Laatste 96. Wanneer?

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Laatste 96. Wanneer?

Bericht door MvR » wo 04 feb, 2026 21:30

Heeft iemand informatie over de tenaamstelling van de laatste nieuwe 96 in Nederland? Ik meen te weten dat het ergens in 1981 was. Maar ik leer graag bij.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Donateur
Donateur
Berichten: 14727
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door Henk-Jan » wo 04 feb, 2026 21:46

Volgens Wikipedia: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... i=89978449
The last production date for the Saab 96 was January 11, 1980 (VIN 96806002814), the last VIN (96806002820) was produced on January 3, 1980.[16] These cars were built by Valmet Automotive in Uusikaupunki, Finland.

Saab Planet heeft het echter over 8 Januari 1980: https://www.saabplanet.com/saab-96-the-last-one/
Saab 96 – The last one. On January 8, 1980 the very last Saab 96 was completed at the Valmet Automotive plant in Uusikaupunki, Finland!

Off the production line, the car was driven by the late great Erik Carlsson directly to the Saab museum.

O wacht, lees nu net pas dat je het over de laatste tenaamstelling in Nederland hebt ... daar kan iemand met een RDW bestandje je vast verder helpen. Welke nieuwe 96 heeft er destijds nog het langste gewacht op een eerste baasje?
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + 96 TT (MY64) + Saabo (MY67/68?) 2017 - ...
Hervonden liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door MvR » wo 04 feb, 2026 23:24

Ja, precies die laatste zin!
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3848
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door Ronnes » wo 04 feb, 2026 23:46

Dat zou deze moeten zijn, de 96 van Willem13, ingeschreven op 26 mei 1981:

Afbeelding


viewtopic.php?f=11&t=182480&p=1964617&
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 382
Lid geworden op: wo 13 jul, 2022 13:47
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door willemwerkt » wo 04 feb, 2026 23:52

Heel fraai, met die zwart afwerking.
Groet, Willem

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door MvR » do 05 feb, 2026 0:07

Ronnes schreef:
wo 04 feb, 2026 23:46
Dat zou deze moeten zijn, de 96 van Willem13, ingeschreven op 26 mei 1981:




viewtopic.php?f=11&t=182480&p=1964617&
Dat zou goed kunnen! Is een écht mooie auto.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
jota
Geregistreerd lid
Berichten: 714
Lid geworden op: za 08 dec, 2007 22:44
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door jota » do 05 feb, 2026 8:55

En hij heeft hem nog steeds. Erg mooie auto en een zeer Saab minded eigenaar.
alleen het beste is goed genoeg

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16897
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door turbopilot » vr 06 feb, 2026 10:46

Geen idee hoe oud die foto is, maar hier lijkt hij nieuw :wow:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 20:38
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door Barten » vr 06 feb, 2026 13:49

Erg mooie 96! Deze kleur staat goed.
Ik vraag me wel eens af hoe het heurt met de zwarte vlakken in de soccerbals. De ene keer zie ik meer gelakte vlakken dan de andere keer.
SAAB 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch 05/2004
BMW iX1 xDrive30 xLine (lease) 04/2023
Ford Fiesta 1.6 Titanium X-pack 04/2009

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door MvR » vr 06 feb, 2026 14:15

Zo heurt het. Sommige Sonetts werden geleverd met volledig metaal-kleurige soccers. Ik geloof dat 99 (of 900) GLE's goudkleurige 'inserts' hadden.

Wat je ook wel eens ziet: zwart/zilver Soccers met minder zwart, Meestal komt dat omdat de eigenaar de velgen heeft afgedraaid: opzettelijk zwakker gemaakt. In de rally-jaren van Saab een gebruikelijke truc: bij een forse klap op het wiel brak de velg en bleef de ophanging heel!
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16897
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door turbopilot » vr 06 feb, 2026 20:49

Barten schreef:
vr 06 feb, 2026 13:49

Ik vraag me wel eens af hoe het heurt met de zwarte vlakken in de soccerbals. De ene keer zie ik meer gelakte vlakken dan de andere keer.
Deze zijn niet het type van een jubileum, maar van een sonett III (dacht modeljaar 72) daar heb ik ze ook onder.
De jubileum versie heeft de andere vlakjes ook zwart. Die heb ik onder mijn 96 .

Ik denk dat alle vakjes zwart vooral ook voor het productie gemak is gedaan.
(Eerst velg geheel zwart poeder coaten en dan afdraaien gaat gemakkelijker)

En alles zwart is prettiger i.v.m. remstof :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door MvR » vr 06 feb, 2026 21:00

En, we hebben beeld. Foto 'geleend' van Tammeling Autotechniek. Als het niet mag, lees ik het wel. Haal ik 'm weg.

Afbeelding
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16897
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door turbopilot » za 07 feb, 2026 15:01

Al die velgen hebben aan de binnenzijde een datum , ik zou eens moeten kijken bij mijn 6 setje hoe het precies zit.


Als je hier doorheen bladert , viewtopic.php?f=39&t=175619. Dan hebben ze allemaal zwarte vlakjes.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12894
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door 72sonett3 » za 07 feb, 2026 21:52

Wat is het chassisnr van die bruine 96?
Zie ook hier.

Gebruikersavatar
Willem13
Geregistreerd lid
Berichten: 399
Lid geworden op: di 04 aug, 2009 11:39
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Laatste 96. Wanneer?

Bericht door Willem13 » do 12 feb, 2026 9:24

De chamottebruine 96V4 is van mij, sinds 26 mei 1981. Zie de door anderen bijgevoegde link. Gekocht bij toenmalige Saabgarage Steenbeek in Amersfoort. De foto is van een jaar of vier geleden en de auto staat er nog steeds zo (in ongerestaureerde staat) bij. Het chassisnummer eindigt op 1812. Het wordt met de dag leuker om in de auto - met een rijke gezinsgeschiedenis - rond te rijden.