En weer door... hij gaat weer!

1967-1980
Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3848
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: En weer door... Volgende upgrade!

Bericht door Ronnes » ma 04 mar, 2024 8:26

De meters zijn onderling verwisselbaar, daar kan het niet aan liggen. Aansluitingen G en W zijn bij de nieuwe van plaats verwisseld en de massa-aansluiting heeft in plaats van het oogje een stekkertje gekregen. Je mag die derde aansluiting links laten liggen en het oogje net als bij de oude vast schroeven (goed zuiver maken). Volgens het schema de bruine draad op W (rood bij jou), grijze draad op G (zwart) en dan moet het gewoon werken.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

En weer door... Volgende upgrade!

Bericht door redmervand » ma 04 mar, 2024 22:08

Vanavond nog een poging gedaan, maar de 'nieuwe' vlotter geeft alleen maar storing...
Dus de oude er maar in gezet en voilá, het werkt weer zoals het hoort :)

Toen de oude tank maar eens van binnen bekeken met een nieuw speeltje :lol:

Het was toch echt wel tijd voor verandering :shock: ;
Afbeelding

Afbeelding
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Volgende upgrade!

Bericht door redmervand » do 22 aug, 2024 12:48

Al een tijdje kampt de 96 met het volgende probleem.
Bij starten en warm rijden is er niks aan de hand, maar als de motor warm wordt begint hij te stotteren bij gasgeven/accelereren, dan gaat het rijden met horten en stoten.
Zet je hem neer loopt ie prima stationair, ook dan merk je niks met gasgeven.
Het lijkt zich dus alleen onder laat voor te doen.

Vandaag viel me op toen ik stationair gas gaf dat ie dan ook wat blauwig rookt.

Details:
Weber 32/36
1500
Elektronische ontsteking (contactpunt vervanging) - heb ik inmiddels vervangen door een nieuw setje, geen verbetering
Ontsteking is bij vervanging van de ontsteking weer goed gezet.


Wie heeft er een idee?
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door Luud » do 22 aug, 2024 13:05

Bobine ??
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door redmervand » do 22 aug, 2024 13:19

Bobine is nog niet heel oud, en is een blauwe Bosch.
Maar eens wisselen kan wellicht geen kwaad
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 2169
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door Turbobakk » do 22 aug, 2024 15:01

Blauwe rook kan duiden op versleten klepsteelhoedjes. Zijn die al is vervangen? En ik zou beginnen met reinigen van de carburateur en sproeiers voor wat betreft het inhouden.
Turbobakk

Saab 900 Classic Coupé T5 1993
Saab Sonett 1973

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door MvR » do 22 aug, 2024 15:40

Laagspanningsdeel van de ontsteking: aansluitingen checken (yup, ervaring...). Bougiekabels die doorslaan? Heb je de staat vd bougies gecheckt? Kleur? Allemaal gelijk verkleurd? En inderdaad: de carb kan het ook zijn. Blauwe rook heeft wrs een andere oorzaak.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door redmervand » do 22 aug, 2024 16:02

Heb inmiddels even snel een andere bobine gemonteerd, en ook dan al vrij snel (was wat afgekoeld) weer het gebok.

Carburateur afstelling eens opnieuw gedaan, bougies waren wat zwart, wat te rijk dus. Helaas nog steeds gebok.

Van het voorjaar, na de eerste ervaring (met anwb) heb ik alle sproeiers er uit gehad en alles doorgeblazen. En er zit een schone tank in, getuige het filter dat mooi schoon blijft.

Misschien de elektronische ontsteking maar weer terug zetten naar puntjes?

Wat ik vooral vreemd vind is dat het pas gebeurt als de auto echt warm is…
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 873
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door Carroda » vr 23 aug, 2024 6:49

Waar zich smeer altijd als eerste lijkt te verzamelen (althans bij mijn 32/36 in m'n 96) is bij de sproeier die zijwaards vanaf de choke kant horizontaal in de carb gedraaid zit.
Tit nu toe was het steeds, als bij iets begon te stotteren, deze er uit, doorblazen dat het gaatje weer mooi zichtbaar rond is, en er weer in. (In 10000km nu 2x voorgekomen, dus valt mee)
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 719
Lid geworden op: do 19 sep, 2019 18:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door albertk » vr 23 aug, 2024 7:23

Had Upoll laatst niet ook zoiets en was het uiteindelijk de electronische ontsteking. Na terugbouwen contactpunten was het goed. Iets met de kwaliteit van sommige goedkopere electronische ontstekingen. Moet je maar even nalezen in zijn topic van zijn 95.
SAAB 9-5 2.3t Arc

Gebruikersavatar
jota
Geregistreerd lid
Berichten: 714
Lid geworden op: za 08 dec, 2007 22:44
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door jota » vr 23 aug, 2024 7:42

Dat klopt idd. We hebben er de laatste tijd meer vervangen door puntjes of de (veel) duurdere electronische ontstekingen.
alleen het beste is goed genoeg

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door redmervand » vr 23 aug, 2024 9:26

Ik ga dat ook maar eens proberen, kijken of contactpuntjes de oplossing zijn
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 873
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door Carroda » vr 23 aug, 2024 13:01

Ik heb zelf contactloze ontsteking van Accuspark er in zitten. Die bevalt tot nu toe nog prima.


Zit er wel aan te denken eventueel eens over te gaan naar een 123Ignition, zodat je hem helemaal kunt instellen. (Nodig? Niet echt, maar wel interessant)
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2949
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door Alex B » za 24 aug, 2024 10:57

Je hoort en leest wisselende verhalen over de kwaliteit van electronische ontstekingen vandaag de dag. Ik volg alweer een tijd Uncle Tony's Garage op Jijbuis en hij vertelt daar dat de kwaliteit van de niet goedkope Pertronix niet meer is wat het was. Ik kocht m'n eerste Pertronix ergens in 2003 of daaromtrent samen met een Braziliaanse blauwe Bosch-bobine en daar heb ik ca 10 jaar dat ik ermee gereden heb nooit een probleem gehad. Uit voorzorg heb ik nooit de motor lang op contact gehad zonder dat ie draaide.

Is het nodig om op een programmerbare ontsteking over te stappen? Ik kan uit ervaring spreken dat je er mee op vooruit gaat. Heb je een Weber 32/36 DGV of DGAV dan wil het nog wel eens voorkomen dat je bij lage toeren en gas geven een kleine hik ervaart omdat tijdelijk het gasmengsel arm wordt; ik las ergens dat dat inherent is aan het ontwerp van de carburateur. Ik had dat ook. Door bij lage toeren en hoge belasting de voorontsteking te vervroegen kreeg ik dat weg. Een tijdje terug heb ik alle ontstekingswaarden vanaf 3000 tpm met 2 graden vervroegd. De motor reageert nu spontaner op gas geven en gaat voelbaar lekkerder.

Een 123 is natuurlijk het makkelijkst te installeren, maar je hebt nog altijd twee tandwieloverbrengingen die voor afwijking kunnen zorgen. Preciezer is een trigger wheel gestuurd systeem waarbij je het vliegwiel als tandwiel gebruikt. Is wel meer werk natuurlijk. Ik heb voor de Megajolt een tandwiel op de V-snaarpoelie zitten, dat is een mooi compromis. Er zit geen speling op de tandwielen van de kruk- en balansas dus dat vond ik nauwkeurig genoeg.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door redmervand » za 24 aug, 2024 12:07

Nou, vanochtend de ontsteking vervangen door contactpunten, was weer even wennen, maar het start en loopt weer.
Daar blijft het dan ook bij want al snel, kwam het bokken weer terug; na een stukje rijden en bochtje om en in de 2e versnelling weer versnellen en als dat iets sneller dan normaal gaat kwam het bokken weer.

Ik vermoed toch dat het haast in de carburateur moet zitten, maar waarom dan alleen als ie warm wordt/is?!?
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red