Vandaag eindelijk eens goed met de 96 aan de gang geweest. Met hulp van Desmond (komt er eigenlijk meer op neer dat ik hem geholpen heb, maar goed) een Simons uitlaat gemonteerd en de ontsteking vervangen door een elektronische ontsteking met high-power bobine.
Voorheen liep de auto een beetje matig, stationair erg onregelmatig en de laatste weken sputterde te motor behoorlijk tegen bij het accelereren.
Eerst de uitlaat er onder, dit ging eigenlijk vrij gemakkelijk en paste perfect. De middelste ophanging hebben we weggelaten omdat hij anders wel erg strak hing. Enige wat even prutsen was, waren de rubbers, aan de achterste demper, een beetje lastig bij te komen.
Na we de ontsteking over geprikt hadden, starten en.... meteen aanslaan en lopen! En nog mooi ook. Desmond heeft de boel nog wat beter afgesteld en aan het einde van de dag met een stuk meer plezier huiswaarts gekeerd.
Enig minpuntje was dat op het moment dat ik de werkplaats uit wilde rijden ik door de koppeling heen trapte (gelukkig is de werkplaats van een Saab-dealer wel de beste plek wanneer je dit overkomt
De Simons klinkt echt geweldig, een mooie diepe brom en niet té. Heel wat beter dan de oude uitlaat welke, door de voorste demper, nogal rammelde.
De auto lijkt nu veel meer vermogen te genereren als voorheen, dit zal voornamelijk komen door de ontsteking en afstelling, maar hij rijdt nu echt stukken beter. Op de snelweg liep hij vlot door naar de 140, om daar te blijven steken, maar tot die tijd trekt hij nu wel door.
Desmond: Nadat jij hem afgesteld had reed hij beter als toen Henk dit gedaan had, nu bokt hij een beetje als ik met regelmatige snelheid rijd (bij 50 en 80). Bij onze tussentijdse proefrit heb ik dit niet bemerkt.
Superdagje! Bedankt voor de hulp Desmond (en de adviezen van Henk niet te vergeten!).
Greetz,
Dennis
P.S. Indien er iemand nog op zoek is naar een goede uitlaatpijp van een 96 met een redelijke einddemper, uiterlijk maandag de 16e gratis af te halen bij Auto Janse in Apeldoorn (Sleutelbloemstraat). Daarna gaat deze bij het oud-ijzer (als ze hem per ongeluk niet eerder weggooien). Voorste demper is einde verhaal helaas.