Snelle V4 - welke radiateur?

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2687
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Snelle V4 - welke radiateur?

Bericht door MvR » vr 19 nov, 2021 15:55

Dezelfde persoon die een paar weken terug op zoek was naar het sportstuur van een 96, is momenteel hard aan het nadenken over 'welke koeling'? Onder de motorkap ligt straks een Swedespeed-blok dat hij voor weinig op de kop heeft weten te tikken (mazzelaar). Maar zo'n blok moet wel goed gekoeld worden. Hij vroeg mij wat er het beste in zou passen.

Kijk ik naar dit 150 pk-kanon, dan zie ik inderdaad geen originele radiator!

Afbeelding

Nu weet ik dat in het verleden radiatoren van de 99 werden gebruikt, compleet met expansievat. Maar misschien zijn er ondertussen betere oplossingen(?) Een aantal mensen hier heeft een snelle 96. Ik ben benieuwd waar zij voor gekozen hebben en waarom!

Menno
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1374
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Snelle V4 - welke radiateur?

Bericht door silvandam » vr 19 nov, 2021 16:01

Ik denk dat Swedespeed hier het beste antwoord op heeft. Zoveel pk als zij uit een V4 toveren, zie ik hier op het forum niet vaak voorbij komen. Ik vermoed dat het maatwerk wordt.
Saab 96 1967, Torreadorrood(?)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2687
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Snelle V4 - welke radiateur?

Bericht door MvR » vr 19 nov, 2021 17:14

De motor waar het om gaat is een matig(...) gekietelde Swedespeed-productie. Volgens de dyno-uitdraai zo'n 90 pk. Met een afgedraaid distributie-deksel, dus er moet sowieso een elektrische fan op komen.

(Ik heb vandaag een doos 'spaghetti' gezien: de eigenaar heeft een hele nieuwe kabelboom + extra's laten maken. In NL notabene. Het fijne weet ik er nog niet van. Wel dat het er gelikt uit ziet!)
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Snelle V4 - welke radiateur?

Bericht door Alex B » vr 19 nov, 2021 17:44

De 99-radiateurs hebben dezelfde afmeting als die van een Sonett; die vind je nieuw in aluminium te koop op Ebay. Daarvoor moet je wel aan Amerikaanse koplampen en dat moet je maar net willen en kunnen vinden. Als je die weg wilt gaan kan je ook naar 900- of 9000-radiateurs kijken. Wil je dat niet dan moet je in de dikte gaan en je radiateur van een dikker koelblok laten voorzien. Hoe dan ook verstandig om de radiateur op te frissen.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 2064
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Snelle V4 - welke radiateur?

Bericht door Turbobakk » vr 19 nov, 2021 17:50

Een goede/nieuwe standaard koeler met elektrische fan werkt prima. Zorg wel dat het hele koelsysteem nieuw is en optimaal werkt. Ik gebruik in mijn 96 met een 120 PK Sweedspeed torretje ook gewoon een nieuwe standaard koeler en dat werk uitstekend. Ook na stevig doortrappen. Mocht hij op zijn 96 de USA grille hebben, dan kan je makkelijk voor een grotere gaan. Ik meen dat de standaard koeler van een 9-3 OG dan redelijk eenvoudig past. Laat hem ook even opletten wat voor uitlaat hij plaatst. Met dit blok zou ik de standaard potjes maar even laten voor wat het is.

Afbeelding
Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Snelle V4 - welke radiateur?

Bericht door 72sonett3 » vr 19 nov, 2021 20:50

MvR schreef:
vr 19 nov, 2021 17:14
...Volgens de dyno-uitdraai zo'n 90 pk.
Mijn Sonett heeft bijna 90 pk (86) en geen koelprobleem met de standaard radiateur (zelfde als een 99) met elektrische fan.
Het max vermogen haal je er ook zelden uit, misschien als je volgas rijdt op de Autobahn... maar dan heb je ook genoeg rijwind voor koeling.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Plaats reactie