Op welk merk banden stonden 96 'af fabriek'?
-
MvR
- Geregistreerd lid
Op welk merk banden stonden 96 'af fabriek'?
Ik herinner met dat mijn eerste 96 (MY76 - gekocht in '82) op Michelins stond. Geen idee meer welke type Michelins.
Maar... wat werd er af fabriek onder de 96 gezet. Gislaved? Viking? Wie weet het (nog).
Menno
Maar... wat werd er af fabriek onder de 96 gezet. Gislaved? Viking? Wie weet het (nog).
Menno
-
op
- Donateur (4x)

Re: Op welk merk banden stonden 96 'af fabriek'?
Dat werd in die tijd vooral door de importeur bepaald. en verschilt dus per land. Michelin is hier altijd een favoriete combi geweest met Saab, maar of dat zó ver teruggaat zou ik niet weten.
-
nuggie
- Geregistreerd lid
Nooit geweten! Lijkt me niet erg efficiënt qua productie.op schreef: ↑wo 08 dec, 2021 23:52Dat werd in die tijd vooral door de importeur bepaald. en verschilt dus per land.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Op zoek naar het bandenmerk af-fabriek kwam ik op deze interessante website met specs van de Saab 96:
https://www.automobile-catalog.com/car/ ... sedan.html
https://www.automobile-catalog.com/car/ ... sedan.html
-
MvR
- Geregistreerd lid
Veel VAG modellen worden tot op de dag van vandaag hier in NL uitgerust met Continental banden. Pon is niet alleen VAG importeur, maar ook importeur van Continental. Dat is al jaren zo. Grote kans dat Saab ook zoiets had. Vandaar dat ik duidde op Gislaved (nu ook van Continental, las ik eerder vanavond).nuggie schreef: ↑do 09 dec, 2021 0:02Nooit geweten! Lijkt me niet erg efficiënt qua productie.
Ik herinner me niets dan goeds van de Michelins onder mijn eerste 96. Het waren trouwens 165/15 XZX banden
-
Christiaan94
- Donateur

Terugkomend hierop: ik geloof dat de 9-5NG's op Conti's werden gezet.op schreef: ↑wo 08 dec, 2021 23:52Dat werd in die tijd vooral door de importeur bepaald. en verschilt dus per land. Michelin is hier altijd een favoriete combi geweest met Saab, maar of dat zó ver teruggaat zou ik niet weten.
-
CBA
- Donateur (2x)

Uit mijn tijd dat ik bij Ford Nederland ( de fabriek ) in Amsterdam werkte:
De ontwikkelingsafdeling gaf aan welke merken en type banden er vrijgegeven waren voor de specifieke modellen:
de inkopers gingen elk half jaar op pad naar de diverse fabrikanten om, zoals de toenmalige hoofdinkoper zei: ze de ballen af te schroeven !
de goedkoopste mocht dan leveren, in de fabriek in Amsterdam kwamen alle merken voor, als ze maar vrijgegeven waren.
De ontwikkelingsafdeling gaf aan welke merken en type banden er vrijgegeven waren voor de specifieke modellen:
de inkopers gingen elk half jaar op pad naar de diverse fabrikanten om, zoals de toenmalige hoofdinkoper zei: ze de ballen af te schroeven !
de goedkoopste mocht dan leveren, in de fabriek in Amsterdam kwamen alle merken voor, als ze maar vrijgegeven waren.
-
bert knip
- Donateur (9x)

Mijn eerste 96 uit 1969, die ik in 1979 kocht, stond nog op diagonaal banden.
Ik denk van het merk vredestein, daarna radiaalbanden michelin XZX 165/SR /15, die zeer veel gebruikt werden vanwege comfort en slijtvastheid
Ik denk van het merk vredestein, daarna radiaalbanden michelin XZX 165/SR /15, die zeer veel gebruikt werden vanwege comfort en slijtvastheid