaren? Voordien waren het dacht ik aparte smalle lampen onder de gewone achterlichtunits.
Ik laat het weten als het werkt, maar sta nog open voor informatie over bedrading van bouwjaar 1979.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 23 apr, 2021 9:24

Grote achterlampen vanaf 1978.
Ik zou voor de achterlichten ook extra aardedraden trekken, van de fitting naar de bagageruimte. Aarde via spatborden heeft nog wel eens slecht contact.

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » vr 23 apr, 2021 17:16

Ik had mede dank zij de heldere adviezen en ingekleurde schema's de boel aan de achterkant aardig op gang. Toen ik voor begon ging het mis, heel klein beetje rook, snel contact uit, massa aan spanningsdraad van de richtingaanwijzer (vreemde omleiding buiten de rubber aansluiting om met verkeerde kleur.
Nu doet de richtingaanwijzer en de paniekverlichting voor en achter niks meer en blijft het groene lampje op het dasboard branden, niet knipperen. Mijn conclusie, de clignoteur is doorgebrand (wel gek trouwens dat het controlelampje op het dashboard brandt, maar de richtingaanwijzerlampjes niet). Maar waar zit die clignoteur, zodat ik hem kan vervangen. Als slangenmens van 75 jaar onder het dashboard gezocht, maar ik zie hem niet.
Er is vast wel iemand die weet waar dat ding zit.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » vr 23 apr, 2021 18:16

Onder de motorkap op het schutbord boven de zekeringenbox, het 1 na grootste kastje. Ik heb m'n WPH en V4 zo niet in de buurt, dus even op herinnering...
Tip: print een bedradingsschema uit op A3-formaat en kleur hierop de kabeltjes in. Ook wijzigingen kun je hierop intekenen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 23 apr, 2021 20:45

Lo Bouwens schreef:
vr 23 apr, 2021 17:16
... waar zit die clignoteur...
Links onder/ achter het dashboard, ongeveer achter de schakelaar van de verlichting, zit in een 3-polige connector.
Je moet wel precies de goede vervanger hebben, met de X, P en L contacten in de goede positie. Classicsaabparts heeft de goede, maar ze zijn ook wel goedkoper te vinden.

Afbeelding

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » za 24 apr, 2021 9:01

Ik begin me behoorlijk te schamen voor alle moeite die ik jullie bezorg. Hartelijk dank voor de duidelijke kleurenfoto. Ik heb intussen bij Saab V4 Oldtimers in Veenendaal een nieuwe clignoteur gereserveerd die ik maandag ophaal.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » za 24 apr, 2021 11:20

Loop wel eerst even de bedrading van je voorste richtingaanwijzers na of alles correct zit, het zou jammer zijn als je nieuwe clignoteur er ook meteen weer uit fikt.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 24 apr, 2021 13:26

Om te testen X en L op de connector doorverbinden, dan branden de richtingaanwijzers constant of de zekering brandt door (in ieder geval dan niet het nieuwe knipperrelais...).

Lo Bouwens
Donateur
Donateur

Bericht door Lo Bouwens » wo 28 apr, 2021 10:33

De verlichting en richtingaanwijzers voor en achter doen het allemaal weer dank zij de goede adviezen op het forum en een nieuwe clignoteur van Saab V4 Oldtimers in Veenendaal. Nu nog op zoek naar een oplossing voor het probleem dat noch de ruitensproeiers, noch de koplampwissers het doen. De gewone ruitenwissers werken wel in alle standen prima.
Misschien deden de koplampwissers en ruitensproeier het al niet toen ik hem kocht, want dat heb ik voordat ik aan de restauratie begon niet geverifieerd helaas. Misschien het sproeierpompje en de wissermotor demonteren en kijken of ze het op de werkbank wel doen? Ruitensproeiers zijn APK plichtig toch? Trouwens ook nuttig om te voorkomen dat er krassen door stof in de voorruit komen. Wordt vervolgd, vrees ik...

Plaats reactie