Blauwe nummerplaat
-
Jaab
- Geregistreerd lid
Blauwe nummerplaat
Wie weet tot welk bouwjaar je nog blauwe nummerplaten kan laten maken? Mijn 96-V4 is van 1980 en toch wil ik graag blauwe platen. Kan dat?
-
verde900
- Donateur

Donkerblauwe kentekenplaat
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een "datum eerste toelating" van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Ingevoerde voertuigen met een datum eerste toelating voor 1 januari 1973 en met een historisch kenteken mogen ook de donkerblauwe kentekenplaten voeren. Dit geldt ook voor ingevoerde personenauto’s met een datum eerste toelating tussen 31 december 1972 en 1 januari 1978, die zijn voorzien van een historisch kentekennummer (YA of YB als letters in het kenteken)
Het mag dus tot aan 1978, en 1980... tja, het mag formeel niet
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een "datum eerste toelating" van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Ingevoerde voertuigen met een datum eerste toelating voor 1 januari 1973 en met een historisch kenteken mogen ook de donkerblauwe kentekenplaten voeren. Dit geldt ook voor ingevoerde personenauto’s met een datum eerste toelating tussen 31 december 1972 en 1 januari 1978, die zijn voorzien van een historisch kentekennummer (YA of YB als letters in het kenteken)
Het mag dus tot aan 1978, en 1980... tja, het mag formeel niet
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Re: Blauwe nummerplaat
De kentekenplaat mag alleen blauw als de auto van voor 01/01/1978 is én er een tekencombinatie op staat met 2x 2 cijfers en 1x 2 letters.Jaab schreef:Wie weet tot welk bouwjaar je nog blauwe nummerplaten kan laten maken?
Nee, officieel niet en je zult ook moeite hebben om een nummerplatenbedrijf te vinden die ze voor je wil maken, in ieder geval krijg je er geen GAIK stempel in, dus bij de APK is het meteen afkeur als je een oplettende keurmeester treft...Mijn 96-V4 is van 1980 en toch wil ik graag blauwe platen. Kan dat
Mijn '79 96 heeft kenteken DT-87-TL en mag dus om die twee redenen geen blauwe platen...
Mijn 95 is van april '78 en mag officieel dus ook geen blauwe platen hebben

Bij de nummerplatenmaker hebben ze echter alleen gekeken naar de letter/cijfercombinatie en die was OK dus heb ik wel goedgekeurde blauwe platen gekregen, maar bij de APK is het vaak weer raak... Ik heb er wel de goede gele platen bij, in geval van steekproef zetten we die er snel op...
Mijn '77 96 is 18-RU-36 en mag dus probleemloos blauwe platen.
Deze auto is wel van vóór 1/1/1978 maar is later ingevoerd en heeft dus een 'foute' tekencombinatie, mag dus ook geen blauwe platen hebben;

Als je op een na 1/1/1978 ingevoerde oldtimer blauwe platen wil, kun je een oldtimer kenteken aanvragen, je kreeg dan een 'DE' nummer en dan kun je wel blauwe platen krijgen;

Of je op een origineel 1980 kenteken achteraf nog een oldtimerkenteken kan aanvragen weet ik niet, kun je navragen bij de RDW.
-
Basman
- Geregistreerd lid
Je kunt links en rechts nog wel blauwe platen krijgen. Mijn wagen is van juni '78 en geen agent die het opvalt. Die vragen alleen of de auto ouder is dan 25 jaar (was toch oude regel ofzo?) en controleren mijn papieren zonder er verder op te letten.
Alleen bij APK hang ik de gele platen er weer onder
Alleen bij APK hang ik de gele platen er weer onder
-
sabo
- Geregistreerd lid
Als oom agent toevallig je kenteken controleert bij de RDW kun je ook een fikse boete krijgen. Ik heb het afgelopen zaterdag vanwegen mijn 96 cabrio (bouwjaar 1974, maar in 1983 uit belgië ingevoerd) nagevraagd bij de Fehac. Ik mag alleen blauwe platen voeren als ik een historsch kenteken aanvraag. Op het originele kenteken mag het niet (zie info van 72-sonett III). De kosten bedragen als ik het goed begrepen heb 37,50 als je alles zelf regelt. Als de Fehac voor jou de zaken regelt kost het 60 euro.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Basman schreef:Je kunt links en rechts nog wel blauwe platen krijgen.
EDS schreef: Onze kentekenplaten voldoen aan alle RDW normen !!
Als ze bij de EDS een goedkeuringsmerk in dat kenteken SX-BN-98 hebben geslagen (een auto van 12/2/98 !), dan zijn ze fout bezig... Er zijn inderdaad wel bedrijven die 'foute' blauwe platen leveren, maar daar staat dan geen keuringsmerk en leverancierscode in en dan loop je het risico wat Sabo al aangaf.APK keuringseisen schreef: art 5.2.1;
c. de kentekenplaten moeten zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk...
-
Jaab
- Geregistreerd lid
Ach, en bij nader inzien.... Er komt natuurlijk een keer een tijd dat het gewoon niet anders meer is: Een oldtimer met een gele plaat. Misschien hebben we in het jaar 2050 in Nederland weer standaard blauwe platen. In dat geval zijn de gele exemplaren weer helemaal cool. Dan heb ik er daar in ieder geval vast een stel van.
Al moet ik wel zeggen dat ik de bijzondere vormgeving van de 96 wel karakteristiek vind voor een oldtimer en daar past ook een blauwe plaat bij. De auto's vanaf midden jaren 80 tot nu zijn wel erg saai en een eenheidsworst qua vormgeving. Ik weet niet of je in het jaar 2030 nou zo trots moet zijn als je een Opel Astra hebt van 25 jaar oud..... Maar goed, wie weet in wat voor'n vehikels we dan rond rijden.
Al moet ik wel zeggen dat ik de bijzondere vormgeving van de 96 wel karakteristiek vind voor een oldtimer en daar past ook een blauwe plaat bij. De auto's vanaf midden jaren 80 tot nu zijn wel erg saai en een eenheidsworst qua vormgeving. Ik weet niet of je in het jaar 2030 nou zo trots moet zijn als je een Opel Astra hebt van 25 jaar oud..... Maar goed, wie weet in wat voor'n vehikels we dan rond rijden.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
jelger
- Geregistreerd lid
overigens, op basis van welke criteria bepaalt de RDW of een (recent) ingevoerde auto een historisch voertuig is en dus een YA / YB kenteken mag krijgen?
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
verde900
- Donateur

Niet op datum 1e registratie? een oude auto die nooit geregisteerd geworden is wordt voor zover ik weet gewoon als nieuw aangemerkt72sonett-III schreef:Op basis van het bouwjaar, uit fabrieksgegevens zoals het chassisnummer.jelger schreef:overigens, op basis van welke criteria bepaalt de RDW of een (recent) ingevoerde auto een historisch voertuig is...
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Om precies te zijn gaat het om de "datum eerste toelating". Bij invoer van mijn Saab 93 is bijvoorbeeld in 1985 nagelaten door de RDW om de datum van eerste toelating op 1956 te zetten. Daarom betaal ik voor mijn Saab 93 nog elke maand 8 euro wegenbelasting. Om toch een origineel oldtimerkenteken te willen moet je als particulier een zogenaamde "heritage" verklaring kunnen overleggen met bewijsbare voorgeschiedenis dat de auto eerder op de weg is geweest (in het buitenland). Hiervoor moet ik aankloppen bij de Saabfabriek. De RDW is alleen niet zo happig om mee te werken, omdat zij menen dat de auto daardoor veel meer waard wordtverde900 schreef:Niet op datum 1e registratie? een oude auto die nooit geregisteerd geworden is wordt voor zover ik weet gewoon als nieuw aangemerkt72sonett-III schreef:Op basis van het bouwjaar, uit fabrieksgegevens zoals het chassisnummer.jelger schreef:overigens, op basis van welke criteria bepaalt de RDW of een (recent) ingevoerde auto een historisch voertuig is...
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Nee, ik heb in 1984 een auto uit 1938 ingevoerd en met documentatie (foto's, brochures e.d.) aangetoond dat die auto inderdaad uit 1938 was. Op het kentekenbewijs is dan ook aangegeven; "Datum eerste afgifte Nederland 14-05-1984" en "Datum eerste toelating 30-06-1938". Bovendien stond er bij de opmerkingen op het kentekenbewijs "bouwjaar 1938" (dat doen ze nu niet meer).verde900 schreef:Niet op datum 1e registratie? een oude auto die nooit geregisteerd geworden is wordt voor zover ik weet gewoon als nieuw aangemerkt
Ik heb er toen geen historisch kenteken bij aangevraagd (ik wist toen niet dat dat kon -áls het al kon- maar gewoon een nieuw kenteken (voor 1984) gekregen; LB-09-GY. Door de datum 1e toelating hoefde de auto niet te voldoen aan de APK eisen van 1984 en was meteen wegenbelastingvrij (gelukkig, want die auto woog 1500 kg...)