Wielbout 96

1967-1980
Plaats reactie
ambootje
Geregistreerd lid

Wielbout 96

Bericht door ambootje » wo 31 jan, 2007 21:09

Ik heb met het verwisselen van een voorband, een wielbout afgedraaid. dus ik dacht uitboren maar en nieuwe draad intappen . Blijkt de draad toch geen M14 te zijn . Iemand een goed idee om dit op te lossen :idea:

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » wo 31 jan, 2007 22:03

De schroefdraad is UNC 9/16"

Waarom uitboren? Kun je het afgebroken eind er niet uithalen, en er simpelweg een nieuwe bout indraaien?

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 01 feb, 2007 0:25

Een andere bout op de geknapte lassen, eventjes laten koelen (1 minuutje) en dan direct er met een sleutel uit draaien. Doordat de bout nog bloedheet van het lassen is is hij wat losser en wil hij er wel uit.

Zo heb ik destijds het cardan van mijn oude motor gedemonteerd, ik draaide elke inbus ondanks gebruik van een facom dop en een slagmoersleutel over de kop.

ambootje
Geregistreerd lid

wielbout 96

Bericht door ambootje » do 01 feb, 2007 2:41

jwaterink schreef:Een andere bout op de geknapte lassen, eventjes laten koelen (1 minuutje) en dan direct er met een sleutel uit draaien. Doordat de bout nog bloedheet van het lassen is is hij wat losser en wil hij er wel uit.

Zo heb ik destijds het cardan van mijn oude motor gedemonteerd, ik draaide elke inbus ondanks gebruik van een facom dop en een slagmoersleutel over de kop.
Prima idee , ware het niet dat ik de bout afgebroken heb nadat deze vastliep in de draad ; kortom zeker handig om zo de draad te verwijderen , maar dan blijf ik nog met een 'verwoeste' draad (UNC9/16'')zitten .

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: wielbout 96

Bericht door 72sonett-III » do 01 feb, 2007 12:27

ambootje schreef: ...dan blijf ik nog met een 'verwoeste' draad (UNC9/16'') zitten.
Met een beetje geluk kun je schroefdraad nog repareren door er een 9/16" tap in te draaien. Als dat niet meer lukt kun je de draad vervangen met een helicoil, zie ook hier, maar ik denk niet dat ze overal de passende 9/16 helicoil hebben.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » vr 02 feb, 2007 3:23

hoi

ander naafje ambootje, het makkeljkst

mvg bert

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 05 feb, 2007 17:20

bertus06 schreef:ander naafje ambootje...
Ja, dat is zo... je hoeft alleen die ronde plaat maar te vervangen waar het wiel en de remschijf aan vast zitten. Als je de naafmoer los maakt, trek je die plaat zo van de as (inclusief de remschijf). Ik heb nog wel zo een plaat liggen, kun je krijgen tegen portokosten.

ambootje
Geregistreerd lid

wielnaaf

Bericht door ambootje » di 06 feb, 2007 23:30

72sonett-III schreef:
bertus06 schreef:ander naafje ambootje...
Ja, dat is zo... je hoeft alleen die ronde plaat maar te vervangen waar het wiel en de remschijf aan vast zitten. Als je de naafmoer los maakt, trek je die plaat zo van de as (inclusief de remschijf). Ik heb nog wel zo een plaat liggen, kun je krijgen tegen portokosten.

Dank, vast voor de moeite . Ik rijd toch zaterdag even naar het onderdelenmagazijn . logistiek misschien makkelijker . Laat nog wel weten of ze mij daar kunnen helpen .

Plaats reactie