Wie heeft er voor mij een detailfoto van de koelbuizen?

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Wie heeft er voor mij een detailfoto van de koelbuizen?

Bericht door MvR » di 10 okt, 2023 15:40

Ik ben op zoek naar een afbeelding van een buis vd koeling van een 96. Het gaat om de buis die vanaf het thermostaathuis terug gaat naar de waterpomp. En het gaat om een auto met een automatische choke (na 1977 model).

Mijn 95 heeft een handchoke en ik denk dat de die bepaalde buis anders is.

De auto die ik gekocht heb, komt met een krat buizen voor de koeling. 3 herken ik onmiddellijk wanneer ik ze vergelijk met mijn 95, maar de 4e... Het zou mogelijk kunnen gaan om de derde buis van links (tweede van rechts). De andere heb ik, herken ik. (De foto is van de Malbrad site en niet van mijzelf).

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Wie heeft er voor mij een detailfoto van de koelbuizen?

Bericht door 72sonett3 » di 10 okt, 2023 17:29

Er zijn verschillende systemen in gebruik geweest. Zit er achter op de waterpomp een nippel met een T aansluiting?

Van links naar rechts;
- van T op thermostaatdeksel (of zijkant inlaatspruitstuk) naar verwarming (links langs kleppendeksel)
- retour van verwarming naar waterpomp (sommige met nog een T aan de verwarmingkant voor retourslang vanaf autom. choke)
- van T op thermostaatdeksel naar T achter op waterpomp (niet op latere modellen), sommige ook met T voor slang naar autom. choke.
- waterpomp naar achterkant motorblok

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 10 okt, 2023 19:53

Er zijn twee verschillende buizen die van het thermostaathuis of inlaatspruitstuk naar de verwarming gaan. De buis op de foto gaat vanaf de zijkant van het inlaatspruitstuk, een buis die vanaf het thermostaathuis gaat is omhoog gebogen zodat ie op de goede hoogte uitkomt.

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 10 okt, 2023 19:59

Dit is zo een inlaatspruitstuk met de nippel voor de buis naar de verwarming. (Het gat daaronder is voor de temperatuursensor.)

Afbeelding

Latere spruitstkken hebben een T boven op het deksel waar die buis op zit (met een stukje rubber slang). De buizen zijn idd iets verschillend.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 10 okt, 2023 20:20

Dank zover! Ik zal morgen even foto's maken van het inlaatspruitstuk met inderdaad de 'T' voor het thermomstaathuis. En die buis, richting de waterpomp, lijk ik te missen. Althans, nog niet gevonden. De rest heb ik wel. En soms zelfs 3x! Eerst maar eens stralen en zien of ze allemaal nog goed zijn.

Ik ben geen fan van een automatische choke. Uiteindelijk zal ik wel zwichten voor een carburateur met handchoke. Weber heeft die dingen geloof ik.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 10 okt, 2023 20:43

MvR schreef:
di 10 okt, 2023 20:20
... die buis, richting de waterpomp, lijk ik te missen.
Dat klopt als de auto van 1977+ is, zit er dan niet op. Ipv die buis gaat er een slang van de T op het thermostaatdeksel naar de autom choke en dan van daar een slang naar het tuitje op de retourbuis van de verwarming naar de waterpomp.
Achter op de waterpomp zit dan ook geen T.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 10 okt, 2023 21:27

Nou dan lijkt het dat ik er ben! Alles is natuurlijk gebaseerd op een automatische choke. Maar zoals gezegd: ik maak morgen even foto's, inclusief de achterkant vd waterpomp.

Opnieuw: mijn dank!!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 11 okt, 2023 15:38

Het spruitstuk heeft inderdaad het T-stuk, er is een slang die halverwege onderbroken wordt door een soort t-stuk en dit is de achterkant vd waterpomp.

'n Quick and dirty foto.

Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 11 okt, 2023 20:23

Dan is het duidelijk toch? :D
Bypass buis #9 heb je niet.
De slang met "T stukje" is waarschijnlijk de vacuumklep, zitten er ook 2 tuitjes aan? Deze slang gaat van de T op de thermostaat naar de autom. choke. Een 2e slang gaat van de choke naar de buis met tuitje (retour verwarming) en naar zuigkant waterpomp.
De waterpomp mist een nippel op de zuigkant.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 11 okt, 2023 20:31

Exact! Dank. Dit soort details kom je pas tegen als je het ziet (vrij naar Johan Cruijff)

Plaats reactie