USA video over V4-motoren

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

USA video over V4-motoren

Bericht door MvR » vr 25 aug, 2023 22:02

In de USA als industriële machine gebruikt in bijv. kleine grondverzetmachines. Goede uitleg als het gaat om 'open deck' en 'closed deck' motoren.

https://www.youtube.com/watch?v=ootPsjDhueE

Willem13
Geregistreerd lid

Re: USA video over V4-motoren

Bericht door Willem13 » za 26 aug, 2023 16:41

Inderdaad interessant. Maar blijft de vraag wat de voor- en nadelen zijn van een ‘open deck’ versus een ‘closed deck’. Voordeel is betere koeling? Nadeel?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 26 aug, 2023 19:07

Ik kan alleen bedenken wat verderop in de video werd gezegd: met de introductie van het 'closed deck' was er ook ruimte voor de 1700cc.

Willem13
Geregistreerd lid

Bericht door Willem13 » za 26 aug, 2023 19:59

Dat was me bij het snelle kijken even ontgaan. Ik heb overigens nog nooit een ‘open deck’ versie onder ogen gehad, in al die jaren.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 29 aug, 2023 19:39

Nadeel: minder stabiele cylinderbussen die de koppakkingen kunnen opvreten. Voordeel: mogelijk eenvoudiger te produceren. Op een autoprogramma hier zag ik dat een Volvo 5-cylinder die zwaar getuned zou gaan worden open deck was. Om de cylinderbussen stabieler te krijgen werden per cylinder vier stalen staven tussen de cylinderbussen en de buitenwand van de motor geslagen. De motor werd gebruikt in zo'n buggyachtig ding waarbij bijna verticale zandmuren worden overwonnen. Motor perste er 700 pk uit en won de wedstrijd.

Alex

Plaats reactie