Wegligging verbeteren: stabilisatorstangen

1967-1980
Jengels
Geregistreerd lid

Wegligging verbeteren: stabilisatorstangen

Bericht door Jengels » za 25 aug, 2007 20:00

Heren,

Wie heeft er ervaring met het verbeteren van de wegligging van een Saab 96 V4?

Naar mijn mening 'zweeft' de auto momenteel teveel. Ook in de bochten helt de auto te ver over. Ik heb een adresje gevonden voor dempers, echter ik vraag me af of een stabilisatorstang van een ander model auto wellicht uitkomst kan bieden.

Iemand een idee of ervaring met zoiets?

Jeroen.
P.s. De dempers (Monroe) zijn net nieuw. Veren zijn standaard.

wlkts
Geregistreerd lid

Bericht door wlkts » zo 26 aug, 2007 1:05

Saab heeft zelf ook stabilisator stangen gebruikt. Vaker op de oudere dan de latere 96's. Ze zijn nog te vinden. Toen ik er een wilde plaatsen zat de simons uitlaat in de weg. Ook plan weg.
Groet
W
96-'80

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Wegligging verbeteren: stabilisatorstangen

Bericht door 72sonett-III » zo 26 aug, 2007 2:41

Jengels schreef:... ik vraag me af of een stabilisatorstang van een ander model auto wellicht uitkomst kan bieden.
Waarom van een andere auto? Er heeft tot 1972 een stabilisatorstang op de 96 gezeten. Als je zo een stang kan vinden, samen met de bevestigingsbeugels, incl. die op de onderste fuseekogel zitten, dan kun je dat zo inbouwen. Je moet dan wel twee gaten in de zijkant van het bodempaneel maken.
Jack Ashcraft heeft een handleiding voor hoe dit te doen in een Sonett, maar dat is hetzelfde als in een 95/96;

Afbeelding

Afbeelding

aue
Geregistreerd lid

Bericht door aue » zo 26 aug, 2007 18:51

nike schreef:Ja... wat was ik een gelukkig mens toen ik afgelopen maandag voor €10,- zo'n stabilisatorstang van een oude 96 hier op de sloop heb kunnen trekken :wink:
Hoi,
welke sloper in Groningen heeft er een 96 staan ?
Is ie al kaal, of valt er nog wat te halen :D

Groet, Jan-jaap

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 26 aug, 2007 18:54

aue schreef:welke sloper in Groningen heeft er een 96 staan ?
Kijk anders effe bij het subforum: Gespot NL :wink:
aue schreef:Is ie al kaal, of valt er nog wat te halen
Naar het schijnt is er al wel wat afgejaald, maar er schijnt nog wat op te zitten. :P

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » zo 26 aug, 2007 19:51

Ik heb de auto geprobeerd met en zonder stabi-stang. Met een stabilisatorstang is de auto wel stabieler, maar op snelheid in een korte haakse bocht spint het binnenste voorwiel veel eerder dan zonder de stang.

Het zou echter ook aan mijn schokdempers kunnen liggen.

Wellicht kun je experimenteren met een stang van een andere diameter. Het is maar een gewone staaf ijzer die je in de bankschroef op maat kunt buigen.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 27 aug, 2007 11:03

v4 hans schreef:... op snelheid in een korte haakse bocht spint het binnenste voorwiel veel eerder dan zonder de stang.
Dus niet echt handig als je er rallies mee wil gaan rijden, of je moet er ook een sperdifferentieel bij hebben.
Het is maar een gewone staaf ijzer die je in de bankschroef op maat kunt buigen.
Is dat zo? Het lijkt mij dat je toch wel een soort verenstaal zal moeten gebruiken, wat je niet zomaar even buigt en bovendien na het koud buigen weer zal moeten verhitten om de spanning er uit te halen. (Maar ik ben geen werktuigbouwer...)

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » ma 27 aug, 2007 12:11

72sonett-III schreef:Dus niet echt handig als je er rallies mee wil gaan rijden, of je moet er ook een sperdifferentieel bij hebben.
Als je dan tijdens het gasgeven met je linkervoet blijft remmen heb je ook een soort alternatieve sper. Dat is een al jaren beproefde rallytechniek.
Het lijkt mij dat je toch wel een soort verenstaal zal moeten gebruiken,
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik kan me niet voorstellen dat Saab een exotische legering heeft gebruikt voor de stabilisator stangen. Ik zal eens kijken in de oorspronkelijke Saab rallyport catalogus of er verschillende typen te koop waren.

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » ma 27 aug, 2007 12:31

Heeft iemand toevallig nog zo'n stabilisatorstang liggen?

Ik zie dat bij de Sonett gaten geboord moeten worden in de carrosserie. Is dit bij een 96V4 ook nodig? Volgens mij niet, of toch wel?

Ik las in de post hierboven ook dat een simons uitlaat in de weg kan zitten. Dit moet toch enigzins passend te krijgen zijn als dit met een standaard uitlaat wel kan.

Jeroen

Ulwembu
Geregistreerd lid

Bericht door Ulwembu » ma 27 aug, 2007 14:00

v4 hans schreef: Dat weet ik eigenlijk niet. Ik kan me niet voorstellen dat Saab een exotische legering heeft gebruikt voor de stabilisator stangen. Ik zal eens kijken in de oorspronkelijke Saab rallyport catalogus of er verschillende typen te koop waren.
Verenstaal heeft niks met exotisch te maken. Dat is staal dat op een bepaalde manier gehard en genitreerd is.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 27 aug, 2007 14:09

Jengels schreef:Heeft iemand toevallig nog zo'n stabilisatorstang liggen?
Ja, maar die wil ik zelf houden om nog eens onder de Sonett te maken... :(
Ik zie dat bij de Sonett gaten geboord moeten worden in de carrosserie. Is dit bij een 96V4 ook nodig?
Saab is in 1972 gestopt met die stabilisatorstang maar ze zullen toch de bodemplaten met gaten die ze hadden opgemaakt hebben. Een aantal '72-'73 96 heeft die gaten dus wel, de latere niet meer. In mijn '72 Sonett is aan de binnenkant te zien waar de gaten zitten (precies zoals aangegeven in de plaatjes van Ashcraft) en heeft ook de bevestigingspunten aan de onderste fuseekogels, maar geen stabilisatorstang. In mijn '77 en '79 96 zijn de gaten ook niet meer zichtbaar en die hebben ook de bevestigingspunten niet meer..
Volgens mij niet, of toch wel?
Ligt dus aan het jaar van je 96, even er onder kijken en je weet het....

Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » di 11 dec, 2007 22:52

Jengels schreef: Ik las in de post hierboven ook dat een simons uitlaat in de weg kan zitten. Dit moet toch enigzins passend te krijgen zijn als dit met een standaard uitlaat wel kan.
Hoe is dit afgelopen?
Heeft er iemand een Simons uitlaat in combinatie met een stabilisatorstang op zijn 96?

b.v.d.
Hans

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 11 dec, 2007 22:57

v4 hans schreef:
Jengels schreef: Ik las in de post hierboven ook dat een simons uitlaat in de weg kan zitten. Dit moet toch enigzins passend te krijgen zijn als dit met een standaard uitlaat wel kan.
Hoe is dit afgelopen?
Heeft er iemand een Simons uitlaat in combinatie met een stabilisatorstang op zijn 96?

b.v.d.
Hans
Ik! Voorzover ik kan nagaan heeft dit totaal geen consequenties, maar ik heb wel een ondefinieerbare 'kloenk' ergens in de voortrein zitten, dus het kan nog de uitlaat zijn die ergens tegenaan rammelt, maar volgens mij kan dat niet tegen de stabilisatorstang zijn....

Maar sinds ik mij bedacht heb dat het mogelijk de uitlaat kan zijn die het geluid veroorzaakt heb ik de auto niet meer op de brug gehad om eens goed te kunnen kijken.

Gr,

Dennis

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » di 11 dec, 2007 23:13

De gaten zitten er inderdaad standaard nog in.
Heeft niemand meer zo'n stabilisatorstang liggen inclusief de rubbers en dergelijke?

Jeroen

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 11 dec, 2007 23:19

Probeer Onno Kempink in Varsseveld eens, ongetwijfeld heeft hij dit nog wel liggen (als hij het kan vinden).

Greetz,

Dennis

N.B. www.onnokempink.nl

Plaats reactie