Beste forum leden,
allereerst wilde ik mij voorstellen. ik ben Jochem en kom uit Zwolle. ik heb vorig weekend een Saab 96 V4 L 1.5 kunnen kopen. Deze heeft een nieuwe APK keuring en wil ik graag opknappen.
Nou heb ik in het boekje van de Saab gelezen, dat bij normaal gebruik (niet in bergen enzovoort) de automatische vrijloop op de binnenkomende as gebruikt moet worden want, dit is beter.
Is dit ook echt zo?
En waarmeee rijden jullie (wel of geen vrijloop)
bedankt!!
Groetjes
Automatische vrijloop op binnenkomende as wel of niet
-
John
- Geregistreerd lid
Ik denk dat het een oud boekje is. Saab heeft het aanbevolen mbt een lager verbruik. Nadeel is dat je niet op de motor remt. Ik heb al veel (ook oude) artikelen gelezen waarin staat dat er eigenlijk in Nederland geen voordelen zijn.
Ik heb bij mij de vrijloop uitgeschakelt, omdat er zonder vrijloop ook op de motor afgeremd wordt.
Veel plezier met je 96! Hoe oud, welke kleur e.d. is die?
gr John
Ik heb bij mij de vrijloop uitgeschakelt, omdat er zonder vrijloop ook op de motor afgeremd wordt.
Veel plezier met je 96! Hoe oud, welke kleur e.d. is die?
gr John
-
jochem
- Geregistreerd lid
bedankt voor je reactie!
maar het staat in het boekje wat er bij zit. maar zitten er geen nadelen aan dan om het wel of niet te doen? bijv. meer slijtage of wat dan ook?
ik heb een 96 1.5 L V4 uit 1979 het is een rode!!
erg leuk alleen wel veel rotte stukken onder in de deur enzo maar dat ga ik allemaal restaureren.
maar het staat in het boekje wat er bij zit. maar zitten er geen nadelen aan dan om het wel of niet te doen? bijv. meer slijtage of wat dan ook?
ik heb een 96 1.5 L V4 uit 1979 het is een rode!!
erg leuk alleen wel veel rotte stukken onder in de deur enzo maar dat ga ik allemaal restaureren.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Automatische vrijloop op binnenkomende as wel of niet
Gefeliciteerdjochem schreef:...ik heb vorig weekend een Saab 96 V4 L 1.5 kunnen kopen.
Zie o.a. viewtopic.php?t=6812...de automatische vrijloop ?
Ik gebruik het altijd.
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Ik gebruikt het nooit. Tijdens de revisie van de versnellingbak uit de Sonett heb ik het laten verwijderen. Bij de 95V4 en 96V4 weet ik niet eens of het freewheel werkt, nooit geprobeerd. Voornaamste reden is dat het me al eens een versnellingsbak heeft gekost, en tevens vindt ik het ook niet 'lekker' rijden.
-
schaafie!!!
- Geregistreerd lid
-
jochem
- Geregistreerd lid
Hi Schaaffie!!
ok hartstikke mooi ik wist niet dat je hier ook actief was!
ik zal je een PB sturen met alle gegevens.
groetjes!
Oh, en ik gebruik de automatische vrijloop wel. het is heerlijk als je bijv. van de snelweg afkomt. gewoon gas los en wachten tot je er bent koppeling en rustig terug schakelen..
ok hartstikke mooi ik wist niet dat je hier ook actief was!
ik zal je een PB sturen met alle gegevens.
groetjes!
Oh, en ik gebruik de automatische vrijloop wel. het is heerlijk als je bijv. van de snelweg afkomt. gewoon gas los en wachten tot je er bent koppeling en rustig terug schakelen..