Wanneer introduceerde Saab het soort sportstuur zoals in de Jubileum?
-
MvR
- Geregistreerd lid
Wanneer introduceerde Saab het soort sportstuur zoals in de Jubileum?
Niet voor mijzelf, maar voor iemand (geen lid hier) die momenteel een 96 laat restaureren.
Hij overweegt een sportstuur, maar wel een originele. Als die al te vinden is... Omdat zijn auto een 73'er 'er is, is het ons (hij en ik) niet duidelijk wanneer Saab de sportsturen zoals die in de blauwe Jubileum zitten, introduceerde. Iemand een idee wanneer ze voor het eerst gespot werden - evt op de rally-auto's van de fabriek? Mocht hij dan tot aanschaf overgaan, dan is het in ieder geval 'period correct.
Of het zoveel fijner stuurt, gezien de manier waarop je al aan een gewoon stuur moet sleuren om de hoek om te gaan, valt te bezien!
Menno
Hij overweegt een sportstuur, maar wel een originele. Als die al te vinden is... Omdat zijn auto een 73'er 'er is, is het ons (hij en ik) niet duidelijk wanneer Saab de sportsturen zoals die in de blauwe Jubileum zitten, introduceerde. Iemand een idee wanneer ze voor het eerst gespot werden - evt op de rally-auto's van de fabriek? Mocht hij dan tot aanschaf overgaan, dan is het in ieder geval 'period correct.
Of het zoveel fijner stuurt, gezien de manier waarop je al aan een gewoon stuur moet sleuren om de hoek om te gaan, valt te bezien!
Menno
-
redmervand
- Donateur (6x)

Re: Wanneer introduceerde Saab het soort sportstuur zoals in de Jubileum?
Je kunt via deze link de Saab Sport & Rally folders downloaden/lezen. http://www.saabv4.com/index.php/saab-fa ... catalogue/
Hierin staan ook de S&R sturen
Deze komt uit de Zweedse versie van 1972;

De folder van 1975 toont 3 sturen, ook voor een 99 (die dieper ligt)
Voor de 96 is er volgens mij maar 1 echte S&R versie, de platte versie
Hierin staan ook de S&R sturen
Deze komt uit de Zweedse versie van 1972;

De folder van 1975 toont 3 sturen, ook voor een 99 (die dieper ligt)
Voor de 96 is er volgens mij maar 1 echte S&R versie, de platte versie
-
MvR
- Geregistreerd lid
Dank voor de heldere info! Heel erg bedankt. (Iemand een adres waar er een te koop is? Ik neem aan dat er een speciale naaf bij hoort?)
-
redmervand
- Donateur (6x)

Tradera.se in de gaten houden, wel met een volle portemonnee….
-
schimmjc
- Geregistreerd lid
Klopt, ik heb zo'n sportstuur en het stuurt best zwaar. Maar ja, het ziet er wel leuk uitMvR schreef: ↑vr 05 nov, 2021 12:46Of het zoveel fijner stuurt, gezien de manier waarop je al aan een gewoon stuur moet sleuren om de hoek om te gaan, valt te bezien!
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
-
MvR
- Geregistreerd lid
Net even gekeken. Ik stuur de link door. Maar ik vermoed dat hij wel heel graag het 'SAAB' logo-stuur wil hebben.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

voorkeur voor een leerkleur?
-
redmervand
- Donateur (6x)

Zijn er meerdere kleuren dan?
Ik dacht dat het standaard gewoon zwart was
Ben wel benieuwd hoe andere kleuren er uit zien dan...
Ik dacht dat het standaard gewoon zwart was
Ben wel benieuwd hoe andere kleuren er uit zien dan...
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Het Saab sportstuur was zwart met zwart leer, het Moto Lita stuur is er ook in blank metaal en meerdere diameters.
Het SAAB logo is wel uniek voor de jubileum.
Als je er één vindt, moet je wel zorgen dat je de sleepring en -contact er ook bij krijgt.
Het SAAB logo is wel uniek voor de jubileum.
Als je er één vindt, moet je wel zorgen dat je de sleepring en -contact er ook bij krijgt.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

ik heb eentje liggen met rood leer (zwart 3 spaaks binnenwerk)redmervand schreef: ↑za 06 nov, 2021 11:45Zijn er meerdere kleuren dan?
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Nu een te koop op facebook bij Johan Tammeling
https://www.facebook.com/commerce/listi ... attachment

https://www.facebook.com/commerce/listi ... attachment

-
MvR
- Geregistreerd lid
En… doorgestuurd! Dank!
-
jota
- Geregistreerd lid
Tijdens onze open dag tijden intsaab 2019 vertelde een Zweedse bezoeker mij dat er 2 soorten originele sturen zijn geweest. Verschil zit hem in de claxon sleepring. De eerste versies hebben een messingkleurige sleepring op de stuurnaaf en deze loopt tegen het koperen staafje in de stuurkolom. De latere types hebben een koperen staafje in het stuur en hebben de messingkleurige sleepring in een plastic houder in de stuurkolom. Beide soorten kunnen op alle v4's als je de stuurkolom delen erbij hebt. Stuurtjes hebben origineel rood stiksel.
Stuur dat ik te koop heb is nagenoeg origineel, zelfde grootte, zelfde bevestiging.
Stuur dat ik te koop heb is nagenoeg origineel, zelfde grootte, zelfde bevestiging.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Het SAAB 96 sportstuur is 'vlak', het Sonett stuur is 'verdiept' ('dished'). De naaf is wel hetzelfde maar een 96 sportstuur zal niet passen in een Sonett want die komt dan tegen de richtingaanwijzer aan.
Het Moto-Lita stuur is er in vlakke en diepe versie.
Bij het SAAB sportstuur zit de messing sleepring aan de naaf en het contactje aan de stuurkolom, Bij het Moto-Lita stuur en het standaard Saab stuur net andersom. Bij het Saab stuur zit de sleepring in een plastic houder boven in de stuurkolom.
Saab 96 sportstuur en Sonett stuur zijn 39 cm in diameter. Het grootste Moto-Lita stuur is 38 cm.

Het Moto-Lita stuur is er in vlakke en diepe versie.
Bij het SAAB sportstuur zit de messing sleepring aan de naaf en het contactje aan de stuurkolom, Bij het Moto-Lita stuur en het standaard Saab stuur net andersom. Bij het Saab stuur zit de sleepring in een plastic houder boven in de stuurkolom.
Saab 96 sportstuur en Sonett stuur zijn 39 cm in diameter. Het grootste Moto-Lita stuur is 38 cm.