slecht stationair lopen 95

1967-1980
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

slecht stationair lopen 95

Bericht door willemwerkt » di 14 apr, 2026 21:01

Beste mede Saabliefhebbers,
Sinds anderhalve week loopt mijn Saabje uit '77 niet mooi meer.
Horten en stoten was het.
Aangezien ik meer van het opknappen ben dan van het technische is het voor mij al snel moeilijk.
Maar,.. niet geprobeerd is altijd mis en dus, aan de gang.
Nieuwe bougies, kabels, verdeelkap en rotor.
Tada, hij rijdt weer prima maar:
Stationair gaat er iets niet goed.
Wanneer ik tijdens het rijden het gas loslaat valt de motor uit of loopt heel laag stationair.
Als ik 'm dan 10 minuten uit laat staan en ik start weer loopt ie keurig om na een paar keer gas geven weer lager en onregelmatig te gaan lopen.
Zelf denk ik niet dat het een electrisch dingetje is omdat de auto goed en soepel rijdt maar nogmaals, ik ben geen techicus.
Weet iemand wat hier aan de hand is ? Ik hoor het graag.
Even een fotootje van de carburateur, ter inleving.
Groet, Willem

Afbeelding

Afbeelding

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: slecht stationair lopen 95

Bericht door silvandam » di 14 apr, 2026 21:10

Ik zie een automatische choke. Vermoed dat je problemen daar zitten. Dat zou ook verklaren waarom het probleem enigszins temperatuurgerelateerd lijkt.

Mijn oplossing (indien de carburateur inderdaad het probleem is) zou zijn: Weber ICH34 monteren.

Ik heb nog een Weber ICH34 liggen, inclusief inlaatspruitstuk. Die mag je wel lenen om te testen of de carburateur inderdaad je probleem is.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » di 14 apr, 2026 21:18

Ik lees nog niet dat je de contactpunten gecontroleerd hebt. Is de afstelling correct? Condensator oud of recent? Klepspeling oké?

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » di 14 apr, 2026 21:35

@Sil van Dam,
Het is inderdaad een automatische choke, goed gezien.
Maar het doet zich voor wanneer de auto al warm is.
Dat kunnen we dus, denk ik, uitsluiten.
@Frankofiel,
Contactpunten heb ik een fijn schuurpapiertje door gehaald, verder geen verstand van.
Ik denk, ongeveer 2 jaar geleden is dat vervangen en sindsdien heb ik zo'n 500 km met de auto gereden
(vorig jaar helemaal niet)
Afstelling lijkt mij correct omdat de auto na het starten wel heel mooi loopt.
condensator zou ik niet weten. Kan ik dat controleren ?
Dit geld ook voor de klepspeling. Kan ik dat zelf controleren ?
Ik hoor het graag even.
Groet, Willem

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » di 14 apr, 2026 21:51

Doet het zich ook voor als de motor koud is?
Zo ja, dan is carburateur iets minder verdacht. Gebeurt het slechts met warme motor, dan durf ik mijn geld wel op carburateur te zetten. Mijn vermoeden is dat de choke ‘open blijft staan’, terwijl deze dicht zou moeten zijn.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » di 14 apr, 2026 22:00

Ja weet je Sil, die choke doet het niet heel goed.
Wat dat betreft heb ik de opwarming van de aarde mee.
Voor ik het dorp uit ben is, in de winter, het Saabje warm genoeg om te blijven lopen.
Ik twijfel of we hetzelfde beeld hebben bij open en dicht van de choke.
Op de foto bij mijn eerste bericht zie je de carburateur wanneer de auto warm is.
In mijn beleving is dat dan 'open'.
Hoor graag.
Groet, Willem

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » di 14 apr, 2026 22:05

Met open bedoel ik: ingeschakeld. Als je een chokekabel zou hebben: ‘uitgetrokken’. Als ik jouw verhaal zo hoor, is de carburateur verdacht. Ik ben benieuwd wat de andere 96-kenners ervan denken.

Het aanbod om mijn (vrijwel nieuwe) Weber uit te lenen staat in ieder geval.

Succes!

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » di 14 apr, 2026 22:21

Dank je wel Sil voor het meedenken.
Ik dacht zelf ook richting carburateur maar de mening van Francofiel is er zeker ook één om serieus te nemen.
En, wellicht zijn er inderdaad nog andere 96 liefhebbers die er wat over kunnen zeggen.
Groet, Willem

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 15 apr, 2026 7:14

Je woont volgens mij redelijk bij mij in de buurt toch? Misschien moet je een keer langskomen dan kijken we samen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 15 apr, 2026 8:32

Heb je een brandstoffilter tussen de tank en de carb.? Als een auto weinig rijdt en en dan opeens weer wel, kan (met het tanken van verse benzine) kleine deeltjes rommel door de leidingen naar de carb gepompt worden en de sproeiers vervuilen. Het kan natuurlijk ook dat de auto iets te 'arm' staat waardoor 'ie slecht stationair blijft lopen.

Overigens is er ook een grote kans dat je automatische choke inderdaad de schuldige is. Een 34ICH is wel een oplossing. Of is er ook een officiële opvolger van de FoMoCo die op de latere modellen werd gezet? Dan hoef je het inlaatspruitstuk ook niet te vervangen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 15 apr, 2026 11:20

willemwerkt schreef:
di 14 apr, 2026 22:00
...
Op de foto bij mijn eerste bericht zie je de carburateur wanneer de auto warm is. In mijn beleving is dat dan 'open'.
Ja, precies.
Dit is de Solex 32TDID registercarburateur. Als je met koude motor het gaspedaal intrapt. gaan de chokekleppen dicht. Ze gaan bij warme motor ook pas weer open als je even op het gaspedaal trapt.

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » wo 15 apr, 2026 12:04

Om deze dubbelpoort carbu te vervangen is er een set met een Weber 32/36 DGV te koop. Dat is ook een dubbele carburateur maar dan met een handchoke.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » wo 15 apr, 2026 13:04

francofiel schreef:
wo 15 apr, 2026 7:14
Je woont volgens mij redelijk bij mij in de buurt toch? Misschien moet je een keer langskomen dan kijken we samen.
Hoi Francofiel. Je hebt een pb.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 15 apr, 2026 19:30

En als je de automatische choke wilt houden moet je een DGAV hebben. Die Solexen zijn rotdingen als ze kuren krijgen. Ook trekken ze vaak krom aan de onderkant van de warmte en krijg je valse lucht. Daar heb je het meest last van bij stationair lopen omdat dan de gaskleppen dicht staan en door iedere kier lucht wordt aangezogen.

Alex

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 15 apr, 2026 20:05

Ik gok toch ook op de condensator..

Plaats reactie