Buitenspiegels...

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Buitenspiegels...

Bericht door MvR » do 27 apr, 2023 17:31

Nu met de derde 95/96 in zo'n 40 jaar, zit ik met een vraag die tot op de dag van vandaag onbeantwoord is gebleven: hoe stellen jullie de buitenspiegel aan de rechterkant goed af?

Alle voorgaande 96s en mijn huidige 95 hadden/hebben een rechts een spiegel die er wat mij betreft voor spek en bonen op zit. Achterste schroef losdraaien, afstellen en vastdraaien werkt(e) op de een of andere manier niet goed. Ik mis altijd een hoop info van de spiegel wanneer ik in de auto achter het stuur zit. Herkennen jullie dat? En ook links is het niet veel. Ik heb fietsspiegels gezien die beter zicht naar achteren geven!

Dit geschreven hebbende: gisteren verscheen er een 'spot' van een 'polisbil' op deze site. De auto heeft (...vloeken in de kerk...) Volvo-spiegels op Saab-pootjes. Blijkbaar hadden Zweedse Wouten ook moeite met de standaard Saab-spiegels.

Dat levert wat vragen op: heeft een van jullie dit eerder gezien/ of toegepast. En waren alle polisbilar uitgerust met die modificatie?

Eerlijk gezegd ben ik wel geneigd om het te proberen met wat oude spiegels!

UPDATE: ik lees net op de Scandix site dat de slechte afstelling van de rechterspiegel het gevolg kan zijn van een linkerspiegel op de rechterdeur. Klopt dat?

Afbeelding

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: Buitenspiegels...

Bericht door bert knip » do 27 apr, 2023 18:06

Er bestaan ook ronde spiegels, vooral in de VS geleverd.
Ze hebben dezelfde voet met 3 gaatjes als de standaard 95/96 spiegels.
Zijn ongeveer 15cm in doorsnee.
Heb er 2 op mijn sonett II zitten, maar het lukt mij nog niet om foto s te plaatsen op het forum.
Als je je email adres pb t, kan ik morgen foto s mailen.
Vrgr Bert

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » do 27 apr, 2023 18:06

Ik rijd al jaren rond met de originele Frese spiegel(tje)s, ben er volkomen aan gewend en ervaar het probleem dat je schetst niet. Ik zou er beslist niet voor kiezen de bestaande spiegels te verruilen voor het type dat op de foto zichtbaar is. Mocht jij daar toe besluiten, geef me dan gerust een seintje. Ik neem de set die nu op de gele 95 zit graag van je over (heb ik ooit zelf nieuw gekocht). 😉

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 27 apr, 2023 19:01

De fabrikant-naam was ik kwijt! Frese idd. Dank.

Als ik al wat zou vervangen, dan verkoop ik het 'oude' spul niet. Ik ben nu zover dat ik gewoon ga verzamelen. Ik heb ook de ruimte daarvoor, dat weerhield me in het verleden.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » do 27 apr, 2023 19:30

Ik heb nadat ik 2 setjes originele Saab spiegels niet fatsoenlijk afgesteld kreeg, een setje ronde (US) spiegels gemonteerd.
Deze zijn in mijn ogen veel beter af te stellen, het pootje is beweegbaar en de spiegel zelf.
Enige nadeel, ze zijn rond en niet heel groot, dus het blikveld blijft beperkt.

Ps
Voor de liefhebber heb ik nog wel een set spiegels (originele en aftermarket)

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » do 27 apr, 2023 19:52

de 95 heeft gelukkig zo royaal zicht rondom dat ik de spiegels eigenlijk al 27 jaar niet nodig heb; achterruitkijkspiegel en anticiperen, kom je een heel eind mee.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 28 apr, 2023 13:09

MvR schreef:
do 27 apr, 2023 17:31
....De auto heeft (...vloeken in de kerk...) Volvo-spiegels
Dat is niet zo gek, de latere 95/96, vanaf 1977, hadden VW/Audi buitenspiegels.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 28 apr, 2023 13:59

Ja, die waren een stuk beter/veiliger dan de pré-77 spiegels. En makkelijker te stellen.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 28 apr, 2023 22:18

Gewoon de Italiaanse manier van autorijden toepassen. :wink:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 28 apr, 2023 22:22

Nou, dat heb ik meer van gezien dan me lief is. Een elleboog uit het raam, 2 vingers aan het stuur en de telefoon in de andere hand... Ik heb de laatste keer tijdens 3 weken vakantie in Italië meer ongelukken gezien dan in 3 jaar Nederland tezamen!. Maar voor het 'echte werk' raad ik toch Mumbai en omstreken aan! Of een andere Indiase stad. Als je jezelf daar doodrijdt, incarneer je in iets 'beters' is de gedachte. Dat neemt een hoop 'druk' weg bij chauffeurs! Mijn vrouw -niet gehinderd door de reïncarnatie-gedachte- heeft daar een jaar gewerkt en gewoond. En gereden...

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 29 apr, 2023 8:25

Ik bedoelde alleen maar;

Alles wat achter je rijdt is niet belangrijk :D

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 29 apr, 2023 9:55

Nou... in mijn geval... geldt dat alleen als ik een Lambo of zoiets zou rijden. Ik tokkel maar een beetje rond en wordt regelmatig ingehaald!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 29 apr, 2023 10:49

Er zijn ook hele volksstammen die niet achter een oude auto willen rijden :shock:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 29 apr, 2023 12:17

:D :D

Ja, want die stinken! Toch? Dan maar inhalen met je hybride-of-wat-dan-ook-op-afbetaling. Dat is voordat we met dergelijke mensen in een Jerry Springer Show-discussie belanden: "Is jouw carbon footprint groter of kleiner dan de mijne?"

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 29 apr, 2023 20:30

Ik rij lpg, je moet tegenwoordig met Electra goed je best doen wil je goedkoper ( ik zit zit op ca €0,06 / km)

Plaats reactie