Zekeringkast perikelen

1967-1980
Plaats reactie
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Zekeringkast perikelen

Bericht door Ronnes » di 16 sep, 2025 18:51

Zondag kreeg ik volgende foto doorgestuurd met de mededeling: "Gestrand met de 96, kortsluiting in de grijze draad naar de zekeringkast :-x ???" . (Het eerste wat mij opviel was de hoeveelheid verschillende kleurtjes van de zekeringen. Ze behoren allemaal wit te zijn (8A).)

Afbeelding

De wegenwacht was gebeld en die had de draden van zekering 3 losgemaakt en er een "zwevende" zekering tussen geplaatst. Maar dit bleek geen resultaat op te leveren, enkel de stoplichten deden het. :) (De man kon - zonder schema - ook niet weten dat zekering 1 tot 4 aan de achterkant zijn doorverbonden. 8) )

Vandaag ben ik langsgeweest, gewapend met een multimeter en een hele 96-draadboom in de koffer. Al gauw bleek dat de onderlinge verbinding tussen de 4 eerste zekeringen er niet was. De aansluitklem van zekering 3 stond zelfs los. Bij nadere inspectie bleek dat deze klem gloeiend heet moet geweest zijn: de behuizing is geschroeid en het verbindingsplaatje achteraan verkleurd en vervormd.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de bedrading zelf zag ik geen schade. En na vervanging van de zekeringkast en plaatsing van nieuwe 8A-zekeringen, werkte alles weer als tevoren. Het had erger kunnen zijn...

Ik maak nu de bedenking: waarom is die aansluiting heet geworden? Omdat de verbinding al niet te best meer was? Of omdat er meer verbruikers zijn (extra lampen, elektrische fan), dus meer ampères (= meer warmte) waardoor uiteindelijk de verbinding slecht is geworden? Met andere woorden: wat was er het eerst? Gaat het in de toekomst opnieuw gebeuren? Er zit wel een relais tussen de extra gebruikers en de zekeringkast, maar misschien is het verstandiger om een draad te leggen van de accu naar die relais ipv vanaf de zekeringkast?

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Zekeringkast perikelen

Bericht door 9000-95 » di 16 sep, 2025 19:15

Ik gok erop dat de geklonken verbinding door oxidatie langzaam aan teveel overgangsweerstand heeft gekregen. Dan wordt het daar warm, gaat het ook nog eens lopen werken door de thermische uitzetting/krimp cycli. Tot de verbinding zo slecht wordt dat er dingen uit gaan vallen. Extra verbruikers helpen dan ook niet mee. Maar als ik zie hoeveel bloemkool er zit op die strip rechts, gok ik op oxidatie als primaire oorzaak.

De klink verbindingen doorsolderen zou een mooie oplossing zijn, maar ik ben bang dat het plastic daarvoor niet temperatuur bestendig genoeg is.

Edit als je een goede kast hebt, zou je kunnen proberen de boel te sealen met een waterdichte coating, scheelt allicht naar de toekomst. Laagje PU lak bv.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 16 sep, 2025 19:46

Mee eens. Ik heb het ook een keer gehad en heb de tegenwerkende klinkverbinding ook doorgesoldeerd. Zolang je er niet met een grote soldeerbrander op gaat is de warmteontwikkeling zodanig dat het plastic niet wordt aangetast.

Alex

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 16 sep, 2025 20:00

Je belangrijkste actie is het terugmonturen van de juiste zekeringen. Uit ervaring weet ik dat sommige eigenaren bij wijze van spreken een spijker gebruiken als zekering. Een ooit door mij aangeschafte tweedehands auto had ook zo'n eigenaar gehad. En dat eindigde al snel in rook... de bedrading smolt.

Sindsdien vervang ik bij al mijn niet-nieuw gekochte auto's alle zekeringen voor de juiste waarde zodra de auto voor de deur staat. In het geval van een 95/96 kijk ik altijd bij de eerste blik onder de motorkap omdat ik weet dat bij een 96 alle zekeringen gelijke waarde hebben.

Daarnaast: ik koop geen auto waarbij ik onder het dashboard of waar dan ook die blauwe Scotch-blokjes zie. Droevenis en ellende.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » di 16 sep, 2025 20:21

De verbindingen beschermen tegen oxidatie is een goede tip! Zelf ben ik al een tijdje op zoek naar een moderner alternatief voor de ouderwetse zekeringen. Maar ik vind (voorlopig?) geen gepaste zekeringhouder. Al wat ik tegenkom heeft één-op-één aansluitingen, zonder de mogelijkheid om stroomkringen te groeperen. Als er nu aan de achterkant verbindingsplaatjes zaten, die je - al naargelang je behoefte - kon wegknippen, dan waren we er. Je zou ze kunnen doorlussen, maar daar ben ik geen voorstander van.

Afbeelding

https://www.rdae.nl/lfb12-12-voudig.html#

Edit: ik heb de oude zekeringkast nog eens goed bekeken: er zitten zowel aan de bovenkant als aan de onderkant telkens 3 verbindingen los...

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » wo 17 sep, 2025 8:58

Ik weet niet of het helpt, maar ieder jaar spuit ik er wat contactspray op en draai de zekeringen even rond in de klemmetjes. Contactspray zal ook in de verbindingen lopen (hoop ik dan maar !!)

Plaats reactie