Wie heeft er wel eens het stuurversnellingsmechanisme afgesteld ? In het werkplaatshandboek staat, dat de hendel 8 tot 12 mm mag bewegen, als in de 4e versnelling axiaal aan de schakelas getrokken wordt. Is het nu zaak om het huis wat aan het dashbord geschroefd zit, dusdanig te verschuiven dat deze waarde gehaald wordt ? Ik krijg lichte schakelproblemen en de hendel beweegt bij mij 15 mm. Ook wordt het lastig de sleutel uit het contact te krijgen in de achteruitversnelling.
Martien.
Afstellen stuurversnelling
-
op
- Donateur (4x)

Re: Afstellen stuurversnelling
Van afstellen weet ik niks. Typisch saab is het systeem dat je de sleutel pas uit het contact kan trekken als de de pook in de achteruit staat. diefstalbeveiliging
Bij veel oude saabjes werkt dat niet meer en kan je de sleutel er zo of met een beetje moeite uitrekken.
-
sabo
- Geregistreerd lid
Ik neem aan dat je refereert aan het werkplaatshandboek van Haynes. Afstellen van de versnelling moet door de 2 bouten van de ophanging van de stuurkolom een paar slagen los te draaien. Zo kan de gehele kolom naar boven/beneden verplaatst worden. Stel af op 8 - 12 mm en draai de bouten aan. Afstellen van het slot op de pook staat ook in Haynes (6.16b). Het kan echter ook zijn dat de pal in het slot versleten is. Til je de pook in de achteruit iets op dan kun je de sleutel er zonder moeite uithalen.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
@sabo
Het afstellen is inderdaad een eitje. Alleen jammer dat het niet helemaal het gewenste effect heeft. Er zit wel iets verbetering in het schakelen, maar niet veel.
Het afstellen is inderdaad een eitje. Alleen jammer dat het niet helemaal het gewenste effect heeft. Er zit wel iets verbetering in het schakelen, maar niet veel.
-
sabo
- Geregistreerd lid
Martien,
Hoe zit het nu met de sleutel. Krijg je deze er ook makkelijker uit?
Slecht schakelen kan ook liggen aan versleten/verkeerde koppelingsplaten of drukgroep. Er zijn namelijk imitatieplaten volgens Fordspecificaties. Deze zorgen er voor dat het schakelen na verloop van tijd steeds slechter gaat (vooral de achteruit). Helaas moet voor het vervangen wel de motor eruit!!!!!
Hoe zit het nu met de sleutel. Krijg je deze er ook makkelijker uit?
Slecht schakelen kan ook liggen aan versleten/verkeerde koppelingsplaten of drukgroep. Er zijn namelijk imitatieplaten volgens Fordspecificaties. Deze zorgen er voor dat het schakelen na verloop van tijd steeds slechter gaat (vooral de achteruit). Helaas moet voor het vervangen wel de motor eruit!!!!!
-
jelger
- Geregistreerd lid
beetje off-topic - maar geweldige avatar ! (sneu voor de wagen - en de eigenaar - maar leuk idee!)
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Sabo,
Ik heb aan de afstelling van het contactslot nog niets gedaan. Ik ga eerst nog wat experimenteren met de schakelposities. M'n koppeling zit redelijk aan zíjn eind (hoog) maar functioneert nog naar behoren. Tevens is het druklager hoorbaar bij intrappen van de koppeling. Gezien de hoeveelheid werk, wacht ik hier nog even mee. Kan ik gelijk het lager van de ventilatoras vervangen.
Martien
Ik heb aan de afstelling van het contactslot nog niets gedaan. Ik ga eerst nog wat experimenteren met de schakelposities. M'n koppeling zit redelijk aan zíjn eind (hoog) maar functioneert nog naar behoren. Tevens is het druklager hoorbaar bij intrappen van de koppeling. Gezien de hoeveelheid werk, wacht ik hier nog even mee. Kan ik gelijk het lager van de ventilatoras vervangen.
Martien
-
sabo
- Geregistreerd lid
Tja, die avatar????????? Zo zag mijn eerste saab eruit toen ik even voor rood licht had gewacht. Toch valt de schade wel mee als je bedenkt dat degene die mijn saab van dichtbij heeft bekeken zo'n slordige 100 op zijn teller had staan.