Portiersloten of cylinders

1967-1980
Plaats reactie
Jaab
Geregistreerd lid

Portiersloten of cylinders

Bericht door Jaab » za 02 jun, 2007 22:40

Als ik boodschappen ga doen is het wel fijn als de deuren op slot kunnen.
Momenteel probeer ik de bestaande portiersloten te repareren maar dat valt niet mee.
Weet iemand hoe ik aan nieuwe sloten of cylinders kan komen?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 02 jun, 2007 23:11

Ik ben bang dat nieuwe alleen nog maar gemaakt zijn van ampertekopium of hardstikkedurium :D . Soms duikt er nog wel eens iets op bij een van de Ebays of Tradera in Zweden. Maar begin eens met het slot uit de deur te halen en te kijken of er iets echt stuk is of dat het een slijtageverhaal of een kwestie van goed schoonmaken en smeren is.

Alex

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 03 jun, 2007 19:59

Misschien kun je je licht een opsteken bij Loek de Sleutelprofessor.
www.keyprof.com

Zelf zit ik met het probleem dat ik veel sloten heb, ook sleutels maar vrijwel niets past op elkaar. Volgens Loek moet dat allemaal aan te passen zijn. Ook kan hij sloten reviseren. Ik ben van plan om de sloten komende week op te sturen.

wlkts
Geregistreerd lid

Bericht door wlkts » ma 04 jun, 2007 23:18

De cylinders van verschillende sloten zijn met wat prutswerk aan te passen naar eenzelfde sleutel. In elke cylinder zitten een aantal plaatjes die d.m.v. een veertje naar buiten, het cylinderhuis in, gedrukt worden.
De sleutel gaat door de uitsparing in het midden van die plaatjes en dwingt ze zo terug in de cylinder. Zijn ze binnen dan kan de cylinder in het huis draaien.
De truc is die plaatjes te vinden waarvan de uitsparing past bij de baard van de sleutel. Vaak is verwisselen van plaats en een beetje vijlen al een reuze stap in de richting. Een plaatje minder vond ik ook niet zo'n bezwaar. Let op dat je de sleutel in de cylinder laat zitten als je die uit het huis haalt anders springen de plaatjes eruit. Als de cylinder vrij is de sleutel eruit halen en de plaatjes tegenhouden. Gewenste sleutel erin en de plaatjes die dan nog uit de cylinder steken aanpassen.
Ook weer met sleutel erin monteren.

W
96 '80

Jaab
Geregistreerd lid

Bericht door Jaab » di 05 jun, 2007 7:01

Inderdaad, het is precies zoals je zegt. Na wat uitvogelen ben ik er ook achter gekomen hoe het werkt. Het ene slot heb ik op deze manier al gangbaar gemaakt. Het andere slot is wat problematischer. Daar is de stift afgebroken. Dat heb ik nu afgevlakt en er een slotbout (ook afgevlakt) opgelijmd met tweecomponentenlijm. Staat nu te drogen. Ik hoop dat de lijm de krachten kan verdragen.
Zo zie je maar.... het kost wat tijd maar je hebt er veel voldoening van als je zelf weer iets kan repareren.

Groetjes, Jaap

Plaats reactie