Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2687
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door MvR » do 30 sep, 2021 20:51

Na jaren van radiostilte hier weer eens een post. Na de verkoop van mijn 96 en Sonett in de wondere wereld van Porsche beland - die ook verkocht en nu weer op zoek (min-of-meer) naar een 96. We beginnen opnieuw met weer eens een Saab. Ik heb mezelf vervroegd met pensioen laten gaan, we zijn verhuisd naar een huis met daarbij o.a. een hele grote, verwarmde loods. Dus het feest kan beginnen!

Ik heb er een paar gezien. Wat is er een troep te koop zeg! Ik zal niet meteen gaan wijzen naar bepaalde advertenties, omdat de opstellers wellicht hier ook lid zijn. Maar wat ik tot nu toe gezien heb, zijn dichtgesmeerde exemplaren, gespoten in een zandbak. Motoren waarvan de balansslagers bijna op straat liggen en vanmorgen zag ik er eentje die een nacht buiten had gestaan. Er lag water op de hoedenplank en na 1 dag regen (het is immers weken droog geweest!) zat er al water in de bak van het reservewiel.

En dan de verkopers die met droge ogen beweren dat er een 'fotoreportage van de restauratie' bij de papieren zit! En "... hij stuurt wel strak voor zo'n oude auto!" Ja natuurlijk. Iedere 96 stuurt strak.

Waar ik naar op zoek ben, is iets speciaals. Iets waar er niet veel van zijn. Maakt me niet echt uit wát, als het maar binnen het 96-verhaal 'apart' is. Bijvoorbeeld een 95 'panel-van', dus met metaal waar de achterruiten zitten. Of: (ander voorbeeld) een hele vroege 96, of juist een hele late uit de laatste maanden dat ze te koop waren.

Als je wat weet, hoor of lees ik het graag. Ik woon in de buurt van Apeldoorn, maar een (lange) tocht naar een mooie 96 maak ik graag.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
openair
Donateur
Donateur
Berichten: 67
Lid geworden op: di 09 aug, 2011 17:17
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door openair » do 30 sep, 2021 21:18

https://www.garagetouw.nl/verkoop/saab-96-ar7616

Deze staat in Koudekerke, Zeeland.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door Funky Dude » do 30 sep, 2021 23:11

Helaas verprutst ;-(+

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door Steve-O » do 30 sep, 2021 23:38

Is toch een prachtwagen? Hoezo is die nou weer verpruts? Iets niet orgineel? Onherstelbaar?

TS zoekt bovendien niet persé een 100% orginele wagen, lees ik.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2687
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door MvR » vr 01 okt, 2021 0:46

Ben idd wel benieuwd naar het 'verprutste' (misschien kan ik er mee leven...). Wat ik dan wel jammer vind aan die rode in Koudekerke, is het ogenschijnlijk 'krokante' plaatwerk in de kofferbakruimte, onder de hoedenplank! Daar schrik ik altijd van. Wanneer het daar rot...

Ik was in mijn eerste posting behoorlijk kritisch op wat ik vandaag gezien heb. Wat ik niet meldde, was het blije 'o ja, zo was het'-gevoel: smalle interieur, deur tegen de linkerschouder, voeten naar rechts/binnen om bij de pedalen te komen. Eigenlijk voelde ik me meteen weer thuis.

Van een aardige mede-forummei kreeg ik een PB'tje over een tweetakt. Dat betekent wel een heel nieuwe wereld voor me; ik heb tot nu toe alleen maar V4s gehad. Moet me daar wel stevig in verdiepen!

In het verleden hadden we altijd meerdere auto's in de garage en de oprit. Op enig moment zelfs 4... Nu hebben we (mijn vrouw en ik) nog maar 1. Meestal genoeg voor het gebruik, maar soms zou een tweede wel handig zijn. Mede omdat ik momenteel behoorlijk 'rural' woon. Eigenlijk is een 95/96 daar best wel voor geschikt: in Zweden liggen ook niet overal supergladde asfaltwegen naar de stuga's! Moet alleen nog overtuigd worden van het concept tweetakt...
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
jota
Geregistreerd lid
Berichten: 618
Lid geworden op: za 08 dec, 2007 22:44
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door jota » vr 01 okt, 2021 7:32

Zoek je iets kant en klaars of wil je zelf nog aan het werk. Heb twee leuke exemplaren staan. Niet actief in de verkoop, maar mogen wel weg. Stuur maar een mailtje of even telefonisch contact 06-22983045
alleen het beste is goed genoeg

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door Funky Dude » vr 01 okt, 2021 9:23

Funky Dude schreef:
do 30 sep, 2021 23:11
Helaas verprutst ;-(+
Deze reactie is mede gebaseerd op de kritische toon van de ts,

Ik zal een hint geven:
Prutser 1 heet 'm gespoten, prutser 2 heeft 'm in elkaar geschroefd.

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2687
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door MvR » vr 01 okt, 2021 10:45

:D
Dank scheelt me een lange tocht naar het prachtige Walcheren!
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door Henk-Jan » vr 01 okt, 2021 13:42

En wat dacht je van een 93?

I found this offer at 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲:

Saab 93 in top condition
First Registration: 05/1960 Mileage: 300 km Fuel: Petrol Power: 26 kW (35 Hp)
Price: €30,000

https://link.mobile.de?link=https%3A%2F ... e=sharedAd

Ik zou graag gaan kijken (zuid Zweden), ware het niet dat de trekhaak die we gevonden hebben enkel geschikt is voor een 96 tussen 1961 en 1975.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2687
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door MvR » vr 01 okt, 2021 15:19

Is wel een hele fraaie idd, maar om nou 30K uit te geven aan een t/takt...

Dit draadje staat nog geen 24 uur op het Forum en ik heb al van verschillende kanten (ook via PB!) aanbiedingen, uitnodigingen en tips gekregen. Allemaal auto's die niet in de vrije verkoop zijn, maar "Waar wel over te praten valt!" Wat ook mooi is: er zijn auto's bij die in een bepaald stadium van afbouwen zijn en te koop komen wanneer ze klaar zijn. Vind ik wel fijn; dan zie je bij zo'n gedemonteerde auto toch meer dan wanneer er alleen een mooi glanzend laagje op zit!

Ik ben (was) natuurlijk wel verwend; mijn eerste 96 was nog maar een paar jaar oud toen ik die kocht. Relatief nieuw. Een andere kwam bij Johan T. vandaan; die auto kwam van de eerste eigenaar uit Zweden en had nog maar 52k gelopen. Ook als nieuw. Misschien ligt de lat hoog(?)

Enfin, ik krijg het druk de komende tijd. Maar, blijf suggesties sturen. Hoe meer keuze hoe beter.

Menno
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door Henk-Jan » vr 01 okt, 2021 17:29

Nou Menno, mocht je er twee aangeboden krijgen die even perfect zijn, je niet kan kiezen en je er toch maar één mag/wil kiezen, dan houd ik me aanbevolen voor de andere. Wij zoeken eveneens een zeer goede 96 Bull Nose die in Zwitserland een klassiekerkeuring kan doorstaan. Gelieve zo origineel mogelijk, zonder accessoires die problemen op kunnen leveren.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door Sapphire » vr 01 okt, 2021 23:36

Funky Dude schreef:
vr 01 okt, 2021 9:23
Deze reactie is mede gebaseerd op de kritische toon van de ts,

Ik zal een hint geven:
Prutser 1 heet 'm gespoten, prutser 2 heeft 'm in elkaar geschroefd.
Misschien kun je met behulp van foto’s van jouw eigen wagenpark laten zien hoe het wél moet.

- - -

@MvR: ik denk aan de hand van je opmerking over 30K dat deze je niet zal bekoren, maar als ik het geld had en ik zocht iets speciaals, dan kocht ik deze zonder enige twijfel: https://www.classicopen.eu/autodata/aut ... 84&search=

(komt uit het museum van Anton Kempink)

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2687
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door MvR » za 02 okt, 2021 0:11

Anton Kempink is natuurlijk een 'quality sign' voor een goede auto. Maar ik sla Imparts altijd over.

Punt is dat Wilko de eigenaar van Imparts en ik niet zulke beste vrienden zijn... Het volgende speelde in 2009: hij had me voor dui-zen-den euro's (niet overdreven) materialen voor mijn TR3a-restauratie geleverd. Maar weigerde me voor iets meer dan 100 euro spullen mee te geven toen ik langs zijn zaak -toen nog in Arnhem- reed en ik mijn portemonnee niet bij me had. Enige wat hij deed, was zonder iets te zeggen naar het bordje Leveringen a contant wijzen. Kon praten als Brugman. Hij zei niets, wees alleen. Ik moest de volgende dag maar terugkomen (of hij zou het wrs. opsturen als ik het had overgemaakt).

Nooit meer zaken met hem gedaan en ik was -achteraf- nog niet halverwege met geld uitgeven aan mijn TR. Wel grappig dat iemand die dit van dichtbij meekreeg, er vorige week nog over begon. En nu komt deze auto voorbij.

Maar wel fijn dat je me er op wijst! Sommige dingen zoals de speciale deurpanelen, wist ik niet. Moet wel zeggen dat mijn oog steeds vaker valt op een auto waarvan de foto's op het internet rondzwerven:

Afbeelding

Misschien moet ik de unieke auto gewoon zelf maken! 95 kopen, panelen op de plek van de ramen en een mooie two-tone kleurencombinatie.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door Funky Dude » za 02 okt, 2021 12:47

Hoe moeilijk is het om een auto in 1 kleur rood te spuiten?
En kijk dan eens naar de spatborden die niet mooi aansluiten, metname achter van opzij bekeken, en dan de rubbers tussen carrosserie en de spatborden die net zichtbaar horen te zijn.
Hoe het hoort:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jota
Geregistreerd lid
Berichten: 618
Lid geworden op: za 08 dec, 2007 22:44
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Pfff zoektocht naar (weer) een 96.

Bericht door jota » za 02 okt, 2021 13:01

Ooit hier ons museum een bezoeker gehad die een Fins posterijen Saab 95 model had zoals hierboven. Hij deed er eigenlijk niets mee en wilde hem op den duur kwijt. Heb interesse getoond voor ons museum, maar helaas nooit meer iets van gehoord.
alleen het beste is goed genoeg

Plaats reactie