Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

1967-1980
Meindert53
Geregistreerd lid
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 08 feb, 2021 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door Meindert53 » zo 13 jun, 2021 21:03

Ik lig op een operatiekamer. Vastgebonden met drie lederen riemen. De oogarts komt naar me toe gelopen. Hij heeft een soort lepel in zijn hand. Ik probeer weg te komen, maar dat lukt natuurlijk niet!
Zonder zich te bedenken wipt hij mijn rechteroog eruit. Ik ben versteend! hij pakt het oog beet, en loopt er zomaar mee weg! Het lijkt wel of de oogspieren eindeloos kunnen worden uitgerekt. Hij loopt naar de zijkamer en legt daar mijn oog in een schaal. Plotseling komt er een verpleegkundige aan, loopt bij hem naar binnen en NEE, knalt de deur achter zich dicht!

Met een schreeuw wordt ik wakker. Gelukkig is het een droom, maar wel zo een waarvan je niet meer in slaap komt.
Het is natuurlijk de onrust. Morgen (eigenlijk vandaag al) ga ik naar Denemarken. Ik ga onze SAAB ophalen. Zoals jullie wellicht nog weten uit mijn eerdere berichten uit "Op zoek naar een goede en mooie SAAB 95".

Ik heb een deal met Peter in Denemarken. Na een aanbetaling van 250 euro heeft hij zijn SAAB 95 voor mij gereserveerd. Door al het Coronagedonder mocht ik niet eerder Denemarken inreizen. Nu mag het weer, ik heb ondertussen mijn twee Pfizers gehad en ik heb voor de zekerheid nog even een sneltest laten doen.
In ons dorp heb ik een autoambulance gehuurd en daar ga ik mee naar Denemarken. De reis is nog een week uitgesteld omdat ik wat problemen met mijn rechteroog had...

Om zeven uur vertrek ik en ik verwacht tussen vier en vijf uur in Midden Jutland aan te komen. Daar heb ik een hotel gereserveerd, zodat ik de volgende dag rustig en bij daglicht naar huis kan rijden.

De reis verloopt voorspoedig. Met zo'n lege tandemasser kun je toch lekker doorrijden. Onderweg zet ik zelf koffie met een pruttelpotje op een gasbrander. Zo reizend kom je weinig andere mensen tegen.
In Hamburg heb ik een half uur vertraging omdat men daar de wegen bij de Elbetunnel onder handen neemt. Er wordt in Duitsland veel aan de wegen gewerkt, is ook wel nodig trouwens.
Tussen Hamburg en Denemarken wordt het steeds rustiger. Mijn gedachten dwalen af. Ik ben onderweg naar onze SAAB. Is het nu een HIJ of een ZIJ? Sommigen hebben hun SAAB een naam gegeven. Vroeger hadden wij een SAAB 96 die we SAABINE noemden. Onze SAAB 95 is wit. In Duitsland noemden ze vroeger de VOLVO ES1800 Schneewitchensarch of doodskist van Sneeuwwitje. Tja je zult er maar in moeten rijden.. Een witte SAAB 95 in het Zweeds sneeuwwitje noemen wordt zoiets als Snövit. Dat klinkt ook een beetje sneu.
Wij gaan onze SAAB niet personificeren en ook geen verkleinwoord gebruiken. Het wordt gewoon Onze SAAB!

Ondertussen ben ik bij de Deense grens aangekomen. Er staat al een hele rij. Uiteraard worden alle buitenlanders er uit gepikt. Ik moet opzij een soort tent inrijden. Daar krijgen ze natuurlijk al mijn paperassen te zien en wordt tevens mijn paspoort gescand. Gelukkig mag ik zonder verder gedoe doorrijden.
Het valt mij op dat hier nergens een bord staat met Welkom in Denemarken!

Wanneer je vroeger naar Denemarken op vakantie ging, dan kwam je in een oase van rust terecht. Op de snelweg reed men bijna stapvoets en er was naar verhouding weinig verkeer. Dat is nu wel anders. Lekker allemaal op de linker rijstrook rijden en mekaar het leven zuur maken. Zou dat ontwikkeling zijn?
In Jutland moet ik de snelweg verlaten en wordt het tweebaans. Het tempo gaat naar beneden en alle gelegenheid om de mooie natuur te bewonderen.
Om vijf uur ben ik bij het hotel in Viborg. Valt me nog niets tegen. Morgen gaan we verder. 8)

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door coppe218 » zo 13 jun, 2021 21:10

Leuk verhaal. Succes net de reis.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door op » zo 13 jun, 2021 22:55

spannend of hij echt zo mooi is als op de plaatjes....


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
nuggie
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 02 jan, 2019 15:14
Regio: - kies een regio

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door nuggie » zo 13 jun, 2021 23:07

Mooi verhaal (en mooie 95). Ik kijk uit naar het vervolg.
————————————————————————————
SAAB 96V4 1972

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door DV 9-3 » ma 14 jun, 2021 7:38

Pakkende opening en 'n mooi verhaal! Geniet van deze reis naar -en straks met- je nieuwe SAAB, ik ga je belevenissen met plezier volgen!

Afbeelding
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Meindert53
Geregistreerd lid
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 08 feb, 2021 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Op weg naar een mooie SAAB 95 v4 II

Bericht door Meindert53 » ma 14 jun, 2021 16:11

Veel gesloten deuren in Viborg. In het hotel heb ik niemand gezien. Na drie gesloten restaurants heb ik gelukkig toch nog wat kunnen eten.

De volgende dag is het zover. We hebben om negen uur afgesproken en om half negen kan ik niet langer wachten. Het adres is 10 minuten rijden van Viborg. Midden in het land ligt een verlaten boerderijtje met enkele schuren. Peter is al aanwezig. In de schuur staat onze SAAB 95.

Hij glimt minder als op de foto's en zit onder een laag stof. Een snelle blik in de motorruimte toont dat het inderdaad een nette restauratie is geweest. De binnenkant ziet er ook netjes uit. Ik vraag of Peter hem even wil starten. Het duurt even voor hij de chokeknop heeft gevonden en dan draait hij het contact om. Eerst een droge 'klik'. Daarna draait de startmotor rond en slaat de motor even aan. Om vervolgens weer stil te vallen. Daarna is alle stroom uitgevallen en krijgt Peter hem niet meer aan de praat.

Wat nu te doen? Ik heb wel genoeg gezien en gehoord. We besluiten de auto maar op de autoambulance te zetten. Samen duwen de de SAAB uit de schuur. Peter loopt met zijn hoofd vlak langs een hommelnest. Het gaat nog maar net goed.
Langzaam trekken we de SAAB met de lier op de kar. Gaat best zwaar hoor! En dan staat ie!

Afbeelding

Omdat de versnellingsbak niet goed meer is, heb ik er een 'goede' bij gekregen. Samen tillen we het ding in de SAAB. Ik krijg er ook nog een goede voorruit bij.
Terwijl Peter de vele briefjes van 50 euro zit te tellen, zet ik de SAAB vast met de sjorbanden. Daarna ondertekenen we beiden de overeenkomst en ontvang ik de autopapieren. Nadat Peter het achterste nummerbord heeft verwijderd, geven we elkaar, geheel tegen alle Coronaprotocollen in, een hand. Ik beloof dat ik een foto zal sturen wanneer de auto Nederlandse nummerborden heeft. En dan kan ik weer terug! Het is kwart voor tien en ik heb al gelijk een voorsprong van een kwartier op het terugreisschema!

Afbeelding

Langzaam hobbel ik de lange landbouwweg af naar de doorgaande route. Ik had Peter gevraagd wat de kortste route was. En dat is volgens hem via Silkeborg. Daar hebben we vroeger nog wel eens gekampeerd met onze kinderen. Toen hadden we een rode SAAB 96.
Het is wel een toeristische route, smalle wegen (gelukkig niet druk!). Het valt mij op dat iedere keer wanneer ik de 60 km/u nader, dat de SAAB heen en weer beweegt. Net of ie hoofdschuddend OhOh laat horen. Dit rijdt echt niet. Bovendien met deze snelheid, of liever het gebrek daar aan, kom ik morgen pas thuis!
Op een parkeerterrein heb ik de versnellingsbak uit de SAAB getild en in de kofferbak van mijn Giulietta gelegd. De achterruit er gelijk maar bij gedaan. Dom dat ik daar niet aan gedacht heb, maar een beladen kattenbak maakt dat je minder slingerbewegingen krijgt. Dit komt denk ik ook door de smalle aanhanger.
En ja hoor, dit gaat wel beter. Na een uur ben ik pas weer op de snelweg. Het heen en weer bewegen van de autoambulance begint telkens weer zo rond de 80 km/u. Met 78 km/u gaat het goed. Nou ja, daar kun je wel mee thuis komen!

Bij de Duits-Deense grens kan al het verkeer gewoon doorrijden. Een lekker gevoel om Denemarken weer te kunnen verlaten.
Bij Hamburg staan enorme files vanwege een Unfall. Met een uur vertraging ben ik even voor vijf uur Hamburg voorbij. Nu is het vooral een kwestie van uitzitten.
In Duitsland heb je uiteraard ook veel autoliefhebbers. Met opgestoken duim en luid toeterend rijden ze mij voorbij. Ook op de parkeerterreinen, bij de gecombineerde koffie en plaspauzes veel positieve aandacht.

Afbeelding

Om tien uur 's-avonds ben ik eindelijk thuis. De volgende dag direct de SAAB van de kar afgehaald en op de inrit gezet. Ha, toen pas had ik weer rust. En zeg nou zelf, een plaatje niet?


Afbeelding

Ons huis is meteen meer waard geworden. Morgen zet ik alle foto's op het forum.

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1374
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door silvandam » ma 14 jun, 2021 16:29

Goed bezig! Wat een mooie auto.
Saab 96 1967, Torreadorrood(?)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door Ewout » ma 14 jun, 2021 16:54

Prachtige auto, dito verhaal en ...van harte natuurlijk!

(Mag zo'n Giulietta dit trekken?)
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door Luud » ma 14 jun, 2021 17:50

Mooi hoor Meindert, blijf posten ......met foto's.
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door DV 9-3 » ma 14 jun, 2021 18:52

In één woord: Pràchtig! Ben ook heel benieuwd naar meer en grotere foto's! (Ik verbaasde me ook dat 't gewicht achter de Alfa mag, maar met zo'n goed voorbereide reis moet dat haast wel geklopt hebben😉...)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op ma 14 jun, 2021 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door Oelo74 » ma 14 jun, 2021 19:13

Prachtige auto en heerlijk verhaal Meindert. Het heeft even voor je geduurd maar dan heb je ook wat. Heel veel plezier en succes met deze 95.

Gr. Jan
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 5485
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door Marius0404 » ma 14 jun, 2021 21:50

Schitterend
Het is ook wel opvallend dat veel Saabrijders ook super kunnen schrijven.
Prachtig om te lezen.
Succes met vervolg
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4

Bericht door Gele aero » ma 14 jun, 2021 22:02

Heel gaaf avontuur dit en prachtige wagen!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Op weg naar een mooie SAAB 95 v4 II

Bericht door Sapphire » ma 14 jun, 2021 22:16

op schreef:
zo 13 jun, 2021 22:55
spannend of hij echt zo mooi is als op de plaatjes...
Beetje flauw om de trotse eigenaar het gras voor de voeten weg te maaien met foto's plaatsen...
Meindert53 schreef:
ma 14 jun, 2021 16:11
Om tien uur 's-avonds ben ik eindelijk thuis. De volgende dag direct de SAAB van de kar afgehaald en op de inrit gezet. Ha, toen pas had ik weer rust. En zeg nou zelf, een plaatje niet?
Magnifieke auto. Perfecte spec zo die eiersnijder gril, V4 motor en kleur! Veel geluk ermee!

Meindert53
Geregistreerd lid
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 08 feb, 2021 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Op weg naar een mooie SAAB 95 v4 III Slot

Bericht door Meindert53 » di 15 jun, 2021 16:09

Het eerste wat ik afgelopen zaterdag heb gedaan is kijken hoe de motor weer gestart kan worden. Kleverige startsolenoide gecheckt door er licht tegen te tikken. Ja, hij heeft weer stroom en de startmotor draait. Daarna weer alle stroom weg. Nog eens tikken helpt nu niet. Dan maar op de beproefde oude methode, gewoon met een lapje checken waar de stroom op staat en waar niet. Het contactslot krijgt geen stroom, de draad volgend kom ik bij de zekeringbox. En ja hoor, een zekering die geen goed contact maakt. Snel even schoon gemaakt en weer proberen. De lampjes floepen aan en de startmotor geeft een droge KLIK. Na enkele keren proberen slaat ie aan. Het motortje loopt!

's-Middags eerst de auto maar eens lekker gewassen. Daar knapt ie echt van op. Ik merk dat ik nu automatisch op de HIJ-vorm kom. Dat geeft niet, zeker niet bij een auto uit die tijd. Genderloze autos zoals de TESLA hadden ze toen nog niet. :lol:
En dan nu de foto's:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is in mijn ogen inderdaad net zo mooi als op de eerdere foto's. De auto is in 2006 in Denemarken geïmporteerd vanuit Zweden. Vervolgens is hij gerestaureerd. De oorspronkelijke kleur is ROOD. De huidige kleur is een soort WIT. Overdag in de zon is het WIT, in de avond lijkt het echter meer een LICHT GRIJS. Er staat geen kleurcode vermeld op de papieren, alleen WHITE.
Ik vind het zelf wel een mooie kleur. Het is geen hard wit en ook geen roomwit. Ik moet de kleurcode echter nog wel achterhalen want er moet nog wel het nodige worden bijgewerkt.

Het interieur is ook netjes. Volgens mij was zo'n dashboard in die tijd GRIJS. Maar ik laat het mooi zo. Ik denk wel dat ik de radio ga verwijderen. Opvallend vind ik dat er geen veiligheidsgordels zijn gemonteerd. Die wil ik er natuurlijk wel op hebben.

In de motorruimte zie je dat er nog geen rembekrachtiger op zit. Die wil ik uiteraard ook wel hebben. Wij moeten er per slot van rekening wel de Alpen mee over!
De motor is blauw gespoten. En omdat ze het extra goed wilden doen zijn de bougies ook mee gespoten. Die zitten er dus al een tijdje op! Wanneer ik de compressie meet, dan heb ik 10, 10,5 en 9,4 en 5 BAR. Dat onderzoeken we wel verder wanneer de motor er uit is. Ik moet immers de versnellingsbak nog verwisselen. Het viel me al op dat de bougies vies zwart vettig zijn. De mooie chromen klauw op de uitlaat is ook zwart aan de onderkant.

Zo, nu weten we wat we hebben gekocht en kunnen we aan het werk! De komende tijd zal ik berichten hoe e.e.a. verloopt.

Plaats reactie