Flux-core lassen

1967-1980
Plaats reactie
V4liefhebber
Geregistreerd lid

Flux-core lassen

Bericht door V4liefhebber » za 13 jan, 2007 17:52

Heeft iemand ervaring met het zgn. flux-core lassen?
Ik ben al een tijdje van plan om een lasapparaat aan te schaffen. Ten eertse houdt de prijs mij tegen en tweede de opslag. Zo'n apparaat gebruik je niet vaak en dan is het een sta in de weg (vooral met de gasflessen). Nu las ik op de site van rustbuster de mogelijkheid om te lassen zonder gas. Volgens rustbuster is dit uiteraard ideaal voor oldtimer eigenaren en het is goedkoper in aanschaf. Iemand ervaring hiermee?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 13 jan, 2007 21:08

Flux-core lassen geeft een minder goed resultaat dan lassen met beschermgas, bijv menggas.
De las zelf is minder mooi en tijdens het lassen spettert het meer.
Daarnaast is flux-core draad erg prijzig...
Het is aan te raden een goed lasapparaat te kopen met gewone draad en een een flinke fles (10 liter is ideaal voor hobbygebruik) menggas met een goed reduceerventiel en een klosje flux-core erbij te nemen voor het moment dat je gasfles onverhoopt op een lastig moment leeg is.
Er zijn vele goede apparaten die ook hobby-matig snel terugverdiend zijn.
Staar je niet blind op kleine bouwmarkt achtige apparaatjes zoals van Ferm (ook daar het ik ooit mee gelast, gas en flux-core) want die hebben vaak maar weinig instelmogelijkheden en reserve.
Rustbuster levert bijv. een apparaat dat goed aangeschreven staat, veelvuldig gebruikt wordt en waarmee ik ook gelast heb; de Cebora 155. De pakketprijs van Rustbuster is niet slecht maar soms kun je voor minder terecht. Een stukje garantie en servicemogelijkheid bij de leverancier is aan te bevelen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Suc6!

Cornell

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 14 jan, 2007 21:27

Bedankt voor het advies.
Toch maar doorsparen dan!
Er zijn vele goede apparaten die ook hobby-matig snel terugverdiend zijn.
Weet je nog een aantal merken/leveranciers, buiten Rustbuster?

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » zo 14 jan, 2007 23:07

hoi

zoek anders een doe het zelf garage bij jou in de buurt dan kun je daar lassen enz hier in de buurt betaal ik daar 7 euro per uur voor als je hem thuis voorbereid dan wordt dat niks te duur

hoef je het niet zelf aan te schaffen,heb je een brug en een fatsoenlijk proffesioneel lasapparaat zodat het deugdelijk kan worden gelast ipv aan mekaar gebakken

mvg bert

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 15 jan, 2007 23:06

Ken wel een paar leveranciers maar Groot Ammers en Hardinxveld zijn een eind van Wolvega af vrees ik :roll: .
Wij hebben hier geen DHZ-garages in de buurt :? , zou nog altijd m'n eigen apparaat prefereren....
Cornell

Niels99
Geregistreerd lid

Flux-core lassen

Bericht door Niels99 » wo 17 jan, 2007 17:33

Ik heb ook voor dit dilemma gestaan. Naar lang zoeken heb ik een las apparaat gekocht voor gewone las elektrode. Ik heb echter niet een standaard apparaat van de bouwmarkt gekocht maar een hele goede gelijkstroom versie (die van de bouwmarkt zijn wisselstroom). Ik heb hier zeer goede ervaringen mee. Ik gebruik professioneel laselektrode van 1.5 mm en zorg dat deze goed droog zijn voor ik begin met lassen. Als je daarnaast ook zorgt dat je laswerk goed schoon is en ook goed aansluit is Saab blik (96/99/900) goed te lassen. Nadeel is je moet de slak regelmatig moet verwijderen. Voordeel je heb niet de huur van een grote gas fles en je hebt geen groot apparaat. Die ik nu heb is 10cm X 15cm X40 plus een set kabels. Een ander voor deel is dat je ook dikker materiaal gemakkelijk kunt lassen.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » wo 17 jan, 2007 18:39

Bedankt voor de reakties.
Een doe-het-zelf garage lijkt me wel wat. In elk geval in het begin. Misschien krijg je dan ook wat adviezen.
We zullen zien.

frank
Geregistreerd lid

Bericht door frank » do 08 feb, 2007 19:13

Lassen met electrode is altijd gelijkstroom, je hebt alleen wisselstroom nodig als je met tig lassen aluminium wilt lassen

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 08 feb, 2007 22:20

frank schreef:Lassen met electrode is altijd gelijkstroom...
Nee hoor...
Ook Al is met een electrode te lassen, of met MIG.

Plaats reactie