Pertronix ontsteking

1967-1980
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Pertronix ontsteking

Bericht door Turbobakk » di 19 dec, 2006 20:46

Ik overweeg de aanschaf van een electronische ontsteking Welk type Pertronix 1 heb ik nodig voor mijn 96 van 1972? Ik kan op mijn stroomverdeler (Bosch?) geen nummer ontdekken wat zou moeten beginnen met 0231 xxx xxx. :? Ik heb ergens het type nr 1847V gelezen. Is dit inderdaad het juiste type Pertronix voor mijn 96?

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » di 19 dec, 2006 21:58

1847V is het juiste type voor een 96V4. Op Ebay te vinden voor veel minder dan ze hier kosten. Gebruik de zoekfunctie op dit forum maar eens, en je vindt hierover een aantal topics.
Montage is een eitje, en 't is merkbaar in brandstofverbruik en rijgedrag.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » di 19 dec, 2006 22:31

Oké bedankt Martien.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 20 dec, 2006 13:21

Neem er dan meteen een sterkere bobine bij. Een goed besteladres is bij Chip Lamb: http://www.wmsbrg.com/sweden/index.html Hij levert een Pertronix en een blauwe Bosch bobine voor $ 129,- (excl. verzendkosten). Als je aan hem vraagt om een waarde van $ 50,- op te geven voorkom je dat je invoerrechten en inklaringskosten moet betalen.
Het kan zijn dat anderen met de combinatie Pertronix / Flame Thrower bobine (ook van Pertronix) goedkoper zijn, maar daar heb ik geen ervaringen mee. Als je al een sterkere bobine hebt kan je beter op Ebay naar alleen de Pertronix zoeken.

Alex

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » wo 20 dec, 2006 20:05

een blauwe Bosch bobine
Die zit er volgens mij al in. Ik zie tenminste een helblauwe bobine.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » wo 20 dec, 2006 21:00

De standaard bobine voldoet prima. Je moet wel even meten of deze een primaire weerstand heeft van minimaal 3 ohm. Wat ik wel een nadeel van deze ontsteking vind, is dat deze niet beveiligd is tegen oververhitting, b.v. het contact aan laten staan als de motor niet loopt. De Ignitor II van Pertronix kan hier wel tegen, maar is niet verkrijgbaar voor Saab.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Pertronix ontsteking

Bericht door 72sonett-III » do 21 dec, 2006 20:34

Turbobakk schreef:Pertronix... type nr 1847V... Is dit inderdaad het juiste type...
Ja, zie o.a. viewtopic.php?t=3019

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » za 23 dec, 2006 20:45

Vanmiddag de Pertronix geplaatst. Auto start goed en de motor loopt netjes, echter wanneer ik wat verder doortrek en wat hogere toeren draai, versnelt de auto niet meer. Kom dus ook niet verder dan 110 km per uur. Nou heb ik mijn twijfels of de vacuümvervroeger nog wel goed werkt, kan dit met elkaar te maken hebben?

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » za 23 dec, 2006 21:31

Goed mogelijk. Ik heb ook een vacuumvervroeger gehad met een poreus membraan.
Wees echter wel voorzichting !! Rijden met een kapotte vervroeger zorgt er voor dat je ontsteking bij hogere toerentallen te laat staat, waardoor dermate hoge temperaturen kunnen ontstaan, dat je zuigers verbranden.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » za 23 dec, 2006 21:39

Martien_96V4 schreef:Goed mogelijk. Ik heb ook een vacuumvervroeger gehad met een poreus membraan.
Wees echter wel voorzichting !! Rijden met een kapotte vervroeger zorgt er voor dat je ontsteking bij hogere toerentallen te laat staat, waardoor dermate hoge temperaturen kunnen ontstaan, dat je zuigers verbranden.
Bij een poreus membraan, kan je dan met licht druk door het membraam heen blazen? Dat is namelijk niet het geval, echter ik zag ook geen beweging in de contactplaat. Ik ga morgen het zaakje maar weer uit elkaar halen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 23 dec, 2006 22:12

Turbobakk schreef:... met lucht druk door het membraam heen blazen? Dat is namelijk niet het geval, echter ik zag ook geen beweging in de contactplaat.
Als je het slangetje losmaakt van de carburateur (of de PVS klep) en daar aan zuigt (of blaast), moet je weerstand voelen en als je de verdelerkap er af haalt, moet je de onderbrekerplaat (waar nu de Pertronix op zit) zien bewegen.
Als je een afstel/strobelamp hebt, moet je ook kunnen zien dat het ontstekingstijdstip vervroegd als je het vacuumslangetje los- en weer vastmaakt op de vervroegerunit.
Ontstekingstijdstip is 6graden voor BDP met het vacuumslangetje los en afgesloten.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » za 23 dec, 2006 22:55

hoi

turbobak je moet er aan zuigen en kijken of de plaat beweegt , blazen heeft geen nut want dan gebeurt er niets

als dat werkt goed controleren op de voorgschreven toerentallen of die petroniks op de voorgeschreven waarden vervroegd (betwijfel dat)

mvg bert

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » za 23 dec, 2006 23:29

Als je een afstel/strobelamp hebt, moet je ook kunnen zien dat het ontstekingstijdstip vervroegd als je het vacuumslangetje los- en weer vastmaakt op de vervroegerunit.
Ontstekingstijdstip is 6graden voor BDP met het vacuumslangetje los en afgesloten.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » za 23 dec, 2006 23:59

..

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » zo 24 dec, 2006 0:05

..

Plaats reactie