hoe soepel moet ie schakelen

1967-1980
Plaats reactie
Gebruikersavatar
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door willemwerkt » wo 05 nov, 2025 17:03

Beste Saab vriendjes,
Mijn 95 wordt (al een tijdje) onderhanden genomen door de garage.
Onder andere zijn de koppelingsplaten e.d. vervangen.
Motor loopt ook weer en schakelen gaat veel en veel soepeler
dan voorheen.
Nu mijn vraag; hoe soepel moet de bak schakelen.
Wanneer ik de koppeling intrap voel ik enige tegendruk voordat je de pook in de versnelling drukt.
Hoort dit of moet het nog soepeler?
Ik heb wel gelezen dat je dit zou moeten kunnen afstellen met de stuurkolom
maar misschien is het ook helemaal niet nodig.
Graag jullie mening hierover.
Alvast bedankt, Groet, Willem

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door v4 hans » vr 07 nov, 2025 6:29

Dat met wat tegendruk ken ik bij mijn 96 ook wel. Maar alleen in de eerste versnelling. Dus alleen bij het wegrijden. Ik zet de pook altijd even eerst naar de tweede, voordat ik de eerste versnelling inschakel.

De tweede derde en vierde gaan vlekkeloos. Die schuiven er zo in.

MvR
Geregistreerd lid

Re: hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door MvR » vr 07 nov, 2025 10:04

Ja dat was in de jaren '80 met mijn bijna-nieuwe (ja ja toen wel!) 96 al het geval; eerst 2 dan 1. Andere 96-modellen die ik had, hadden dat niet of minder. Mijn huidige 95 heeft het helemaal niet. Die schakelt sowieso heel soepel.

Gebruikersavatar
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door willemwerkt » vr 07 nov, 2025 11:34

Bedankt voor jullie reactie.
Dan laat ik het voor nu.
Zal nog wel even duren voordat ik ermee ga rijden.
Eventueel afstellen kan natuurlijk ook later.
Groet, Willem

Gebruikersavatar
v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door v4 hans » vr 07 nov, 2025 11:48

afstellen kun je zonder te rijden, gewoon vanuit stilstand zonder koppeling, zonder draaiende motor.
Gewoon een beetje schuiven met de stuurkolom.

Gebruikersavatar
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door willemwerkt » vr 07 nov, 2025 12:13

Aha, zo simpel ?
Dat is de moeite om te proberen waard.
Dank je wel
Groet, Willem

Gebruikersavatar
menner
Donateur
Donateur

Re: hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door menner » za 08 nov, 2025 17:35

@willemwerkt: mijn vraag is dus opgelost, ik had ook wat moeite om in de eerste versnelling te komen. Dus nu...eerst 2, dan 1....dank allemaal.

Gebruikersavatar
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door willemwerkt » za 08 nov, 2025 17:43

Mooi toch, zo'n forum.
Je komt er altijd uit.
Zelf ga ik wel proberen om e.e.a. nog soepeler te laten werken door
aan de stuurstang te rommelen.
Ik laat het eventuele succes hier weten.
Groet, Willem

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door Henk-Jan » za 08 nov, 2025 22:29

Wij hebben hetzelfde met onze 96 TT, al heb ik het idee dat het ook iets soepeler gaat als je even in de vrij gas geeft, alvorens 'm in de eerste versnelling te doen. Heeft de eerste versnelling van de V4 wel een synchromesh?

Via de twee gaat het ook iets makkelijker inderdaad, maar dat is in het verkeer soms ook wat omslachtig.

Gebruikersavatar
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door willemwerkt » za 08 nov, 2025 23:10

Hoi Henk-Jan en de andere Saab genoten,
Voor mijn Saabje de garage in ging was ik wel verplicht om via z'n 2 naar de 1e versnelling te gaan.
Anders ging het helemaal niet. In z'n achteruit ging met veel tandenknarsen.
Dat probleem is nu verholpen door de nieuwe koppelingsplaten.
Maar nu wil ik natuurlijk ook dat de auto zo soepel mogelijk schakelt.
Vandaar dit topic.
De monteur was niet op de hoogte van de 'fijn afstelling' die je met de stuurkolom kunt doen.

Tot nu toe is mijn conclusie uit dit topic dat elke 95/96 met schakelen zijn eigen gedrag heeft.
En, dat een beetje tegendruk niet erg is.
Ik ga eerdaags met de monteur proberen de boel te stellen.
Ik laat het resultaat hier weten.

Even terugkomend op de opmerking van Henk-Jan.
Ik weet niet wat 'synchromesh' is.
Ik ben meer een liefhebber dan een techneut.
Maar,.. ik sta open voor enige uitleg.
Groet, Willem

Gebruikersavatar
francofiel
Donateur
Donateur

Re: hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door francofiel » zo 09 nov, 2025 11:19

Hier staat een aardige uitleg over synchronisatie van versnellingsbakken. En ja, onze V4’s hebben een versnellingsbak met synchromesh op álle voorwaartse versnellingen.

http://www.kulsdom.be/werking_synchromesh.html

Gebruikersavatar
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: hoe soepel moet ie schakelen

Bericht door willemwerkt » zo 09 nov, 2025 21:37

Dank je wel voor dit linkje, ik snap nu het principe.
Groet, Willem

Plaats reactie