ruitenwisserbladen; metaal-kleurige houders
-
MvR
- Geregistreerd lid
ruitenwisserbladen; metaal-kleurige houders
Je ziet het veel op oudere auto's: wisserarmen van gepolijst(?) metaal met wisserbladen-houders die matzwart zijn. Ook mijn 95 heeft dat. En ik wil dat weer in oude staat herstellen: metalen-kleurige wisserarmen en metaalkleurige wisserbladen.
Wie weet een adres waar ik deze voor mijn 1973 Saab 95 kan kopen?
Dank alvast!
Menno
Wie weet een adres waar ik deze voor mijn 1973 Saab 95 kan kopen?
Dank alvast!
Menno
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

-
Paulus9-3
- Geregistreerd lid
Re: ruitenwisserbladen; metaal-kleurige houders
Rubbertje eruit, en spuiten met zilververf.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Nou, voor alles wat een klassieker-hobby kost, maakt 42 euro voor splinternieuwe wissers ook niet zoveel meer uit ipv het gepruts met rubber stripjes in-en-uit enz. Nieuwe wissers zijn sowieso altijd een goede investering.
-
phanot
- Donateur (2x)

Ze zijn ook nieuw te koop voor klassieke volvo's en peugeots
-
Joopyboy
- Donateur (4x)

Ik had die mooie verchroomde ruitenwisserbladen ook gekocht voor mijn 95… en na een klein jaar al weer terug vervangen voor die van zwart kunststof. Ze zien er mooi uit hoor, maar het rubber van die bladen is prut en binnen het jaar dus versleten. Dan maar iets minder mooi, maar wel functioneel.
(maar de chromen heb ik wel bewaard voor bij een fotoshoot of ander moment waarop ie mooi mag blinken
)
(maar de chromen heb ik wel bewaard voor bij een fotoshoot of ander moment waarop ie mooi mag blinken
-
phanot
- Donateur (2x)

ik vermoed dat je dan exemplaren gekocht hebt van een hele oude stock met uitgedroogde rubbers.Joopyboy schreef: ↑ma 26 sep, 2022 20:07Ik had die mooie verchroomde ruitenwisserbladen ook gekocht voor mijn 95… en na een klein jaar al weer terug vervangen voor die van zwart kunststof. Ze zien er mooi uit hoor, maar het rubber van die bladen is prut en binnen het jaar dus versleten. Dan maar iets minder mooi, maar wel functioneel.
(maar de chromen heb ik wel bewaard voor bij een fotoshoot of ander moment waarop ie mooi mag blinken)
Nieuwe klassieke ruitenwisserbladen wissen even goed als nieuwe zwarte en houden het ook even lang uit.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ze zijn in bestelling. Ik heb mijn auto niet thuis staan. Hij is uitgeleend aan de klassieker-garagist die een 96 restaureert. (Ik heb daar al eens over gepost). De mijne is 99% origineel en dient nu al voorbeeld om de 96 ook zo te maken. Als ik de wissers binnen heb, rijd ik even bij de garage langs om ze te vervangen.
-
tondrenthe
- Geregistreerd lid
-
MvR
- Geregistreerd lid
Nou vandaag aan het wisselen. Dat viel tegen. Het was meteen duidelijk dat de nieuwe bladen aan beide kanten 2,5 cm korter zijn dan de oude zwarte. De zwarte zijn 35cm in totaal, de chromen 30cm in totaal. Omdat de blauwe Saab waar aan gewerkt wordt, in de hoek stond even vergeleken. De nieuwe wisserbladen voor die auto liggen al op de plank. Ook chroom, ook 2,5 cm korter aan iedere kant!
De leverancier gebeld. Eerst zorgvuldig gecheckt of ik wel de goede bladen ('hoge voorruit') had besteld. Ja dus. Blijkt dat de leverancier alleen deze kan leveren - of 40cm.
Nu staat er heel klein een merk op de wissers: 'TEX'. Da's een Engels merk weet ik van mijn TR; die hebben ooit eens wissers voor die auto geleverd. Maandag maar eens een belletje naar Engeland of ze me verder kunnen helpen!!!
Of is er hier iemand met een andere, simpeler oplossing om toch chromen bladen te kunnen gebruiken?
De leverancier gebeld. Eerst zorgvuldig gecheckt of ik wel de goede bladen ('hoge voorruit') had besteld. Ja dus. Blijkt dat de leverancier alleen deze kan leveren - of 40cm.
Nu staat er heel klein een merk op de wissers: 'TEX'. Da's een Engels merk weet ik van mijn TR; die hebben ooit eens wissers voor die auto geleverd. Maandag maar eens een belletje naar Engeland of ze me verder kunnen helpen!!!
Of is er hier iemand met een andere, simpeler oplossing om toch chromen bladen te kunnen gebruiken?
-
phanot
- Donateur (2x)

kijk ook eens bij andere merken, volvo, Peugeot, cadillac, Triump, Rover etc... die verkopen ook klassieke wissers, de maten verschillen, maar de pasvorm is meestal wel universeel.
Als de wissers wat vaker over de toonbank gaan, loop je ook niet het risico om een NOS uit 1960 te kopen met droge rubbers
Als de wissers wat vaker over de toonbank gaan, loop je ook niet het risico om een NOS uit 1960 te kopen met droge rubbers
-
MvR
- Geregistreerd lid
Goed idee. Het gaat om de 'samenwerking' tussen het juiste aansluit-type en de lengte. Zou 35cm moeten zijn, ietsje minder mag ook; meer kan niet. Dan raakt het uiteinde vd wisser het rubber vd ruit.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ik kwam uiteindelijk in Engeland terecht bij een firma die 14 inch bladen verkoopt. En dat is precies de maat die er momenteel ook op zit. Merk? Tex, met een productiedatum van juni '22. Dus de kans op oud, verdroogd rubber is bijzonder klein. 14 inch is inderdaad 35 cm.
Deze dus: https://www.wiperbladeshop.co.uk/tex-14 ... 1073-p.asp
Deze dus: https://www.wiperbladeshop.co.uk/tex-14 ... 1073-p.asp