voorveren Sonett III

1967-1980
Plaats reactie
Alex B
Geregistreerd lid

voorveren Sonett III

Bericht door Alex B » wo 06 jun, 2007 12:26

Toen ik mijn Sonett had gekocht was een van de eerste dingen die ik moest doen om hem APK-waardig te krijgen het vervangen van de ophangrubbers van de voorwielophanging. Bij het loshalen van de onderste draagarmen bleken deze onder dezelfde hoek als de bovenste bevestigd te zijn. Ik heb ze toen onder de goede hoek weer gemonteerd, maar sindsdien staat de auto wel een beetje met de neus omlaag en bij bochten op een ongelijk oppervlak (schuine stoeprand op) raken de banden vrij snel de rand van het spatbord (wat in dit geval dus de hele neus is :) ). De afstand tussen het midden van het wiel en de onderkant van de rand is 31,5cm. Hierbij de vraag aan de Sonettrijders: hoeveel is die afstand bij jullie auto's? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik op jacht zal moeten naar verse voorveren; achter zitten die al, samen met rondom vernieuwde schokbrekers. Er zitten 165 banden onder.

Bij voorbaat dank,

Alex

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » wo 06 jun, 2007 17:50

De afstand tussen het midden van het wiel en de onderkant van de rand is 31,5cm. Hierbij de vraag aan de Sonettrijders: hoeveel is die afstand bij jullie auto's?
Afstand is 31 cm

maar sindsdien staat de auto wel een beetje met de neus omlaag en bij bochten op een ongelijk oppervlak (schuine stoeprand op) raken de banden vrij snel de rand van het spatbord
Klopt, ik heb destijds ook 165 banden laten monteren. Voorbanden liepen bij scherp genomen bochten tegen de wielkasten aan. Ook de achterbanden liepen bij belading tegen de wielkastranden. Ik heb nu 155 banden laten monteren. Geen problemen meer en stuurt tevens veel lichter. Ook bij een SAAB 96 is dit goed te merken. Als ik nu nieuwe banden nodig heb laat ik standaard 155-banden monteren. Ik moet erwel bij vertellen dat ik ook de onderste draagarmrubbers heb vervangen.

Bij het loshalen van de onderste draagarmen bleken deze onder dezelfde hoek als de bovenste bevestigd te zijn. Ik heb ze toen onder de goede hoek weer gemonteerd, maar sindsdien staat de auto wel een beetje met de neus omlaag
Dit heb ik nooit begrepen. Ookal monteert men de onderste draagarmen onder de juiste hoek, dan wordt de hoek toch automatisch anders bij de montage van het wielashuis (is dit het juiste woord?) en fuseekogels? :?:

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

voorveren sonett III

Bericht door bert knip » ma 18 jun, 2007 17:29

Hoi Alex, bij mij is de afstand ook 31,5 cm.
Ik heb voor vikingbanden van 165 r 15 maar heb geen problemen met aanlopen. Mischien is bij jou de stand van de wielen niet goed?
Als je bij de bovenste draagarmen in de motorruimte kijkt zie je dat er
tussen de carosserie en de draagarm plaatjes zitten.
Daarmee kun je de stand van de wielen veranderen.
Doordat de onderste draagarmen langer zijn dan de bovenste, zal bij inveren de hellingshoek van de wielen veranderen zodat in bochten het wegcontact verbetert. Volgens mij is dus de hoek die de draagarmen onderling hebben altijd anders.
Mischien kun je hier iets mee, succes vr gr Bert

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 18 jun, 2007 23:15

Geachte heren,

Dank voor uw metingen. Goed te lezen dat mijn voorveren niet doorgezakt zijn (in onbelaste toestand in ieder geval). Een maand of twee geleden heb ik de boel laten uitlijnen en alles zat volgens de cijfers uit het werkplaatshandboek gemonteerd; geen probleem dus. Misschien heeft de vorige eigenaar wel bewust de onderste draagarmen onder een grotere hoek gezet om het aanlopen wat tegen te gaan. Hoe dan ook, als m'n vriendin weer terug is zal ik eens gaan meten wat de afstand met belading is; wordt vervolgd.

Alex

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 19 jun, 2007 0:13

Bij mij ook 31 cm (dwz rechts 30,8 links 31,2 - met 155 SR15 Vredestein Sprint banden).
..ik heb destijds ook 165 banden laten monteren. Voorbanden liepen bij scherp genomen bochten tegen de wielkasten aan. Ook de achterbanden liepen bij belading tegen de wielkastranden. Ik heb nu 155 banden laten monteren. Geen problemen meer...
Bij mij precies hetzelfde... met de 165 banden werd de auto bij de APK afgekeurd wegens de aanloopsporen op de achterbanden. Die banden zitten nu op de '77 96 en de 155 daarvan zitten nu op de Sonett.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 26 jun, 2007 19:23

Dit heb ik nooit begrepen. Ookal monteert men de onderste draagarmen onder de juiste hoek, dan wordt de hoek toch automatisch anders bij de montage van het wielashuis (is dit het juiste woord?) en fuseekogels?
Iemand weet vast het antwoord! Toch??

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 26 jun, 2007 22:41

Eerlijk gezegd begreep ik de vraag niet goed. Als je bedoelt dat de ruststand van de onderste draagarm onder belasting (dus als de auto weer op de wielen staat) altijd hetzelfde wordt ongeacht de hoek waaronder je de draagarmen in de bevestigingsbeugels monteert dan zegt mijn eerste waarneming nee. Ik zal nog eens m'n foto's uit de beginperiode bekijken om te zien of ik het me verbeeld dat de auto nu meer met de neus omlaag staat. Mocht het toch wel zo zijn dan kan ik het me gezien het gewicht dat op de draagarmen rust wel voorstellen; ik denk niet dat de rubbers genoeg tegendruk geven om op deze manier de hoek van de draagarmen te kunnen veranderen. Kortom, ik weet het ook niet :-S+ .

Alex

Plaats reactie