'74 Saab 96 opknappen
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12566
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: '74 Saab 96 opknappen
Rond die remleidingen voor is het vaak doorgeroest, maar vrij makkelijk te herstellen.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2343
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: '74 Saab 96 opknappen
Kijk nog even zorgvuldig op de overgang bodemplaat -> schutbord. Onder de pedalen, zeg maar. Daar wil nog wel eens rottigheid te vinden zijn: natte schoenen / zolen zijn dan de oorzaak.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress
* 1980 Saab 96: barnfind; in opslag sinds 1991.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress
* 1980 Saab 96: barnfind; in opslag sinds 1991.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 712
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: '74 Saab 96 opknappen
Is alleen aan de bestuurderskant. De bijrijderskant is nog gewoon hard. Wel it er een laag van ca 3mm dik bitumen in die wielkast... denk dat dit er wellicht ook wat mee te maken heeft.
Ik zal hem verder naar 't midden idd ook nog eens even nakijken. Hopelijk valt het hier ook mee. Als niet, naja, dan nog maar iets meer laswerk, als wel, zou 't mooi wat schelen.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 712
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: '74 Saab 96 opknappen
well, that escalated quickly...
Ik heb afgelopen weekeind decylinderkoppen van de motor af gehaald, deze zijn naar Joop in Borculo gegaan. (Echt een super vent vind ik het trouwens. geweldig wat die man allemaal uitspookt met de V4's.)
De koppen zijn er daar ook vanaf gehaald, omdat ik hem ook even graag naar het blok wou laten kijken. De cylinderwanden van het motorblok zagen er iig goed uit, dus daar was ik wel blij mee.
De bedoeling was, om de koppen te laten flowen, en ik wou een zelfgemaakte inlaat van Joop er op hebben. (Een waar een 32/36 Weber in de lengte op staat.0
Nu bleek helaas dat de huidige koppen dus nog niet omgebouwd waren voor loodvrije benzine.
Maargoed, gezien we de hele pruttel nu toch in de hand hebben,.. laten we dat maar meteen meenemen.
Maargoed, daarvoor moeten de kleppen ook weer geslepen worden, alsook de zetels.. Dus toen was de stap naar grotere kleppen ook niet erg groot meer.
Dus wat nu naar alle verwachting het eindresultaat gaat worden is een 1.5 met 42mm en 35mm kleppen, geflowde koppen, simmons uitlaat, aangepaste inlaat en een Weber 32/36.
Tot zoverre, ik ga hem standaard laten, eerst maar eens zo mee rijden, kijken hoe zo'n auto uberhaubt bevalt.
Denk wel dat dit zo de beste zet is.
Ik heb afgelopen weekeind decylinderkoppen van de motor af gehaald, deze zijn naar Joop in Borculo gegaan. (Echt een super vent vind ik het trouwens. geweldig wat die man allemaal uitspookt met de V4's.)
De koppen zijn er daar ook vanaf gehaald, omdat ik hem ook even graag naar het blok wou laten kijken. De cylinderwanden van het motorblok zagen er iig goed uit, dus daar was ik wel blij mee.
De bedoeling was, om de koppen te laten flowen, en ik wou een zelfgemaakte inlaat van Joop er op hebben. (Een waar een 32/36 Weber in de lengte op staat.0
Nu bleek helaas dat de huidige koppen dus nog niet omgebouwd waren voor loodvrije benzine.

Maargoed, daarvoor moeten de kleppen ook weer geslepen worden, alsook de zetels.. Dus toen was de stap naar grotere kleppen ook niet erg groot meer.


Dus wat nu naar alle verwachting het eindresultaat gaat worden is een 1.5 met 42mm en 35mm kleppen, geflowde koppen, simmons uitlaat, aangepaste inlaat en een Weber 32/36.
Tot zoverre, ik ga hem standaard laten, eerst maar eens zo mee rijden, kijken hoe zo'n auto uberhaubt bevalt.

Denk wel dat dit zo de beste zet is.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 304
- Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:57
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: '74 Saab 96 opknappen
De correcte spelling in modern standaard Twents is volgens mij pröttel.


Blije eigenaar van de opknap-anni ;-)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: '74 Saab 96 opknappen
Wat is het nut van een DGV in de lengterichting? Een DCNF kan ik me voorstellen, maar een DGV met een redelijk grote vlotterkamer en ook nog eens een register carburateur, daar zie ik het voordeel niet zo van in.
Alex
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 712
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: '74 Saab 96 opknappen
Wat ik van Joop begreep, gaf deze inlaat een mooie response op het gas. De carb ligt iets hoger, waardoor hij alle 4 kanalen mooi vloeiend tot aan de kop kon krijgen. Ik ben in ieder geval erg benieuwt.
Ik heb er iig wel vertrouwen in dat 't beesje straks wel mooi zal lopen. Mja, het 1:1 met elkaar vergelijken gaat mij uiteraard niet lukken.
Of het echt wat oplevert, geen idee. Maar daar vertrouw ik Joop wel in. (Plus dat ik het ook al erg gaaf vind dat hij de spruitstukken zelf giet. Dus ja, dat speelt voor mij ook wel mee.
)
Ik heb er iig wel vertrouwen in dat 't beesje straks wel mooi zal lopen. Mja, het 1:1 met elkaar vergelijken gaat mij uiteraard niet lukken.
Of het echt wat oplevert, geen idee. Maar daar vertrouw ik Joop wel in. (Plus dat ik het ook al erg gaaf vind dat hij de spruitstukken zelf giet. Dus ja, dat speelt voor mij ook wel mee.

Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2343
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: '74 Saab 96 opknappen
Daar zie ik graag heel veel foto's van!
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress
* 1980 Saab 96: barnfind; in opslag sinds 1991.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress
* 1980 Saab 96: barnfind; in opslag sinds 1991.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: '74 Saab 96 opknappen
Ik ook.
Alex
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16431
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: '74 Saab 96 opknappen
Was ook live op int treffen in weerslo
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 712
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: '74 Saab 96 opknappen
Wie/Wat was live op 't int treffen in weerselo?
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16431
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: '74 Saab 96 opknappen
Die man met die spruitstukken
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 712
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: '74 Saab 96 opknappen
Ah, ok.
De koppen zijn zo goed als klaar. Als het goed is gaan we dit weekeind het onderblok uit elkaar slopen.
Verder alvast even gekeken naar een koelfan. deze is vorige week ook al binnen gekomen.
Heb een setje bij Mishimoto besteld.

Mooi vlakke bouwvorm

Een NPT sensortje voor in d ebovenste koelwaterslang. (in een alu houdertje.)

En de Fan controller die ik denk ik ergens aan de bijrijderskant op het binnenspatbord zal bouten. (maar even kijken als alles er weer in zit waar mooi de ruimte zou zijn. zal wel wat verder naar achteren komen, om hem tegen water te beschermen.)
En het eindresultaat.

De koppen zijn zo goed als klaar. Als het goed is gaan we dit weekeind het onderblok uit elkaar slopen.
Verder alvast even gekeken naar een koelfan. deze is vorige week ook al binnen gekomen.

Heb een setje bij Mishimoto besteld.

Mooi vlakke bouwvorm

Een NPT sensortje voor in d ebovenste koelwaterslang. (in een alu houdertje.)

En de Fan controller die ik denk ik ergens aan de bijrijderskant op het binnenspatbord zal bouten. (maar even kijken als alles er weer in zit waar mooi de ruimte zou zijn. zal wel wat verder naar achteren komen, om hem tegen water te beschermen.)

En het eindresultaat.

Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: '74 Saab 96 opknappen
Da's een aparte manier. Moet je zelf je carburateuraansluiting uitzagen en gaten voor de tapeinden boren? Worden de bouten die normaal gesproken aan weerszijden van de carburateuraansluiting zitten niet gebruikt?
Alex
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 712
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: '74 Saab 96 opknappen
[]
Dit is nog een foto van voor de nabewerking, ofwel, alleen het gietstuk.
Dit is nog een foto van voor de nabewerking, ofwel, alleen het gietstuk.

Laatst gewijzigd door Sander op zo 19 feb, 2023 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)