En weer door... hij gaat weer!
-
MvR
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3427
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: En weer door... hij gaat weer!
Ik ben benieuwd wat je vindt als oorzaak. Die van mij heeft die kuren soms ook. En inderdaad: choke een tikkie uit, helpt.
Ik rijd vaak met EcoMaxx in de tank. Die veroudert niet. Het kan dus -in mijn geval- niet liggen aan verouderde benzine. Zelf verdenk ik toch de tank. Gruis dat zich in de sproeier verstopt.
Ik rijd vaak met EcoMaxx in de tank. Die veroudert niet. Het kan dus -in mijn geval- niet liggen aan verouderde benzine. Zelf verdenk ik toch de tank. Gruis dat zich in de sproeier verstopt.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
-
redmervand
- Donateur (6x)

- Berichten: 1935
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: En weer door... hij gaat weer!
Aan de tank zal het niet liggen, er zit een mix van 98 en 100 in, en de tank is mooi schoon, de filter blijft mooi helder.
In tegenstelling tot een jaar geleden, voordat ik de vervangende tank plaatste
Voorlopig vermoed ik dat het de afstelling wat arm is, dus ik ben erg benieuwd wat er gebeurd als het wat warmer/minder koud is.
In tegenstelling tot een jaar geleden, voordat ik de vervangende tank plaatste
Voorlopig vermoed ik dat het de afstelling wat arm is, dus ik ben erg benieuwd wat er gebeurd als het wat warmer/minder koud is.
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
-
MvR
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3427
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: En weer door... hij gaat weer!
Heb je een Weber 34 ICH?
Ik weet wel dat een 34ICH wel houdt van een beetje rijkere afstelling. Starten met de handchoke gaat dan prima. Je hoeft er maar naar te kijken en hij loopt al. Wat ook helpt is een iets grotere hoofdsproeier in een 34ICH (zo heet dat geloof ik). Normaal een '150', maar een '155' is fijner. Hoewel ik niet weet of dat invloed heeft op wat je beschrijft.
Ik weet wel dat een 34ICH wel houdt van een beetje rijkere afstelling. Starten met de handchoke gaat dan prima. Je hoeft er maar naar te kijken en hij loopt al. Wat ook helpt is een iets grotere hoofdsproeier in een 34ICH (zo heet dat geloof ik). Normaal een '150', maar een '155' is fijner. Hoewel ik niet weet of dat invloed heeft op wat je beschrijft.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
-
redmervand
- Donateur (6x)

- Berichten: 1935
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: En weer door... hij gaat weer!
Nee, het is een dubbele, 32/36 dus.
Wellicht helpt een andere stationair sproeier, dat is nog wel een optie om eens te proberen.
Wellicht helpt een andere stationair sproeier, dat is nog wel een optie om eens te proberen.
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
-
Alex B
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: En weer door... hij gaat weer!
Begin eens met het verhogen van het benzineniveau in de vlotterkamer. Ik had met de Sonett ook last van afslaan bij stevig afremmen en tot stilstand komen, na het bijbuigen van het lipje dat de vlotternaald bedient zodat het benzineniveau hoger werd was dat over.
Alex
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate
-
redmervand
- Donateur (6x)

- Berichten: 1935
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: En weer door... hij gaat weer!
Zou toch niet mogen bij een gloednieuwe, zo uit de doos, carburateur lijkt me.
Maar kan het vlotterniveau eens checken inderdaad
Maar kan het vlotterniveau eens checken inderdaad
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
-
Carroda
- Geregistreerd lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: En weer door... hij gaat weer!
Als die eerst goed heeft gelopen, kan het best een vuiltje zijn in de deellast sproeier.
Bij de 32/36 gaat, als er vuil in zit, deze schijnbaar als eerste daar naartoe.
Het voordeel.is dat je die er met een.platte schroevendraaier zo uit draait, een keer doorblaast, en er weer in zet.
Heb ik bij die van mij al een aantal keer moeten doen.
Bij de 32/36 gaat, als er vuil in zit, deze schijnbaar als eerste daar naartoe.
Het voordeel.is dat je die er met een.platte schroevendraaier zo uit draait, een keer doorblaast, en er weer in zet.
Heb ik bij die van mij al een aantal keer moeten doen.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
jota
- Geregistreerd lid
- Berichten: 714
- Lid geworden op: za 08 dec, 2007 22:44
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: En weer door... hij gaat weer!
Bij temperaturen rond het vriespunt en een sportfilter, die dus geen warme lucht van het uitlaatspruitstuk krijgt, zou dit er mogelijk mee te maken kunnen hebben. Ik had zo een keer de carburateur van een 2-takt volledig bevroren. Na montage van de aanzuigbuis op luchtfilter na uitlaatspruitstuk geen problemen meer. Ik geef dit als voorbeeld dat het er mogelijk mee te maken kan hebben, voordat je een hele carburateur uit elkaar gaat halen.
alleen het beste is goed genoeg
-
redmervand
- Donateur (6x)

- Berichten: 1935
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: En weer door... hij gaat weer!
Ja dat was mijn andere vermoeden omdat ik het sinds het monteren ook nog niet eerder ervaren heb.
Eind van de week wordt het wat minder koud, dan maar eens testen wat er gebeurt.
Eind van de week wordt het wat minder koud, dan maar eens testen wat er gebeurt.
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
-
turbopilot
- Donateur (7x)

- Berichten: 16897
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: En weer door... hij gaat weer!
Het originele filter kun je zelfs verdraaien zodanig dat deze lucht aan kan zuigen langs schotje op het uitlaatspruitstuk.
Een zomer en winterstand voor de aangezogen lucht.
Bij een meeting in de zomer heb ik wel eens iemand geholpen die het net verkeerd om had, winterstand aanzuig stand in de zomer, dat kan ook problemen geven .
Een zomer en winterstand voor de aangezogen lucht.
Bij een meeting in de zomer heb ik wel eens iemand geholpen die het net verkeerd om had, winterstand aanzuig stand in de zomer, dat kan ook problemen geven .
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
MvR
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3427
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: En weer door... hij gaat weer!
Aanvullend: sommige modellen hebben een aanzuigbuis die je resp. horizontaal naar achteren (zomer) of verticaal omlaag (winter) kan draaien. Een hoek van 90 graden. Mijn 76'er had dat standaard in de jaren '80. (Dat gezegd: toen ik op gas ging rijden moest de aanzuigbuis altijd in de zomerstand blijven staan).
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
-
redmervand
- Donateur (6x)

- Berichten: 1935
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
En weer door... hij gaat weer!
Vanochtend de (CO) afstelling van de weber even laten optimaliseren, stond inderdaad aan de arme kant. Maar het is nogal gevoelig dus met een kwart slag was het al gedaan.
Daar bleek wel dat de kachelkraan lekt als deze uit/naar beneden staat…
Ik haal maar weer de simpele kraan te voorschijn denk ik. Dit was een nieuwe (imitatie) kraan, houdt blijkbaar nog geen 3 jaar vol…
Weer wat te doen dus, naast wat elektra zaken proberen met spannings verlies van dynamo naar accu:
Daar bleek wel dat de kachelkraan lekt als deze uit/naar beneden staat…
Ik haal maar weer de simpele kraan te voorschijn denk ik. Dit was een nieuwe (imitatie) kraan, houdt blijkbaar nog geen 3 jaar vol…
Weer wat te doen dus, naast wat elektra zaken proberen met spannings verlies van dynamo naar accu:
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
-
Luud
- Donateur (8x)

- Berichten: 1203
- Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: En weer door... hij gaat weer!
Hey Redmer,
Ook hier was de nieuwe kachelkraan geen lang leven beschoren op de 96. Uiteindelijk een gewone geplaatst.
Ook hier was de nieuwe kachelkraan geen lang leven beschoren op de 96. Uiteindelijk een gewone geplaatst.
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
-
redmervand
- Donateur (6x)

- Berichten: 1935
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: En weer door... hij gaat weer!
Het is weer de tijd van het jaar voor tradities


Saab 96 '72 in Tyrolergrön
-
redmervand
- Donateur (6x)

- Berichten: 1935
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
En weer door... hij gaat weer!
Tijd voor een update.
Inmiddels zijn er rondom nieuwe veren gemonteerd, dat heeft het doorhangen in de bochten en rotondes verholpen, en nu kan er zelfs een volwassen passagier achterin meerijden zonder dat het achter aanloopt.
De 96 heeft ook wat tijd bij de specialist doorgebracht om een aantal hardnekkige issues op te lossen. Sinds dat ik de auto heb, en de remmerij voor vernieuwd heb trok de auto bij remmen hard naar rechts. We hebben over de jaren al het nodige geprobeerd. Nu ook de gevlochten leiding vervangen, de klauw nogmaals gereviseerd.
Ook de rubbers van 5 jaar oude AVO schokbrekers bleken al toe aan vervanging, dus het geklapper is ook verholpen.
Bij flink gasgeven rookte het wagentje nogal, dus ook de kleppen gesteld en de kleprubbers zijn vervangen.
Schakelen ging sinds een paar weken ook wat raar, zelfs 1x dat ik de auto kort niet eens in een versnelling kon krijgen, erg praktisch als je vooraan staat bij het stoplicht...
Dat is ook allemaal weer opgelost.

Tijd om te toeren dus, en zo gisteravond maar een zoon van een kennis naar zijn gala gebracht.
De jongens vonden het geweldig in de 96, zelfs toen er een Lamborghini ons passeerde was het 'deze auto is veel vetter dan dat ding'
Mijn dag was goed!
Dus dat 5 minuten later de motor overkookte nam ik maar voor lief, voor alles een eerste keer, en dan in een gala optocht.

Er waren genoeg ouders die even konden duwen

Vandaag het niet brandende laadlampje gefixt door de oude spanningsregelaar weer terug te plaatsen. De nieuwe Hella zat er nog geen 2 jaar in...
Inmiddels zijn er rondom nieuwe veren gemonteerd, dat heeft het doorhangen in de bochten en rotondes verholpen, en nu kan er zelfs een volwassen passagier achterin meerijden zonder dat het achter aanloopt.
De 96 heeft ook wat tijd bij de specialist doorgebracht om een aantal hardnekkige issues op te lossen. Sinds dat ik de auto heb, en de remmerij voor vernieuwd heb trok de auto bij remmen hard naar rechts. We hebben over de jaren al het nodige geprobeerd. Nu ook de gevlochten leiding vervangen, de klauw nogmaals gereviseerd.
Ook de rubbers van 5 jaar oude AVO schokbrekers bleken al toe aan vervanging, dus het geklapper is ook verholpen.
Bij flink gasgeven rookte het wagentje nogal, dus ook de kleppen gesteld en de kleprubbers zijn vervangen.
Schakelen ging sinds een paar weken ook wat raar, zelfs 1x dat ik de auto kort niet eens in een versnelling kon krijgen, erg praktisch als je vooraan staat bij het stoplicht...
Dat is ook allemaal weer opgelost.

Tijd om te toeren dus, en zo gisteravond maar een zoon van een kennis naar zijn gala gebracht.
De jongens vonden het geweldig in de 96, zelfs toen er een Lamborghini ons passeerde was het 'deze auto is veel vetter dan dat ding'
Dus dat 5 minuten later de motor overkookte nam ik maar voor lief, voor alles een eerste keer, en dan in een gala optocht.

Er waren genoeg ouders die even konden duwen

Vandaag het niet brandende laadlampje gefixt door de oude spanningsregelaar weer terug te plaatsen. De nieuwe Hella zat er nog geen 2 jaar in...
Laatst gewijzigd door redmervand op vr 29 mei, 2026 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 96 '72 in Tyrolergrön