En weer door... hij gaat weer!

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door MvR » za 24 aug, 2024 17:10

Was de motor toen warm? Kan ook een luchtbel (vapour) in de benzinetoevoer zijn als het om een warme motor gaat. Heb je een brandstofslang verlegd? Zit er een soort van warmte isolator-laag (kweenie hoe dat heet) tussen de carb en het inlaatspruitstuk? Luchtfilter op de zomerstand?
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door redmervand » za 24 aug, 2024 17:35

Motor is dan warm ja, en het probleem wordt gaande weg alleen maar erger.

Benzineslangen lopen de originele weg, laatste deel vanaf de pomp is met staal omwonden.

Sportfilter gemonteerd, dus geen zomer/winter stand

Vlotterkamer lijkt ook prima op niveau als ik hem openmaak.

Isolator blok zit er tussen maar merkte wellicht toch een vacuümlek aan de voet van de carb/isolatorblok.
Moeren nog eens aangedraaid maar lek blijft wat bestaan
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Lafrance1
Geregistreerd lid
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 22 dec, 2023 3:12
Regio: France - Frankrijk

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door Lafrance1 » za 24 aug, 2024 17:45

Lek en soort filter = armlopen als hij warm is

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †
Berichten: 6913
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door Funky Dude » za 24 aug, 2024 18:24

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld? En staan ze nog goed?
Wil je het communisme steunen? Koop Chinese meuk!

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door redmervand » za 24 aug, 2024 18:53

Het filter zal niet veel verschil maken, want met of zonder resultaat is het zelfde.

Kleppen zijn Helvoirt jat december het laatst gesteld, toen deze carb met inlaatspruitstuk gemonteerd werd.
Daarna werd dit probleem voor het eerst na een lange rit begin maart ervaren.
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door MvR » za 24 aug, 2024 19:11

En als je teruggaat naar een andere carb? De oude?
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12894
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door 72sonett3 » za 24 aug, 2024 19:57

Heb je een elektrische benzinepomp onder de achterbank?

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door redmervand » za 24 aug, 2024 20:01

Oude carb was een Weber 34ICH, maar een enkele, dit is een dubbele en dus een ander spruitstuk, als het echt niet gaat is dat een optie, maar deze 96 zou ook gewoon met een 32/36 moeten kunnen lopen.

Saabje heeft nog een gewone benzinepomp overigens, dus geen elektrische aanpassing.
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door MvR » za 24 aug, 2024 20:38

Als ik het zo lees, heb je vanaf maart problemen. Is de Weber nieuw? In maart was het niet echt warm buiten.

Moet de pomp meer brandstof leveren voor deze carburateur? Zo ja, is die daar dan toe in staat? Misschien helpt het ook om de brandstofleiding vanaf de tank eens door te blazen. Kort gezegd: alles optimaliseren.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Funky Dude
In memoriam †
Berichten: 6913
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door Funky Dude » za 24 aug, 2024 22:04

Eerder meldde ts dat de bougies wat zwart werden, dan lijkt een tekort aan benzine niet waarschijnlijk.
Ik zou toch de kleppen nog eens checken.
Wil je het communisme steunen? Koop Chinese meuk!

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2949
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door Alex B » zo 25 aug, 2024 12:52

Wat is de sproeierbezetting van de DGV?

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door redmervand » zo 25 aug, 2024 13:11

Dit is de huidige bezetting, na wat proberen eind vorig jaar begin dit jaar

Afbeelding
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Gebruikersavatar
theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3101
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door theun » zo 25 aug, 2024 13:37

Bobine? Ontsteking? Bobine en warmte kan ook gedoe geven toch?


Ah, ik lees nu dat die tip al voorbij kwam. Toch zou ik die alsnog niet uitsluiten. Nieuwe bobines kunnen ook kapot zijn…
Saab 900 2.0 T16 4-drs sedan 1992
Saab 900 2.0c 4-drs sedan 1989
Saab 96 1971
Volvo 940 estate 1997

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door redmervand » zo 25 aug, 2024 15:51

Heb 2 bobines geprobeerd op zowel de elektronische als de puntjes ontsteking, beide geven hetzelfde resultaat... :cry:
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2949
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: En weer door... Vreemde haperingen

Bericht door Alex B » zo 25 aug, 2024 21:01

Ik ken dit topic niet uit m'n hoofd, maar als je motor een 1,5 is zonder tuning als een snellere nokkenas en grotere kleppen is de bezetting m.i. aan de ruime kant. Het lijkt mij niet dat je daardoor last van bokken krijgt, maar wel van zwarte bougies. Welke emulsiebuizen zitten er in?

Wat doet de motor precies als ie bokt? Is het als je met gelijkmatige snelheid rijdt? Komt het bij bepaalde snelheden/toerentallen voor? Gaat het over als je als ie bokt gas bij geeft? Zijn alle electrische contacten en aardpunten schoon? Geen losse schotten in de einddemper?

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate