Koude motor slaat af, warme loopt prima.

1967-1980
Jaab
Geregistreerd lid

Koude motor slaat af, warme loopt prima.

Bericht door Jaab » ma 28 mei, 2007 18:11

De eerste 5 km moet ik spelen met het gaspedaal. De motor slaat af als ik gas geef bij schakelen of optrekken vanuit stilstand. Als de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur is looptie prima en slaat ook niet meer af bij gas geven. Wat moet ik doen om dit probleem op te lossen?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Koude motor slaat af, warme loopt prima.

Bericht door 72sonett-III » ma 28 mei, 2007 19:31

Jaab schreef:Wat moet ik doen om dit probleem op te lossen?
Jouw auto heeft (origineel) een Solex carburateur met automatische choke, misschien werkt die niet goed. Als je met koude motor het gaspedaal een keer intrapt, moet de chokeklep dichtgaan - kun je controleren door het luchtfilterdeksel er af te halen.
Misschien moet je ook de carb. eens schoonmaken (doorblazen met perslucht).

Zie ook de "startinstructie", hier
Afbeelding

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » ma 28 mei, 2007 22:25

Ok, ik heb de carburateur schoon gemaakt. Echter probleem nog niet verholpen. Nog eens aandachtig getest: Ook bij een warme motor is het nog niet perfect. Wanneer de motor stationair draait en ik trap het gaspedaal vlot in, dan reageert de motor niet direct. Hij houdt eventjes in en komt dan pas op toeren. (Bij een wat koudere motor slaat die dus af)Wat kan het zijn?
Ps, hoe check ik of het acceleratiemembraan nog goed is? Kan je daar makkelijk bij? En hoe kom ik aan een nieuwe?
Het wordt nu tijd voor het werkplaatshandboek maar ik heb me net aangemeld als lid bij de saabclub en ik kan het nog niet bestellen. Duurt nog even.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 29 mei, 2007 13:35

Mogelijk een gevalletje valse lucht; draai de bevestigingsmoeren waarmee de carburateur op het spruitstuk vast zit wat aan. Het kan ook valse lucht via de gasklepas zijn. Spuit met draaiende motor wat kruipolie op de plek waar de as uit het carburateurhuis komt. Als de motor dan afslaat of tijdelijk slechter gaat lopen zit het probleem daar. Met spuiten op de kier tussen carburateur en spruitstuk kan je op die manier ook zien of de boel daar niet goed dicht zit. Het acceleratiemembraan kan je testen door het luchtfilter te verwijderen en dan aan de gasstang te trekken; er komt dan als het goed is een straal benzine uit de acceleratiepompsproeier. Afhankelijk van je bevindingen kunnen we je nadere adviezen geven :wink: .

Alex

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » di 29 mei, 2007 22:10

Heb alles uitgevoerd wat je hebt geschreven.
Geen luchtlekkage kunnen ontdekken. Kon de bevestigingsbouten (sorry, moeren) wel een slag geven maar geen verbetering. Wat me opviel was dat de carburateur twee kamers heeft maar dat er daarvan maar eentje in werking is. Is dit normaal? Bij het aantrekken van de gashendel zie ik inderdaad dat er benzine in de kamer spuit. Maar toch houdt de motor eerst even in, begint wat te pruttelen en komt dan goed op toeren. Misschien ben ik te pietluttig voor zo'n oude motor maar het is wel vervelend als de koude motor daardoor afslaat.
Hieronder een foto van de carburateur. Alleen de rechterkamer wordt nat bij gas geven. Ik kan nog meer foto's maken waarop duidelijk de stelschroefjes te zien zijn, misschien dat ik daar wat mee moet doen?

Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 29 mei, 2007 23:10

Gelukkig rijkt mijn kennis van Solexen niet zo ver. Mijn eigen bescheiden en al wat vaker geventileerde mening over Solexen is dat als ie het niet goed doet je hem het beste zo snel mogelijk kunt vervangen door een Weber 32/36 DG(A)V. Als je een knappe gebruikte op Ebay scoort en er een revisiesetje en de juiste sproeiers tegenaan gooit ben je voor niet al te veel klaar. Maar terug naar jouw probleem, zoek binnen het forum op Weber en Solex, als het goed is moet je dan een ook draad tegenkomen die over het vervangen van twee busjes in de Solex gaat waardoor ze weer naar behoren functioneren. Dat maar één venturi werkt als je aan het gas trekt klopt, evenals dat je maar in die ene venturi een spuit benzine van de acceleratiepomp krijgt. Als je het gas nog verder open trekt zal ook de gasklep in de tweede venturi open gaan. Wat nog een andere mogelijkheid van het inhouden kan zijn is een verkeerd afgestelde vlotter; als het vlotterkamerniveau te laag is krijg je ook even die hik; ik had dat ook in de Sonett (met Weber 32/36 DGV). Daarin ligt de motor horizontaal (ik denk dat er lage motorsteunen in zitten) in plaats van iets achterover. Het aansluitvlak van het spruitstuk ligt daardoor voorover gekanteld in plaats van horizontaal, wat van slechte invloed was op het vlotterkamerniveau. Neem dus de waterpas ter hand en kijk of je carburateur horizontaal ligt of voorover gekanteld staat; het kan weer een oorzaak uitsluiten.

Alex

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 29 mei, 2007 23:51

Jaab schreef:Wat me opviel was dat de carburateur twee kamers heeft maar dat er daarvan maar eentje in werking is. Is dit normaal?
Dit is de standaard Solex tweetraps (register) carburateur, vanaf 1977. De tweede trap gaat pas open als je het gaspedaal meer dan de helft intrapt - of als je met de hand de gasstang verdraaid. Als de tweede trap/gasklep niet open gaat, is er iets mis. Overigens zou dat geen effect mogen hebben op starten en wegrijden (dan werkt alleen de 1e trap).
Heb je de werking van de chokeklep(pen) getest? Op je foto staan ze helemaal open. Bij koude motor zouden ze na intrappen van het gaspedaal dicht moeten klappen en de venturi bijna afsluiten.

Heb je ook de vacuumunit op de verdeler getest en staat de ontsteking op tijd?
Bij het aantrekken van de gashendel zie ik inderdaad dat er benzine in de kamer spuit. Maar toch houdt de motor eerst even in, begint wat te pruttelen en komt dan goed op toeren.
Die carburateur (eigenlijk iedere carb.) heeft meerdere systemen; één ervan is voor stationair lopen en een ander voor sneller dan stationair. Bij stationair lopen komt de benzine uit twee hele kleine gaatjes net boven en onder de (bijna gesloten) gasklep van de 1e trap, in combinatie met de stationair toerenafstelling. Als je meer gas geeft en de gasklep open gaat, gaat er een ander systeem werken waarbij de benzine via grote sproeiers onder in de vlotterkamer in de venturi's komt.
De hoeveelheid benzine voor stationair lopen (en CO afstelling) kun je regelen met het 'schroefje' aan de rechter zijkant van de carb.
Misschien ben ik te pietluttig voor zo'n oude motor maar het is wel vervelend als de koude motor daardoor afslaat.
Niet pietluttig, dit is gewoon één van de 'vreugden' van het rijden in een oude auto... Ik denk dat er in dit overgangsysteem iets mis is. Ik zou de carb toch nog eens open maken en helemaal goed schoonmaken - vooral inwendig dus...
Alleen de rechterkamer wordt nat bij gas geven.
Dat klopt, de acceleratiepomp spuit alleen benzine in de venturi van de 1e trap (rechterkant).
Ik kan nog meer foto's maken waarop duidelijk de stelschroefjes te zien zijn, misschien dat ik daar wat mee moet doen?
Nee, nee, geen foto's! De hard core sleutelaars in dit deel van het forum kennen die Solex wel... :( Gebruik de zoekfunctie maar eens met "Solex"...
Die 'schroefjes' zijn de luchtinlaten voor de mengbuizen, daar mag je voor een standaard 1500 motor niets aan veranderen.

Als de ontsteking e.d. OK is, kun je er misschien eens een andere carburateur op zetten van een motor die wel goed loopt, even lenen van een andere forista bij jou in de buurt?

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » wo 30 mei, 2007 9:15

Tjonge, leerzaam zeg zo'n forum ! Alvast dank voor de enthousiaste reacties.
Heb je de werking van de chokeklep(pen) getest? Op je foto staan ze helemaal open. Bij koude motor zouden ze na intrappen van het gaspedaal dicht moeten klappen en de venturi bijna afsluiten.
Nu je het zegt, ik heb die kleppies niet dicht zien gaan. Ook niet met een koude motor. Dat kan dus het probleem zijn. Hoe krijg ik de chokekleppen weer gangbaar?
Heb je ook de vacuumunit op de verdeler getest en staat de ontsteking op tijd?
Dit heb ik ook nog niet gedaan. Eerst maar eens de chokekleppen en dan ga ik hier naar kijken. Hoe test ik de vacuumunit?

Nou, vanavond na m'n werk maar weer verder klussen en alvast allen bedankt voor de hulp.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 30 mei, 2007 13:14

Jaab schreef:ik heb die kleppies niet dicht zien gaan. Ook niet met een koude motor. Dat kan dus het probleem zijn. Hoe krijg ik de chokekleppen weer gangbaar?
Als je bij koude motor het gaspedaal een keer helemaal intrapt, moeten de chokeklepjes dicht gaan en dicht blijven. De chokeklepjes worden bediend door een bimetaal in een huis tegen de achterkant (richting verdeler) van de carb. waar ook twee koelwaterslangen op aangesloten zijn. Zodra de motor c.q. koelwater op temperatuur komt, trekt het bimetaal de chokekleppen weer open. Als de choke klep niet dicht gaat, zit misschien de as vast of er is iets mis met de verbinding met het bimetaal.

Op de foto een zelfde carb als de jouwe (maar met LPG opzetstuk) waar het huis van het bimetaal en de twee slangen goed te zien is. Je kunt het huis er af halen door 3 boutjes los te maken (slangen laten zitten).

Afbeelding
Hoe test ik de vacuumunit?
Verdelerkap even losmaken, het slangetje op de vacuumunit losmaken, er even een ander langer slangetje op zetten (van ruitensproeier of zo) en hard aan dat slangetje zuigen. Je moet dan de onderbrekerplaat zien verdraaien. Als je stopt met zuigen, moet de onderbrekerplaat weer terugschieten.
...vanavond na m'n werk maar weer verder klussen...
Ja, ja, zo een oude auto houdt je wel van de straat...

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » wo 30 mei, 2007 20:01

Zo, de klepjes werken weer en de onderbrekerplaat draait en schiet terug als een nieuwe.
Als de motor warm is, staan de klepjes sowieso open maar toch ook dan nog pruttelt de motor eerst bij gas geven voordat die goed op toeren komt.
Nog eens zeer aandachtig gekeken wat er precies gebeurt met een draaiende motor en gas gegeven. Het valt op dat ook bij gering gas geven er toch al behoorlijk veel benzine in de carburateur gespoten wordt. Zoveel, dat ik denk dat ie een beetje verzuipt. Daar zou dat gepruttel misschien vandaan komen. Als ik het gas namelijk op die stand vast hou, zie je de benzine langzaam uit de kamer verdwijnen en dan gaat de motor ook lekker lopen.
Is daar iets aan af te stellen? Is dat verstandig en met welk stelschroefje moet dat?
Als de oplossing hier niet te zoeken is, zal ik toch maar eens de gehele carburateur verwijderen en vervangen door een andere, wat ik op zich wel jammer vind want dit is toch de originele en dat vind ik wel mooi.
Misschien toch ook nog eens zeer grondig reinigen? En natuurlijk de ontsteking checken, wat ik nog niet gedaan heb, maar de motor loopt op zich prima. Pingelt niet. Eerst nog zo'n lamp aanschaffen om de ontsteking te checken. En dan nog even wachten op het boek van Haynes wat binnenkort binnen komt. Maar ik wil zo graag dat het motortje goed loopt....
Pffff. Tjonge, mooi spul man! En het houdt me inderdaad van de straat. :D

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 31 mei, 2007 0:23

Jaab schreef:... Als ik het gas namelijk op die stand vast hou, zie je de benzine langzaam uit de kamer verdwijnen en dan gaat de motor ook lekker lopen. Is daar iets aan af te stellen? Is dat verstandig en met welk stelschroefje moet dat?
Dit is een doorsnede van de carburateur, het schroefje 22 is de stationair afstelschroef, 25 is de stationairsproeier. De rechter gasklep 21 sluit in dichte stand het gaatje boven de stelschroef af zodat er maar erg weinig benzine naar binnen komt. Als de gasklep iets open gaat, komt er meer benzine uit het bovenste gaatje en als de gasklep nog verder open gaat, gaat er meer lucht door de venturi stromen en die luchtstroom zuigt benzine via de hoofdsproeier (20) en mengbuis 19 uit de vlotterkamer. Op jouw foto zie je de bovenkant van de luchtsproeier, het 'schroefje' is nr 5.
Ik zou die sproeier 25 er eens uit schroeven en doorblazen, ook het kanaal daarachter in de carburateur.
Afstellen van de carb is beschreven op blz 62c e.v. van de NL versie van Haynes.
Afbeelding

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » do 31 mei, 2007 20:04

Martin, ik heb gedaan wat je hierboven schreef. Sproeier en kanaaltje met perslucht schoongeblazen. Helaas helpt het nog niet. Probleem blijft. Ik heb nog even wat zitten vogelen: Als ik aan de gashendel trek en 'm op die bepaalde stand vasthou hoor je eerst een behoorlijk sissend geluid uit de kamer. Dat is ook het moment dat er flink benzine in de kamer komt. Dat sissend geluid verdwijnt langzaam als de motor op toeren komt en dan looptie ook lekker.
Vervolgens heb ik de carburateur met de hand ongeveer driekwart afgedekt. In ieder geval zover dat de motor net niet afslaat. Wanneer ik dan aan de gashendel trek komt de motor ineens wel soepel en vlot op toeren :!: :?: Uit het verhaal van jou, maak ik dan op dat door die "handoplegging" er een mindere luchtstroom kan ontstaan en er dus ook minder benzine via de hoofdsproeier uit de vlotterkamer gezogen kan worden. Dus pruttelt de motor niet meer. Maar ik was toch niet van plan om de carburateur driekwart af te plakken met ductape.
Weet jij nu nog raad?
Ik heb trouwens vandaag van Corrie vd Laan bericht gehad dat ze het boek van Haynes gaat opsturen (ja, dus ik ben ook lid van de club). Misschien met dat boek er bij kan ik de carburateur helemaal goed afstellen. Ik ga nu niet aan schroefies draaien als ik niet weet wat dat doet. Ik verheug me nu al op een sleuteldag. Lijkt me erg leerzaam.
Groeten, Jaap

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 31 mei, 2007 20:34

Jaab schreef:Weet jij nu nog raad?
Nee, ik weet het nu ook even niet meer... :cry:
Ik heb het één keer meegemaakt dat mijn '79 96 plotseling niet goed meer wilde lopen. Stationair was OK maar zodra ik gas gaf, was het mis. Nadat ik het deksel van de carb had losgeschroefd, bleek dat de primaire hoofdsproeier er helemaal was uitgetrild en los onderin de vlotterkamer lag...
Misschien met dat boek er bij kan ik de carburateur helemaal goed afstellen.
Ja, misschien dat dat nog iets oplevert... Anders moet je toch maar zien een andere, identieke carb ergens te lenen en zien of de motor daarmee beter loopt.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 01 jun, 2007 12:59

Jaab,

Je spreekt een klein beetje in raadselen. Bedoel je met de kamer de rechter venturi (dit is het officiële woord voor het gat waar de lucht doorheen gaat en waar de sproeiers etc. inzitten)? Als je een sissend geluid hoort lijkt me dat toch een gevalletje valse lucht. Komt die vele benzine uit de acceleratiepompsproeier of via de hoofdsproeier? Hangt de benzine dan als zichtbare damp boven de gasklep?

Als je de de carburateur afdekt krijg je geen mindere luchtstroom, alleen een andere; het aangezogen luchtvolume blijft gelijk en zal dus moeten versnellen om door de kleinere doorvoeropening te kunnen stromen. Die stromingsverandering zal dus blijkbaar bij handoplegging zodanig worden dat de extra benzine egaler in de lucht wordt opgenomen.

Kanaaltjes schoonmaken met perslucht helpt niet veel als vuil aangekoekt zit. Je hebt dan echt een spuitbus carburatorcleaner nodig. Inspuiten, laten weken en met een wattenstaafje en eventueel een speld voor de kleine gaatjes de boel schoonmaken.

Ik heb eens een Solex gezien met lekke pakkingen die bij gas geven benzine lekte in de linker venturi; dat was niet te stoppen en de motor werd er niet vrolijk van: doodeng. De eigenaar heeft het ding ook vervangen door een Weber en heeft daarna met betere prestaties en minder benzineverbruik nog een tijd rondgereden.

Alex

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » vr 01 jun, 2007 16:58

Ja, sorry. Dat heb je met beginners :oops: Ik ken de vaktaal nog niet zo goed. Wordt straks wel beter als ik het boek van Haynes binnen heb.
Ik bedoel inderdaad de rechter venturi.
Komt die vele benzine uit de acceleratiepompsproeier of via de hoofdsproeier?
Kijk daar gaan we dan.... Ik zou niet weten welke nummertje de acceleratiepompsproeier is maar als ik goed kijk komt de benzine uit de hoofdsproeier. En ja, de benzine blijft zichtbaar op de gasklep liggen totdat dit weg is en dan loopt de motor ook mooi. Dan is ook dat sissend geluid weg. Het is net of dat instromen van de benzine zo'n geluid maakt.
Als ik de carburateur afdek en dan aan de gashendel trek, komt er ook geen benzine op de gasklep te liggen.
Met de luchtfilter er op heb ik rondom de carburateur gespoten met kruipolie zoals eerder geadviseerd en dan gebeurt er niets, dus er is geen valse lucht van buitenaf.
Maar nogmaals, ik denk dat ik eerst HET boek moet hebben om er echt iets goeds over te zeggen.
De eigenaar heeft het ding ook vervangen door een Weber en heeft daarna met betere prestaties en minder benzineverbruik nog een tijd rondgereden.
Tja, als ik het echt niet meer goed kan krijgen zal ik ook eens denken over een weber. Maar ik geef niet snel op. Zo'n weber kost natuurlijk ook een paar knaken..... en ik vind het ook wel mooi als de motor origineel blijft. Dus ik ga nog even door.

Plaats reactie