Dat het noodzakelijk was om de hoofdremcylinder onder handen te nemen bleek wel toen ik 'm demonteerde. Bij het loskomen van de rembekrachtiger gutste de olie uit de trommel. Ik heb de gehele trommel leeggezogen en stond versteld hoeveel olie (in ik weet niet hoeveel tijd) in de trommel gekomen was. Waarschijnlijk is dit door het vacuum en door lekkage van rubbers in de hoofremcylinder gewoon naar binnen gezogen.
Wat me opviel is, nadat alles weer in elkaar zat, de motor ineens slecht wilde starten. Is dit toeval of kan het hiermee iets te maken hebben? En moet ik nog andere dingen ondernemen en/of controleren nu er olie in de rembekrachtiger heeft gezeten?
Ik ga er vanuit dat het hier om remolie ging, hoewel het ook een beetje naar motorolie rook. Maar dat kan natuurlijk te maken hebben met het feit dat er een verbinding is van de rembekrachtiger naar het inlaatspruitstuk.
De rembekrachtiging werkt overigens nog prima.
Groetjes, Jaap
rembekrachtiger vol met olie
-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
hoptille
- Geregistreerd lid
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
-
hoptille
- Geregistreerd lid
je rembekrachtiger kan werken omdat er een vacuum aan 1 kant zit. als je de slangen los gehad hebt dan is dat vacuum weg. als je hem dus voor de eerste keer weer start zul je dat vacuum weer moeten opbouwen.
hij zuigt dan dus de lucht uit de rembekrachtiger aan en hij moet een mengsel aanzuigen met hetzelfde vacuum. het lijkt mij dan logisch dat hij slecht start.
hij zuigt dan dus de lucht uit de rembekrachtiger aan en hij moet een mengsel aanzuigen met hetzelfde vacuum. het lijkt mij dan logisch dat hij slecht start.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Als ik de slangen níet losgehad heb en met de motor uit een keer of 4-5 op de rem trap (of als de auto langere tijd stilgestaan heeft), is het restvacuum ook weg. Als ik de motor daarna start, slaat hij toch meteen aan. Het maakt niets uit of het vacuum uit de 'trommel' weg is.hoptille schreef:je rembekrachtiger kan werken omdat ....
Overigens zit er achter de tussenplaat een keerklepje in de slang naar de rembekrachtiger die het vacuum in de rembekrachtiger (een tijdje) vasthoudt ook als je de slang van de tussenplaat losmaakt.
Dit is overigens ook een manier om de rembekrachtiger te testen; na die 4-5 keer op de rem trappen, merk je dat het rempedaal 'hard' wordt. Als je dan nog eens op de rem trapt, ingetrapt houdt en de motor start, merk je dat dan het pedaal nog een eindje inzakt. Als dat niet het geval is, is de rembekrachtiger niet goed meer.