Saab 96 met Megasquirt

1967-1980
Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur
Donateur
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 96 met Megasquirt

Bericht door Ruud 9.3 » vr 05 aug, 2022 21:51

Ik ben weer een stap verder.

Alle brandstof/lucht onderdelen op het inlaatspruitstuk, zoals de PCV klep en de injectoren zijn losgehaald, gereinigd en weer met goede afdichtingen terug gemonteerd.
De motor loopt nu goed stationair op 875-900 toeren met een luchtinlaat via de PCV klep en een gasklep stand op 7%
De AFR staat op 13,5-14,0 waarmee de motor bij stationair loop niet warmer wordt dan circa 92-95 graden.

Ik ga nog een Saab AIC klep monteren die de PCV klep bij koude motor iets knijpt als ware het een choke.
Bij warme motor staat de AIC klep weer volledig open waarmee de werking van de PCV klep werkt zoals het moet.
De luchtinlaat dynamisch regelen via het gasklephuis is niet mogelijk.

De volgende stap is de inspuit tabellen van de warmup- en acceleratie enrichment juist instellen.
Wordt vervolgd.

Onderstaand een video van de huidige staat bij stationair lopen.
https://youtube.com/shorts/8LPZTFnE7BM?feature=share
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt

ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990

Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Saab 96 met Megasquirt

Bericht door Alex B » za 06 aug, 2022 10:41

:clap: Handig dat het gasklephuis niet bovenop het inlaatspruitstuk zit, dan is daar tenminste ruimte voor injectoren en bijbehorende zaken. Zit het gkh vast op de dwarsbalk of kan het meebewegen met de motor? Een helemaal vaste buis zonder een flexibel stuk er tussen wordt misschien wat erg star.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur
Donateur
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 96 met Megasquirt

Bericht door Ruud 9.3 » za 06 aug, 2022 18:30

Het GKH zit star op het inlaatspruitstuk door middel van een gelaste stalen buis met twee haakse bochten erin.

Hij zit stevig vast met de twee moeren waar ook de carburateur normaal mee vast zit.

Op die stalen buis zit dan weer de home made brandstof rail vast.

Mooi uitgedacht allemaal door de vorige eigenaar. Ik heb ook spullen meegekregen voor een gasklephuis direct fit op het inlaatspruitstuk. Met in dat GKH een enkele sproeier. De nu vier losse injectoren zouden dan niet nodig zijn. Maar ik denk dat ik het laat zoals het nu zit.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt

ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990

Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Plaats reactie