koppelingscilinder ontluchten

1967-1980
Plaats reactie
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

koppelingscilinder ontluchten

Bericht door willemwerkt » ma 25 jul, 2022 22:27

Beste medeliefhebbers,
In een ander verhaaltje heb ik verteld over het stuk gaan van de kruiskoppeling van de versnellingshendel.
Bij het demonteren daarvan heb ik per ongeluk het olieleidinkje van de koppeling geraakt. Ruim 40 jaar oud en dus gelijk kaduuk.
Vandaag bij de plaatselijke Saab winkel nieuwe spullen gevraagd en die had ik vanmiddag al. Top dus.De boel erin gesleuteld maar
het ontluchten gaat niet helemaal naar m'n zin. Ik heb de cilinder voor het plaatsen gevuld met olie, heb de pen die in de cilinder steekt eerst de bak in geduwd zodat deze
de olie niet voortijdig uit de cilinder perst en daarna zeer secuur ontlucht enzo. Nu ontkoppeld de auto wel maar het is maar net aan. Ik zou liever iets meer 'slag' hebben.
Weet één van jullie nog een ander trucje ? Goet, Willem

ammolenaar
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: koppelingscilinder ontluchten

Bericht door ammolenaar » di 26 jul, 2022 19:22

Mijn ervaring met het ontluchten van koppeling waren ook niet best. Tot ik de tip kreeg om bij de apotheker een grote injectiespuit te halen. Vul deze met vloeistof en verbind hem met een kort flexibel slangetjes aan de werkcilinder. Spuit de vloeistof naar boven en luister tot je in het reservoir wat geborrel hoort. Met deze methode kreeg ik sindsdien de koppeling knetter hard.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Andy

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » di 26 jul, 2022 21:04

Toen ik de slave cilinder verving heb ik het systeem ontlucht met een Easy bleed. Kostte een tientje of 3 en kun je ook gebruiken voor de remmen. Gewoon de handleiding gevolgd en in een keer goed.

Ik heb zoiets als deze:
https://www.fruugo.nl/brake-fluid-repla ... 6iEALw_wcB

Succes.

Gr. Jan

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 26 jul, 2022 22:21

Na ontluchten de vrije slag 'A' afstellen op 4 mm;

Afbeelding

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » za 30 jul, 2022 22:12

Na wat tobben en klooien heb ik het voor elkaar.
De Saab ontkoppeld weer goed en samen met de 'nieuwe kogelgewrichtjes van Jota schakelt hij weer prima.
Bedankt allemaal.

Plaats reactie