Saab 96 project(je)

1967-1980
Gebruikersavatar
jorisk
Donateur
Donateur
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 17:07
Regio: NL - Provincie Drenthe

Saab 96 project(je)

Bericht door jorisk » zo 17 sep, 2023 18:01

Zoals in de “gezocht” sectie vermeld was ik op zoek naar een Saab 96 en heb ik die gevonden.
Wij hadden eerder een 96 en na de verkoop dachten we er met enige “heimwee” aan terug. Vandaar dat ik op zoek was naar een op te knappen 96. De lol zit deels in het sleutelen, dus ik ben erg tevreden met de aankoop.

Harde carrosserie die ooit netjes is hersteld, naar het schijnt en voor zover te beoordelen een goede motor. En de rest staat garant voor wat avonden sleutelwerk. De eerste stapjes zijn gezet: de motor loopt en de koppeling doet het nadat ik de hoofdcilinder heb gereviseerd en de slave heb vervangen.
Nu vooral schuren, want de auto heeft een nieuwe laklaag nodig (originele kleur)

Het doel is een auto die technisch goed is met lichte rally look. Dat de auto bijna 50 jaar is mag gezien worden.

Het is overigens een origineel Nederlandse auto!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door redmervand » zo 17 sep, 2023 18:08

Mooi!
Weer een leuk project om te volgen op het forum er bij!

Succes en veel plezier er mee!
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door Luud » zo 17 sep, 2023 18:50

Ook vanuit hier: veel plezier met dit leuke project......ook ik blijf je volgen, dus (veel) posten aub. Wat is het exacte bouwjaar ??
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019

Gebruikersavatar
V4liefhebber
Geregistreerd lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: za 17 dec, 2005 22:07
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door V4liefhebber » zo 17 sep, 2023 20:09

Mooi project. Wordt weer Jade groen? Mooiste kleur van '78.
96V4, '79, Middernacht blauw
95V4, '77, Opaal groen
93F, '60, nu nog rood. Project.
Sonett III, '73, Mellow Yellow

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3848
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door Ronnes » zo 17 sep, 2023 20:48

Mij lijkt het een veronagroene die ze ooit Jade-groen hebben willen overspuiten:

Afbeelding

Voordeel van "een verona" is dat deze - om welke reden weet ik niet - steeds weer roestbestendiger blijken dan 96's in andere kleuren.

Veel succes met de restauratie!
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
jorisk
Donateur
Donateur
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 17:07
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door jorisk » zo 17 sep, 2023 22:36

De Saab is van 1974, begin volgend jaar dus 50 jaartjes oud. De originele kleur is gn09 veronagroen, waarom er in de motorruimte een andere keur is aangebracht is mij niet duidelijk, zolang de motor er in blijft laat ik dat zo. De rest wordt weer veronagroen

Gebruikersavatar
jorisk
Donateur
Donateur
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 17:07
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door jorisk » wo 16 okt, 2024 21:11

Ik merk dat het posten van updates wat achter blijft. Wel heb ik wat stapjes gezet, zoals:
Alle koelslangen benzineslangen etc vervangen, gehele carrosserie gelakt. Met een roller! Ik heb daar wat over getwijfeld, laten spuiten zou het mooiste zijn, maar de carrosserie is niet superstrak en dus nooit helemaal “als nieuw” worden. En dat is ook niet het doel. Zelf spuiten kan aardig lukken, maar ook mislukken. Rollen met de juiste lak, juiste roller, goede voorbereiding en een afwerking dmv waterproof schuurpapier en polijsten is een aardig gecontroleerde aanpak. En geeft ook de nodige voldoening, ik ben tevreden met deze keuze.

Verder gehele voorophanging voorzien van lak en nieuwe rubbers, schokbrekers rondom vervangen, remmen voor en achter geheel vervangen (leidingen deels, slangen, klauwen schijven, blokken, cilinders etc). De nodige kleiner zaken zoals contactslot, diverse rubbers, veel bouten en moeren etc etc vervangen.

Al met al een leuke klus tot nu toe!
Bijgaand een aantal foto’s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid
Berichten: 2241
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door Roel95 » wo 16 okt, 2024 22:41

Stoer!! :applause:
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1980: Saab 99 Turbo 2
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE
2011: Renault Twingo 1.2
1997: Honda CBR 1000 F

Gebruikersavatar
jorisk
Donateur
Donateur
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 17:07
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door jorisk » zo 30 mar, 2025 20:40

En inmiddels rijdt de Saab! Het heeft wat avondjes sleutelen opgeleverd, maar dat is zeker een leuk aspect van het hebben van deze Saab.

Een willekeurige greep uit de werkzaamheden:Weber carburateur geplaatst, olie van bak en blok vervangen, ruiten incl nieuwe rubbers geplaatst (als je weet hoe het moet best goed te doen, maar naar de juiste werkwijze is het toch even zoeken.. )lampen rondom werkend gemaakt, vangbanden achteras, nieuwe banden, veel carrosserie rubbers vervangen, ruitensproeier etc et.

En… veel fluid film verwerkt bij montage, ter voorkoming van roest.

De Saab rijdt, remt en stuurt goed. De komende tijd nog heel wat klusjes te gaan.

De eerste kilometers was het nog even schrikken: alleen versnellingen r, 1 & 2 deden het. Kort contact met Johan Tammeling leverde het inzicht op dat de stuurkolom niet helemaal goed stond afgesteld. En toen ik de boutjes bekeek realiseerde ik mij dat ik bij montage dacht: zo ver mogelijk naar binnen zetten, want de cabine is al krap genoeg 😁. Dat was dus niet de juiste aanpak… Na wat stellen heb ik nu alle versnellingen beschikbaar.

Overigens heb ik de achterklep niet gelakt, daar zit namelijk de sticker van de leverende dealer nog op: Rob Arijjansen. En dat vind ik toch wel een mooi detail

De achterruit hoort niet bij deze auto, want komt gezien de sticker met waarschuwing voor elanden waarschijnlijk uit Zweden. Maar wel erg leuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid
Berichten: 2241
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door Roel95 » zo 30 mar, 2025 22:59

Mooi gedaan! Ziet er op de foto 's goed uit!
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1980: Saab 99 Turbo 2
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE
2011: Renault Twingo 1.2
1997: Honda CBR 1000 F

Gebruikersavatar
Tafi
Geregistreerd lid
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 24 apr, 2006 22:43
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door Tafi » ma 31 mar, 2025 11:52

Gaaf man. Wel zonder bumpers laten en met deze velgen. Nog wat sporen van gebruik op locale zandwegen en het is de stoerste 96 ever :D
900 GL 1984
9-3 2.0i '98
VW kever 1302 1972

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door MvR » ma 31 mar, 2025 12:34

Wanneer je nog wat inspiratie nodig hebt... https://www.saab-heritage.fr/saab-96-tw ... _i_81.html

Ook leuk: Saabv4donor op Instagram geeft veel van zijn 96s een extra stoer uiterlijk door de motorkap mat-zwart (als in: Safari-rally zwart) te spuiten.

Afbeelding
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 549
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door Super72 » ma 31 mar, 2025 13:58

MvR schreef:
ma 31 mar, 2025 12:34
(als in: Safari-rally zwart)
[nerdmodus aan] Niet per se Safari-rally zwart. In de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw spoten veel rallycoureurs hun motorkap matzwart (en dus niet zijdeglans-zwart zoals op bovenstaande foto), omdat het idee leefde dat dat minder de zon reflecteerde. En waarmee de kans op verblinding werd verminderd. Uiteindelijk bleek het vooral een kwestie van monkey see is monkey do, want eigenlijk was nog nooit iemand verblind door motorkapreflecties. Maar het stond stoer en sommige fabrikanten (denk Simca 1000 Rallye en Ford Capri RS2600) pasten het toe op hun sportieve modellen. Zoals alle hypes stierf ook dit modeverschijnsel uiteindelijk een langzame dood. [/nerdmodus uit]
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
jorisk
Donateur
Donateur
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 17:07
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door jorisk » ma 31 mar, 2025 21:59

Bedankt voor de leuke reacties, het idee is inderdaad om deze look wat verder door te zetten, enkele stickers, wat mistlampen. Een matzwarte motorkap overweeg ik, ik denk dat ik daarvoor een tweede opzoek, dan kan ik ze wisselen 😉.

Gebruikersavatar
jota
Geregistreerd lid
Berichten: 714
Lid geworden op: za 08 dec, 2007 22:44
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab 96 project(je)

Bericht door jota » di 01 apr, 2025 7:53

Wij hebben nog wel een paar reserve motorkappen liggen. Tammeling-autotechniek heeft veel van de originele Saab rallystickers na laten maken. Zij weten ook de juiste positie van de stickers als je dat belangrijk vindt.
alleen het beste is goed genoeg