benzineleiding Sonett vervangen met een volle tank

1967-1980
Plaats reactie
RedArrow90
Geregistreerd lid

benzineleiding Sonett vervangen met een volle tank

Bericht door RedArrow90 » vr 30 sep, 2022 19:53

Bij onze Saab Sonett III uit 1971 lekt de rubber benzineleiding die onder de brandstofpomp zit. Dus het rubberen stukje tussen de stalen (?) leiding die van de tank af komt en de pomp zelf. Ik ben van plan het van onderaf te vervangen, maar als ik het loskoppel, stroomt de brandstof die in de tank zit er dan uit? Je zal natuurlijk net zien dat ik onlangs de benzinetank heb volgegooid.

Alex B
Geregistreerd lid

Re: benzineleiding Sonett vervangen met een volle tank

Bericht door Alex B » vr 30 sep, 2022 20:38

Als het goed is wel, maar je merkt het gauw genoeg als je de slangenklem los draait. Als je babybruggetjes hebt dan daar de voorwielen op zetten, met de neus omhoog hoef je de tank niet zover leeg te zuigen.

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 30 sep, 2022 21:40

Tussen de tank en de metalen benzineleiding zit achter de rechter stoel een stukje rubber leiding, die kun je dichtknijpen en dan komt er bij de motor geen benzine meer uit... of niet veel in ieder geval. Stoel er even uit halen.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » ma 03 okt, 2022 8:12

Top, babybruggen en een tang om af te klemmen heb ik. Met een combi van die twee moet het gaat goed komen. Dank voor de tips.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » vr 07 okt, 2022 7:57

De binnendiameter van de rubber brandstofleiding naar de pomp is 8 mm toch?

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » ma 17 okt, 2022 17:55

De klus is geklaard. Er kwam een 7 mm leiding vanaf, dus mocht iemand deze post ooit eens lezen vanwege een vergelijkbaar probleem: die maat moet je hebben. Overigens een 6 mm past ook met een beetje gewurm, daar heb ik het nu mee gedaan omdat ik geen 7 mm bij me had en de auto bij mijn vader in de garage naar benzine stond te stinken en haast dus was geboden.

Ik heb de Sonett inderdaad op babybruggen gezet. En vervolgens eerst de nieuwe slang op maat gemaakt en van nieuwe slangklemmen voorzien. Daarna de oude losgedraaid en, met een bak eronder, losgetrokken. Vervolgens heeft mijn zoon met zijn vinger de leiding dichtgehouden zodat ik de nieuwe slang eerst op de brandstofpomp kon monteren en daarna direct het andere eind op de leiding die van de tank komt kon duwen. Zo'n 'derde' hand was wel reuze praktisch, want we hebben nu nauwelijks brandstof gemorst.

Plaats reactie