claxon probleem

1967-1980
Plaats reactie
hemi1974
Geregistreerd lid

claxon probleem

Bericht door hemi1974 » wo 31 jul, 2024 21:06

Hallo,
Over dit onderwerp is in de loop der jaren heel wat geschreven. De oplossing voor mijn probleem zat er niet tussen (of ik begrijp ze niet)
In 2007 schreef 72Sonnet-III het onderstaande:

"Het probleem is vaak dat de messing strip, die in de rubber demper onderaan de stuuras zit en voor de doorverbinding naar de carosserie zorgt, op de klinknagels is afgebroken waardoor er geen verbinding meer is. Als je de rubber demper met een losse draad overbrugt, is het weer OK."

Kan iemand deze toelichting misschien nader uitleggen, eventueel met een tekening?? Misschien is dit wel de oplossing.

Inmiddels he ik wel ontdekt dat het in de massa verbinding is.

Funky Dude
In memoriam †

Re: claxon probleem

Bericht door Funky Dude » wo 31 jul, 2024 23:33

Zonder de context van sonett72's reactie kan ik daarover niets zinnigs melden.
Maar als het probleem bij jou in de massa zit, kun je zelf met een kabel een nieuwe massa aanleggen. Vaak zijn massa problemen het gevolg van corrosie, alle contacten even opschuren, wat contactspray ertussen en evt een lik vaseline erop.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 01 aug, 2024 9:17

De slechte massa-verbinding kan op twee plaatsen zitten:
- onderaan de stuuras
- ter hoogte van de telescopische verbinding

Ik heb dit bij mij opgelost door een draad met een oogje te bevestigen aan de bout waarmee de stuuras aan het stuurhuis vastzit, de andere kant van de draad ter hoogte van de telescopische verbinding. Ik heb hier een gaatje geboord en een boutje gebruikt. Ik wil er wel op wijzen dat hierdoor de ingebouwde veiligheid (bij een frontale aanrijding schuift de stuurkolom in elkaar) hiermee verdwijnt.

Afbeelding

Afbeelding

hemi1974
Geregistreerd lid

Bericht door hemi1974 » do 01 aug, 2024 19:55

Hallo Ronnes,
Ik begrijp dat het zwarte draadje van het bovenste deel van de stuurstang naar de "hardyschijf" Is dit de juiste naam? loopt?

jij schrijft:
hierdoor de ingebouwde veiligheid (bij een frontale aanrijding schuift de stuurkolom in elkaar) hiermee verdwijnt.

misschien kan ik het ook oplossen door een slangklem rond het bovenstuk van de stuurstang te klemmen waar ik de zwarte draad aan vast maak

Kan ik de massa dan controleren door de zwarte draad (met dat schuifcontact onder de claxon) door te meten naar het contact op de hardschijf??

groet

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 01 aug, 2024 21:05

Uit je reactie kan ik opmaken dat je het probleem (en de oplossing) begrepen hebt. :)

Als je wil werken, zoals jij voorstelt, met een slangenklem (goed idee!), zorg dan dat de klem een goede verbinding heeft met de stuurstang. Na verwijderen van de verflaag kan je eerst controleren of er een verbinding is van het schuifcontact tot dit punt. Is er geen verbinding, dan moet je de oorzaak hogerop zoeken. Een draad leggen heeft dan ook weinig zin. Is er wel een verbinding tot dit punt , maar niet van dit zelfde punt tot de onderkant van de stuuras, dan kun je best een draad leggen.

Als alles goed zit, moet je een verbinding kunnen meten tussen het schuifcontact en de onderkant van de flexibele verbinding (ik heb ook geen idee hoe zoiets heet :wink: ).

hemi1974
Geregistreerd lid

Bericht door hemi1974 » vr 02 aug, 2024 14:53

Hallo Ronnes,
ik ga het uitproberen.
bedankt voor je nadere toelichting.

hemi1974
Geregistreerd lid

Bericht door hemi1974 » do 08 aug, 2024 20:34

Hallo Ronnes,
ik heb de 2 delen van de stuurstang door middel van een draadje en langklemmen met elkaar verbonden. Resultaat, hij doet het weer.
Bedankt voor je advies.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 08 aug, 2024 22:10

Graag gedaan! :thumbup2:

Plaats reactie