En weer door... Volgende upgrade!
- Luud
- Donateur (7x)
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Mijn groene 96!
Kerstboom in Zweden gehaald Redmer
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Mijn groene 96!
tjonge is die kleine al weer zo groot, wanneer komt er een pony
die van mij werd op haar 4e met de pony van school gehaald
die van mij werd op haar 4e met de pony van school gehaald
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mijn groene 96!
De kerstboom komt gewoon hier uit de buurt, wel zo duurzaam
En de pony staat al klaar hoor, maar die is nog wat te groot voor haar nu…
En de pony staat al klaar hoor, maar die is nog wat te groot voor haar nu…
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Mijn groene 96!
goede nieuws: komst van het rekening rijden , kun je mooi een 9-7 voor de trailer spannen
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mijn groene 96! Update
De 96 is een tijdje uit logeren geweest in Dalfsen, daar zijn de balansaslagers en ook direct de tandwielen vervangen, zodat alles er weer een tijdje tegen kan!
Ook zijn de shims weer rechtgezet en de stuurkogels vervangen, een wereld van verschil met sturen...
De olielekkage aan/uit de versnellingsbak is ook 'verholpen', de aandrijfassen hadden teveel radiale speling helaas, dus het was de verstandigste oplossing om de bak te vervangen voor een gereviseerde, dus ook dat probleem is weer opgelost
Nu de voorremmen nog vervangen en dan kunnen we er echt weer een tijdje tegen...
(project voor daarna ligt al op de plank)
Nu eerst maar eens lekker rijden!
Ook zijn de shims weer rechtgezet en de stuurkogels vervangen, een wereld van verschil met sturen...
De olielekkage aan/uit de versnellingsbak is ook 'verholpen', de aandrijfassen hadden teveel radiale speling helaas, dus het was de verstandigste oplossing om de bak te vervangen voor een gereviseerde, dus ook dat probleem is weer opgelost
Nu de voorremmen nog vervangen en dan kunnen we er echt weer een tijdje tegen...
(project voor daarna ligt al op de plank)
Nu eerst maar eens lekker rijden!
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn groene 96!
Lekker bezig! Fijne reparaties. En ben benieuwd naar het projectje na de voorremmen
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mijn groene 96!
Voor dat projectje worden de komende tijd wat onderdelen verzameld, en zal zich onder de motorkap plaatsvinden.
Naast dat langere termijn werk, moet ik op de korte termijn ook nog aan de slag met de achterste wielkasten, die moeten toch echt wat uitgerold worden om voldoende ruimte te bieden aan de bredere banden...
Naast dat langere termijn werk, moet ik op de korte termijn ook nog aan de slag met de achterste wielkasten, die moeten toch echt wat uitgerold worden om voldoende ruimte te bieden aan de bredere banden...
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
- Luud
- Donateur (7x)
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Mijn groene 96!
Goed bezig Redmer, is een heel project geworden....
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017
- bert knip
- Donateur (8x)
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 23 okt, 2006 14:35
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Mijn groene 96!
Ik weet niet hoe breed je wil gaan met de banden, maar je zou ook de achterkant iets omhoog brengen door langere of opgehoogde veren.
Ook makkelijk met wielen verwisselen.
Zelf heb ik voorveren, achter gemonteerd. Mede omdat ik een gastank achterin heb, en vaak met een aanhanger rijdt.
Ik heb er 5,5 J minilights onder met 195/65 banden.
Ook wel eens ergens gelezen dat iemand Ford focus veren had gemonteerd.
Ook makkelijk met wielen verwisselen.
Zelf heb ik voorveren, achter gemonteerd. Mede omdat ik een gastank achterin heb, en vaak met een aanhanger rijdt.
Ik heb er 5,5 J minilights onder met 195/65 banden.
Ook wel eens ergens gelezen dat iemand Ford focus veren had gemonteerd.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Mijn groene 96!
Ik heb ook wel eens gehoord dat de voorveren achter te stug waren,
Ik heb er nieuwere onder gezet, eerst heet gestookt en iets verlaagd .
Ik heb er nieuwere onder gezet, eerst heet gestookt en iets verlaagd .
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Afslaan bij intrappen koppeling...
Nadat er onlangs van alles aan de auto is verspijkerd, versnellingsbak, balansaslagers & tandwielen, nieuwe voorremmen links & rechts, was ik vol enthousiasme toen ik dat laatste voor elkaar had!
Echter, toen de remmerij allemaal weer allemaal naar behoren en met name zonder lawaai functioneerde, sloeg de auto bij een volgende ritje in de avond een keer of 5 af op het moment dat ik af ging remmen (en terug schakelen) voor een bocht of een verkeerslicht. Tot een aantal keer kreeg ik de auto weer vrij vlot gestart, maar bij de volgende bocht was het weer weg...
Bij thuiskomst eens gekeken, acceleratiesproeier bleek onregelmatig, de ene keer een flinke straal de andere keer een pisboogje. De vlotterkamer was goed vol, wel met vuil op de bodem. De handchoke werkt verder naar behoren en ook stationair loopt de auto goed.
Inmiddels zijn we een paar weken verder en heb ik het volgende gedaan;
- Brandstoffiltertjes vervangen, deze waren met name die vóór de pomp erg smerig... (ook het stukje flexibele leiding naar de pomp schoon gemaakt)
- Vacuumslangetje van potje naar carburateur gecontroleerd, niks geks aan te zien en niet verstopt (hoe kan ik de werking van het vacuumpotje controleren?)
- Carburateur (FoMoCo) er afgenomen en schoon gemaakt en doorgeblazen, incl nieuw pakkingen, nieuwe acceleratiepompmembraan en vlotternaald. (hierna leek het even goed te gaan tot een paar km bij huis vandaan de auto weer de geest gaf, hij reageerde wel een stuk beter op het gaspedaal )
- Nieuwe brandstofpomp gemonteerd
Vandaag de nieuwe brandstofpomp gemonteerd, helaas zonder resultaat, paar bochten onderweg, en van 4 naar 3 willen schakelen en uit is de motor...
Starten en weer huiswaarts met nog 2 herstarts, waarbij ik nu echt heb geconstateerd dat het bij het koppelen misgaat. Bij remmen en dan de bocht door (in een te hoge versnelling), gebeurt er niks en loopt het gewoon door...
Heeft iemand een idee waarmee of hoe ik dat zou kunnen oplossen?
Ik krijg het idee dat het (toch) niet in de benzine toevoer/carburateur zit, wat ik eerst wel vermoedde, of kan iemand mij overtuigen dat dit wél zo is?
Echter, toen de remmerij allemaal weer allemaal naar behoren en met name zonder lawaai functioneerde, sloeg de auto bij een volgende ritje in de avond een keer of 5 af op het moment dat ik af ging remmen (en terug schakelen) voor een bocht of een verkeerslicht. Tot een aantal keer kreeg ik de auto weer vrij vlot gestart, maar bij de volgende bocht was het weer weg...
Bij thuiskomst eens gekeken, acceleratiesproeier bleek onregelmatig, de ene keer een flinke straal de andere keer een pisboogje. De vlotterkamer was goed vol, wel met vuil op de bodem. De handchoke werkt verder naar behoren en ook stationair loopt de auto goed.
Inmiddels zijn we een paar weken verder en heb ik het volgende gedaan;
- Brandstoffiltertjes vervangen, deze waren met name die vóór de pomp erg smerig... (ook het stukje flexibele leiding naar de pomp schoon gemaakt)
- Vacuumslangetje van potje naar carburateur gecontroleerd, niks geks aan te zien en niet verstopt (hoe kan ik de werking van het vacuumpotje controleren?)
- Carburateur (FoMoCo) er afgenomen en schoon gemaakt en doorgeblazen, incl nieuw pakkingen, nieuwe acceleratiepompmembraan en vlotternaald. (hierna leek het even goed te gaan tot een paar km bij huis vandaan de auto weer de geest gaf, hij reageerde wel een stuk beter op het gaspedaal )
- Nieuwe brandstofpomp gemonteerd
Vandaag de nieuwe brandstofpomp gemonteerd, helaas zonder resultaat, paar bochten onderweg, en van 4 naar 3 willen schakelen en uit is de motor...
Starten en weer huiswaarts met nog 2 herstarts, waarbij ik nu echt heb geconstateerd dat het bij het koppelen misgaat. Bij remmen en dan de bocht door (in een te hoge versnelling), gebeurt er niks en loopt het gewoon door...
Heeft iemand een idee waarmee of hoe ik dat zou kunnen oplossen?
Ik krijg het idee dat het (toch) niet in de benzine toevoer/carburateur zit, wat ik eerst wel vermoedde, of kan iemand mij overtuigen dat dit wél zo is?
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
- Luud
- Donateur (7x)
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Afslaan bij intrappen koppeling...
Ha Redmer, vacuümpotje (vervroeger voor ontsteking) kan je controleren door er even aan te zuigen. Zuig je vacuüm, alles oké, en zie je het grondplaatje waar de contactpuntjes op zitten, bewegen. Zuig je lucht is je vacuümpotje stuk en zuigt je motor valse lucht aan. Dit kan bijdragen aan je probleem van afslaan bij gas loslaten.redmervand schreef: ↑zo 13 mar, 2022 20:46
- Vacuumslangetje van potje naar carburateur gecontroleerd, niks geks aan te zien en niet verstopt (hoe kan ik de werking van het vacuumpotje controleren?)
Heeft iemand een idee waarmee of hoe ik dat zou kunnen oplossen?
Ik krijg het idee dat het (toch) niet in de benzine toevoer/carburateur zit, wat ik eerst wel vermoedde, of kan iemand mij overtuigen dat dit wél zo is?
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Mijn groene 96!
Heb je de afstellingen van de motorloop al gecontroleerd? Staat je luchtfilter in zomer- of winterstand? Alles goed ontlucht?
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Afslaan bij intrappen koppeling...
De vervroeger werkt dan wel, ik voel inderdaad een vacuum en hoor een 'klepje' open/dicht gaan.Luud schreef: ↑zo 13 mar, 2022 21:03Ha Redmer, vacuümpotje (vervroeger voor ontsteking) kan je controleren door er even aan te zuigen. Zuig je vacuüm, alles oké, en zie je het grondplaatje waar de contactpuntjes op zitten, bewegen. Zuig je lucht is je vacuümpotje stuk en zuigt je motor valse lucht aan. Dit kan bijdragen aan je probleem van afslaan bij gas loslaten.
Lucht filter staat goed, en met of zonder luchtfilter(in de juiste stand) rijden maakt geen verschil.Funky Dude schreef: ↑zo 13 mar, 2022 21:06Heb je de afstellingen van de motorloop al gecontroleerd? Staat je luchtfilter in zomer- of winterstand? Alles goed ontlucht?
Stationair loopt ie prima rond de 800-900 toeren, reageert dan ook goed op het gaspedaal zonder gekkigheid.
Wat zou ik verder nog moeten ontluchten in deze??
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Mijn groene 96!
Dus, als je de koppeling intrapt na een stukje rijden, valt het toerental zo ver weg dat 'ie afslaat. Wat gebeurt er wanneer je de koppeling intrapt en ondertussen iets gas blijft geven? Blijft de auto dan wel lopen?
Makkelijk is het om alle laagspanningskabel-aansluitingen op de bobine enz. eens los te halen en goed op te schuren. Eenvoudige klus. Bij sommige merken helpt dat... Dan: je zou kunnen bedenken dat er ergens valse lucht wordt aangezogen. Bij de carb of misschien het inlaatspruitstuk. Is dat onlangs uit elkaar geweest? Is de carburateur onlangs verwijderd?
EDIT: lees nu dat de motor er uit is geweest voor de balansslagers. Zeker dan alle elektra-aansluitingen van de ontsteking even testen. Die zijn los geweest.
Makkelijk is het om alle laagspanningskabel-aansluitingen op de bobine enz. eens los te halen en goed op te schuren. Eenvoudige klus. Bij sommige merken helpt dat... Dan: je zou kunnen bedenken dat er ergens valse lucht wordt aangezogen. Bij de carb of misschien het inlaatspruitstuk. Is dat onlangs uit elkaar geweest? Is de carburateur onlangs verwijderd?
EDIT: lees nu dat de motor er uit is geweest voor de balansslagers. Zeker dan alle elektra-aansluitingen van de ontsteking even testen. Die zijn los geweest.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.