Onze mooie SAAB

1967-1980
Meindert53
Geregistreerd lid
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 08 feb, 2021 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Onze mooie SAAB

Bericht door Meindert53 » ma 28 jun, 2021 19:54

Een toen stond hij op onze inrit, onze mooie SAAB.

Afbeelding

Het eerste wat we doen is er in zitten. Het valt ons beiden op; het ruikt vertrouwd naar ... SAAB. Dezelfde geur als onze vroegere SAAB's uit de periode 1981 tot 1995! Het volgende dat opvalt is, hij is kleiner dan je herinnert. Je zit veel dichter bij elkaar. Verder gaan je ogen langs de klokken, het originele witte stuur, de signaleringslampjes. Het valt ons op dat er helemaal geen veiligheidsgordels in deze auto zitten. Die willen we uiteraard wel hebben. Het liefst van die grijs-zwarte die je nog zelf moet vastklikken. Klippan heten deze, net zoals eerder een bank bij IKEA heette. Wellicht had je voor die bank ook gordels nodig omdat je er anders af valt!
Voordat we helemaal in katzwijm vallen stappen we uit.

Dan bekijken we de buitenkant, die kleur! Overdag is het wit, tegen de avond wordt het licht grijs. Echt een mooie kleur! De originele autokleur is rood, dat zie je terug op verschillende plaatsen. Onder de motorkap ziet alles er wel netjes uit. Geen olie of vet op de bodem, geen lekwater. De radiateur is vernieuwd in Denemarken, de naam van het bedrijf op Jutland staat er nog op. Deze auto uit 1968 heeft nog geen rembekrachtiger. Die moet er natuurlijk wel op als je over de Alpen gaat. Op die plek zit echter ook de hoofdcilinder van de koppeling. Deze steekt recht vooruit door het schutboard.

Afbeelding

Ik wil ook nog een trekhaak hebben die bij een SAAB 95 uit de vroegere periode past. De latere versies zijn langer en steken een eind uit. Hiervoor een advertentie gezet op het SAABforum. Dit levert meteen een aanbod op uit Friesland. De trekhaak daarvan is van het latere type. Ondertussen komen we bij Johan Tammelink terecht met zijn idyllische SAAB museum.
Hij heeft alle spullen wel liggen. De hoofdcilinder van de koppeling moet schuin omhoog. In de latere versies van de SAABs zit op het schuine gedeelte boven de rem en koppelingscilinder een soort verhoginkje waar de latere types op passen. Om dit de realiseren zoek ik een sloopsaab waar ik dit stuk uit kan zagen. Met een kattenbak vol rijkdom rijd ik weer naar huis.
Onderweg bedenk ik mij dat ik wellicht ook een soort dikke steun kan maken, zoiets als in de vorm van de uitlaatpakking. Deze moet dezelfde proporties hebben als de montagekant van de hoofdcilinder van de koppeling. Voor de stevigheid kan ik een soort verstevigingsplaatje maken dat aan de binnenkant komt van het schutboard. Johan gaf al aan dat er een stevige druk op de koppelingscilinder komt te staan bij het volledig intrappen. Hier broed ik nog even op.

Thuis gekomen snuffel ik 's-avonds door de papieren die ik van Peter, de verkoper van de SAAB, heb gekregen. Er zitten eigendomspapieren bij van alle drie de eigenaren in Denemarken. De auto is daar geïmporteerd in 2006. Door middel van Google vind ik het adres en een telefoonnummer van de voorlaatste eigenaar in Denemarken. Op goed geluk stuur ik hem een SMS, in de Deens (althans volgens Google vertaal).
Tot mijn blijdschap ontvang ik de volgende dag een bericht. Het is een foto van een verfbus met autolak RAL 7038. Ik vraag hem of hij de auto heeft gerestaureerd en wat hij aan de motor heeft gedaan. Hij heeft deze auto inderdaad gerestaureerd! De motor heeft hij niets aan gedaan omdat deze nog gewoon goed liep. (!) Ik had al gezien dat het hele motorblok blauw was geverfd of gespoten. Zelfs de bougies waren blauw! In een volgende aflevering zal ik meer over de motor melden. Zelfs de klepstoters en veren waren blauw..

Daarna op internet gekeken naar RAL 7038. AGATE GREY. Dit lijkt een veel donkerder kleur grijs te zijn! Onze auto is veel meer wit!
Gauw weer een SMS naar Denemarken. Klopt deze kleur wel?
De eerdere eigenaar verontschuldigt zich, hij heeft waarschijnlijk de nummers door elkaar gehaald. Hij geeft aan dat het een originele SKANIA vrachtwagenkleur is. Maar hij weet zich nog te herinneren dat hij een verfblikje heeft meegegeven bij de verkoop van zijn SAAB. Ondertussen biedt hij zijn originele SAAB 95 Imperial aan, in volgens hem uitstekende staat.
Snel weer een mail gestuurd naar Peter, de vorige eigenaar. Twee weken later reageert Peter. Hij kon zich zoiets niet herinneren, maar is toch gaan zoeken. En ja hoor, hij vond een blikje autolak.... Met daarop de kleurcode .... RAL 7038.
Dan maar een lakmonster laten nemen bij de plaatselijke autospuiter.

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1019
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Onze mooie SAAB

Bericht door Luud » ma 28 jun, 2021 21:24

Het avontuur is gaande, blijf posten, genoeg volgers en natuurlijk veel Succes met alle ontdekkingen.... :O:
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12629
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Onze mooie SAAB

Bericht door 72sonett3 » ma 28 jun, 2021 21:42

Zit er geen plaatje met de kleurcode naast het plaatje met het chassisnummer?
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
nuggie
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 02 jan, 2019 15:14
Regio: - kies een regio

Re: Onze mooie SAAB

Bericht door nuggie » ma 28 jun, 2021 21:45

De originele autokleur is rood, dat zie je terug op verschillende plaatsen.
Het plaatje in de motorruimte zal dus geen uitkomst brengen.
————————————————————————————
SAAB 96V4 1972

Meindert53
Geregistreerd lid
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 08 feb, 2021 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Onze mooie SAAB

Bericht door Meindert53 » di 29 jun, 2021 9:24

Klopt, het plaatje is geschuurd en niet meer leesbaar.

Gebruikersavatar
1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3077
Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Onze mooie SAAB

Bericht door 1001760 » di 29 jun, 2021 10:33

RAL 7035 heeft dat wel.
Lichtgrijs dat op wit lijkt (of andersom).

RAL 7038 is inderdaad grijzer.

Vind het ook lastig te zien op de foto's.
Lakmonster nemen lijkt me de beste optie.
Lak kan ook verkleurd zijn door de weersinvloeden.
Bij de lichtere kleuren (vooral wit) is het uiteindelijke resultaat ook afhankelijk van het merk verf.
De gloed kan net anders zijn en daardoor bij de ene grijzer of blauwer ogen dan bij de andere.

Als je delen gaat spuiten zou ik zorgen dat de kleur "uitwaaierd" over de naastliggende delen.
Zo voorkom je kleurverschil, maar daar zal een goede spuiter je prima bij kunnen adviseren.
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk
En iets elektrisch

[size=50]ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05, 9-3 SE 1.9 TiD '09; 9-5 1.9 TiD Estate '07[/size]

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Onze mooie SAAB

Bericht door esalet » di 29 jun, 2021 11:01

Gefeliciteerd met je aanwinst, En nu lekker er mee "tinkeren".
Afbeelding
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Meindert53
Geregistreerd lid
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 08 feb, 2021 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Onze mooie SAAB (2

Bericht door Meindert53 » vr 02 jul, 2021 21:10

Vandaag met het front naar de autospuiterij geweest. Daar werd een stukje goed opgepoetst en daar de spectrummeter er op gezet. Na enkele keren meten werd de meter op de computer aangesloten. En wat blijkt... de dichtstbijzijnde RAL kleur is ... RAL7038!!
De kleur is sinds het spuiten iets veranderd daarom adviseert de spuiter om gewoon de dichtstbijzijnde kleur te kiezen. Dat gaan we volgend jaar doen, wanneer we de lelijke roestspot boven het rechterachterspatbord gaan aanpakken.

Afbeelding

Daarvoor moet eerst de auto op Nederlands kenteken staan en daarvoor moet hij eerst grondig zijn nagekeken. Ik ben al begonnen met het ontmantelen van de motor. Eerst de motorkap eraf. Ik zie dat de voorste draaipunten niet in een plastic dopje draaien, maar metaal op metaal. Ook zie ik dat de splitpennen om de draaipunten van de motorkap ontbreken. Niet de eerste slordigheid die ik tegenkom. En het zal vast ook niet de laatste zijn!
Zo, nu kun je wat beter overal bij. Het volgende deel wat gedemonteerd wordt is het voorfront. De eerdere eigenaar die deze auto heeft gerestaureerd is lekker losgegaan met de bedrading van de verlichting en twee claxons. Alles apart gezekerd en voorzien van relais. Ziet er degelijk uit. Alleen hou ik niet zo van al die aparte circuits. Als er een probleem is, is het vaak lastig zoeken. Bovendien sluit het niet meer aan bij het bedradingsschema.

Afbeelding

Ik denk dat ik de gele krimpkousen later wel ga omwikkelen met zwarte tape. Staat wat origineler.

Na het verwijderen van de radiateur, dynamo, startmotor en carburateur komen we bij de motor. Het aftappen van het koelwater is makkelijk want het bestaat inderdaad uit water. Dan doemt bij mij direct een beeld op van het glooiende Jutlandse landschap, waar in een verlaten boerenschuur een eenzame SAAB 95 staat te bibberen in de vrieskou.
Ik zie twee plekken waar een hoekje van het motorblok is afgebroken. Precies op de plek waar het koppelingshuis er tegenaan moet.

Afbeelding
Eerst ga ik eens kijken bij cilinder 4, daar is weinig compressie meer.

Afbeelding

De motorverwarmer schiet meteen los wanneer ik hem een beetje stevig vastpak. Verder is goed te zien dat de klepveren mooi zijn meegeverfd.
Ik krijg de kleppen bijna niet los, alles is bedekt met een dikke laag black slurry. Met een lijmtang krijg ik de veerschotels ingedrukt en los van de spietjes. Nu kan ik de kleppen losmaken met de klepveertang. En dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de zuiger zitten enkele beschadigingen, doch niet ernstig. De cilinderwand laat een kras zien, maar niet echt diep. We zullen verder zien wanneer de motor er uit is. Dat wordt augustus als ik de elektrische lier uit Italie meeneem. Dan kunnen de zuigers er uit om de zuigerveren te inspecteren. Dan kunnen we tevens de lagerschalen beoordelen.
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen zie ik dat de tuimelaars aan de onderkant al behoorlijk ingesleten zijn.

Afbeelding

Komende weken maken we een rondreis, eerst naar Roemenië waar onze zoon nu werkt, dan via de Balkan naar ons huisje in ItaIië en op 1 augustus weer terug naar huis. Een mooie gelegenheid om onderweg eens lekker na te denken over dit motortje. Tot nu toe nog geen grote gebreken, maar echt vrolijk ben ik er ook niet over. Er is in mijn ogen weinig liefdevol mee omgesprongen.
Ondertussen kan ik ook alvast nadenken over eventuele alternatieven. Als het motortje echt gereviseerd moet worden, dan kan ik net zo goed een 1.7 blok nemen. Maar ja, eerst moeten we natuurlijk gewoon alles goed inspecteren en beoordelen.
Ciao! 8)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Onze mooie SAAB

Bericht door Steve-O » za 03 jul, 2021 15:46

Mooi ding. Rijden jullie er nu in naar Roemenië?

Scania met K schrijven is wel heiligschennis, zelfs op een SAAB-forum.

Afbeelding
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2591
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Onze mooie SAAB

Bericht door Alex B » za 03 jul, 2021 23:04

Aan een open deck blok dat al zo gaar is zou ik geen moeite meer besteden als ik jou was. Ga op zoek naar een minder oud closed deck blok en ga daarmee aan de slag.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
bert knip
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 23 okt, 2006 14:35
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Onze mooie SAAB

Bericht door bert knip » zo 04 jul, 2021 9:04

Mee eens.
Van Oetteren in Neede had laatst nog een gereviseerde met meer pk in de aanbieding.
Kost wat maar dan heb je ook wat.

Meindert53
Geregistreerd lid
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 08 feb, 2021 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Onze mooie SAAB (3)

Bericht door Meindert53 » za 17 jul, 2021 21:46

Afbeelding

Aan dit T-shirt moest ik denken na jullie laatste reacties. Jullie hadden al gezien dat het inderdaad een oud open blokje is. Ik was van plan om dit drie afleveringen later te onthullen, maar dat hebben mijn foto's al gedaan. En ja, het klopt; je schrijft niet SAAP.

Ja, dit blokje ga ik niet verder gebruiken. Dus ik moet op zoek naar een ander blok. Dat is een tegenvaller, maar ik vermoedde al dat er een revisering aan zat te komen. Als er al zo lang weinig aan is gedaan en er bovendien weinig zorgvuldig mee is omgesprongen, dan mag je wel het een en ander verwachten.
Aangezien er toch ingrijpend vernieuwd moet worden, dan biedt dat ook wel weer kansen. Niet dat ik meteen aan een raceblok zit te denken hoor. 70-75pk is echt wel voldoende voor ons gebruik. Gewoon net wat meer vermogen berg op is wel prettig. Ik heb wel een keer meegemaakt dat de turbo van onze VW Transporter kaduuk ging, en wij net met een hele lading naar Italie onderweg waren. Ik zie nog de hele rij auto's die achter ons reden richting Grnd St Bernard tunnel. Harder als 60km/uur ging hij toen niet.
Ik zit te denken aan een blok met een 1700 krukas.

Nu zag ik laatst een advertentie in Duitsland met een motor van 1700cc die uit een SAAB 95 kwam, met versnellingsbak. De vraagprijs vond ik met 600 Euro redelijk hoog gezien: "Er lief sehr gut. München Freiburg 150 km/h. Vor 25 Jahren." Het blijft een gok. Dus ook even met Johan Tammeling gebeld. Tja, als de krukas en de zuigers verder heel zijn, dan kun je er al weer wat mee. Daarnaast voldoende reserve delen erbij. En ook nog een versnellingsbak. Dan heb ik er drie. Misschien kan ik van de beste een hele goede laten maken.
Dus wir haben uns geeinigt auf 300 Euro. Ik zou op de terugweg van onze reis via Bucarest naar Italie en dan weer terug de motor ophalen. We hebben dan de aanhanger uit Italie weer bij ons en we komen dan praktisch langs de verkoper.

Maar ja, ik heb geen rekening gehouden met die ene vrachtwagenchauffeur uit Bucarest die op vrijdagmiddag, voor de zoveelste keer die dag, lekker met zijn mobiele telefoon bezig was...

We reden op de ringweg van Bucarest en waren bijna bij onze zoon aangekomen. Het was druk en beide rijstroken reden met een gangetje van ca 60 km/uur. Links van ons reed al een poos een vrachtauto. Plotseling na een afslag, reed de vrachtwagen naar rechts en ramde ons tegen de betonband. Hele zijkant en halve voorkant in de prak en wiel gebroken. We konden niet verder. Gelukkig liepen wij zelf geen schade op. En daarna begint het gedoe. Niet met de vrachtwagenchauffeur, de politie, de afsleepdienst etc. Neen, je hebt vooral gedoe met de alarmcentrale van je verzekering. Ik zal jullie de verdere details en ergernissen besparen. Gelukkig zijn wij weer thuis, dankzij kordaat ingrijpen van de hulpdiensten en de autoverhuurder van Roemenië. Die weten kennelijk wel wat hulpverlening, service en goede dienstverlening betekenen. Die wachten niet tot maandag als iedereen er weer is. Die komen 's-avonds nog persoonlijk een huurauto brengen. Hulde.

Onze Alfa wordt op 28 juli in Nederland verwacht. Ondanks de vraag van de alarmcentrale: "Wilt u de auto nog wel hersteld hebben?". Kostenreductie en damagecontrol heten deze praktijken.
Neen, dan de bestuurder van de afsleepauto: "Just a new wheel, a tire and you can go!"


Afbeelding

Meindert53
Geregistreerd lid
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 08 feb, 2021 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Onze mooie SAAB (4)

Bericht door Meindert53 » vr 14 jan, 2022 22:17

"Heb je al weer een erectie gehad?". [Ik weet dat onze huisarts een beetje direct kan zijn. Maar dit valt me toch een beetje rauw op het dak. Ik herinner me nog zijn afhoudende reactie toen ik om een PSA test vroeg. Ook later toen ik moest worden doorverwezen naar de Uroloog. Het lijkt verdorie wel of hij alsnog zijn gelijk komt halen. Maar ja, het is mijn lijf. En daar gaan wij zelf over.
Nu ben ik een half jaar verder. En is alles weer achter de rug. De biopties, de ongemakkelijke onderzoeken, de operatiekamer die meer weg heeft van een Frankensteinlaboratorium, de 52 Jodiumzaadjes en daarna het herstel. Alles werkt weer. Tijd om onze SAAB weer aan te vatten...]

"Natuurlijk man, even stilte laten vallen...; Jij ook?!". :mrgreen:

Eerst de rembekrachtiger en de koppeling. Dat is geen eenvoudig klusje hoor! Nog even de situatie met de oude hoofdremcilinder en -koppelingscilinder.

Afbeelding

Na de demontage van de oude hoofdremcilinder en -koppelingscilinder heb ik eerst de afstand van de nieuwe aansluiting op de pedalen opgemeten. Er zit een behoorlijk verschil tussen de oude pedalenset en de nieuwe.

Afbeelding

Dit heb ik opgemeten vanaf de rechter steun die ik blijf gebruiken. Zo kan ik de plek bepalen voor de rembekrachtiger en nieuwe hoofdkoppelingscilinder. Deze laatste komt behoorlijk tegen het uiterste punt aan, waar deze nog net geplaatst kan worden. Vervolgens beide aansluitpunten uitgezaagd en gaten geboord voor de montagebouten.

Afbeelding

De hoofd koppelingscilinder zit bij de latere auto's standaard op het schutbord gemonteerd op een verhoogde uitstulping in het plaatwerk. Deze uitstulping heb ik niet, maar ik kan wel een dikke tussenlaag maken om hetzelfde effect te krijgen.

Nu moet eerst aan de binnenkant een pedalenas worden gemaakt. Vanwege de nieuwere brede pedalenset, is een langere as nodig. Eerst de linker assteun wegslijpen. Dan is het smalle stripje wat aan de bovenzijde de twee assteunen verbindt aan de beurt. Daar moet wel een nieuwe voor komen omdat dat extra stevigheid geeft en omdat de veer die het rempedaal terugduwt er tegenaan komt. Ik heb een nieuwe as gekocht met de juiste diameter. Deze is standaard minimaal 1 meter lang. Dat biedt ook weer nieuwe mogelijkheden. Ik heb de as langer gemaakt en daardoor kan ik deze vastzetten op het binnen spatbord. De extra ruimtes om de pedalen recht tegenover de rembekrachtiger en de hoofd koppelingscilinder vul ik op met ringen en een bus. Omdat ik een nieuw stripje aan de bovenkant moet maken voor de veer van het rempedaal, maak ik een tussensteun. De volgende foto laat het al een beetje zien.

Afbeelding

Nu kan ik de boel afwerken, de tussensteun lassen en alles in de RX zetten. Zoals uit de foto's blijkt, was deze 95 oorspronkelijk rood. Een erg mooie kleur. Ik ga de bodem van de motorruimte ook opnieuw in de verf zetten. Daarvoor heb ik RX10 in de juiste kleur laten maken.
Bij het vrijmaken van het schutbord aan de binnenkant, trof ik een dikke laag schuim aan die bedoeld is voor -geluids-isolatie. Deze voelde op sommige plekken een beetje vochtig aan. Daaronder zaten dempende teerplaten geplakt. Als je daar vocht treft, dan weet je dat het ook roest geeft.
Bij het verder lostrekken (wat zit die troep vast zeg! :x ) zag ik op de vloer een dubbele laag teer. Ik denk dat er weinig ontwikkelingslanden zijn die zoveel asfalt op de wegen hebben liggen! En ja hoor, allemaal roest. De stukken die eerder werden ingelast moeten er misschien wel weer uit! Shit!
Nou ja, we zijn nu toch bezig. En bovendien ik wilde de SAAB toch weer aanvatten? :?

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Onze mooie SAAB

Bericht door Funky Dude » vr 14 jan, 2022 23:50

Ik had dit topic nog niet eerder gezien. De geluiddemping (bitumen) krijg je een stuk makkelijker los als je het eerst met een verfbrander verwarmt en dan lossteken met een plamuurmes, laatste restjes met wasbenzine (zonder brander!).
Bij de Zweedse SAABclub zijn kleurcodeplaatjes zonder code verkrijgbaar, je kunt er dan zelf de code in zetten. Als je toch delen laat spuiten en de motor eruit gaat, laat dan wat nog rood is meteen ook grijs spuiten. Misschien kunnen ze ook een spuitbus grijs meeleveren, mocht je ooit wat bij moeten werken.
Als het koelwater idd alleen water was, is de kans dat er roest in het circuit zit vrij groot, de kleur van het afgetapte water geeft hiervan een goede indicatie.
Hoe is het nu met de mooie Alfa?
Veel sterkte met alles gewenst.

Meindert53
Geregistreerd lid
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 08 feb, 2021 17:49
Regio: NL - Provincie Overijssel

Onze mooie SAAB (5)

Bericht door Meindert53 » za 15 jan, 2022 22:20

De motoren.

Zoals jullie nog wel weten, heb ik een deal gesloten met een Duitse familie in Freiburg. Helaas kwam er wat tussen toen we de motor zouden ophalen in juli. Eind augustus is onze Alfa weer netjes hersteld. De schade was vooral oppervlakkig en gemakkelijk te vervangen. Kost wel een hoop, maar daar betaal je ook altijd premies voor. :)

In september rijden we naar Italië en op de terugweg met de aanhanger langs Freiburg.
Net buiten Freiburg (wel eerst de hele binnenstad door..) kwamen we aan bij de verkopende familie. De motor staat al klaar op de binnenplaats.

Afbeelding

Met een heftruck tillen we hem in de kar. Ik had een oude slaapzak meegenomen om er onder te leggen. Op advies van Adrian doen we de slaapzak over de motor, onder het net. Volgens hem kun je problemen krijgen met de politie wanneer je met een kale motor op pad gaat. Van de familie krijgen we nog een fles apfelsaft mee, zelf gemaakt.

Thuis takelen we de motor in de garage en dan kan het demonteren beginnen. Altijd leuk werk om te doen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer ik echter de carterpan verwijderd heb, zien ik het al op de krukas...
:shock:

Afbeelding

Het is helemaal geen 1.7 motor, maar gewoon een 1.5!!

De volgende dag gemaild met de familie in Freiburg. En in mijn beste Duits laten weten dat ik hier niet blij mee ben. Ik krijg direct antwoord. Adrian verzekert mij dat zij dit echt niet wisten. Hun vader zaliger had het altijd over een 1.7 motor gehad. Hij biedt aan om het geld terug te storten en later zelf de motor weer op te halen. Waar vind je nog zulke gewetensvolle mensen? Juist........ in Freiburg.
Maar, ik vind dit ook wel weer wat snel gaan zo. Ik heb het motortje uit elkaar en het ziet er niet echt verkeerd uit. Weliswaar zijn de balanslagers versleten, maar verder nergens. Alles ziet er gaaf uit. Bovendien heb ik er een versnellingsbak bij, die volgens de familie nog niet zo veel kilometers heeft gemaakt. Met Johan Tammeling gebeld en hij geeft aan dat hij nog een 1.7 krukas weet. Bovendien heb je daarnaast alleen de juiste zuigers nodig en je kunt alles in dit blokje weer inbouwen.

Ik doe de familie een voorstel, "omdat ik het nogal wat vind dat zij helemaal naar Nederland moeten reizen voor de motor". Ze gaan akkoord en storten een deel terug.

Wordt vervolgd.

Plaats reactie