Laag hanged hemeltje Sonett III

1967-1980
Hendrik P
Geregistreerd lid

Laag hanged hemeltje Sonett III

Bericht door Hendrik P » zo 23 sep, 2007 8:59

Wie heeft er ervaring, of goede tips, met betrekking tot het terugmonteren/plakken van het hemeltje in een Sonett III :?:

Groet,
Hendrik

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 23 sep, 2007 9:20

Zoveel mogelijk losse foam verwijderen en met spuitlijm in spuiten. Na enkele minuten aandrukken. Op deze manier zit het bij mij alweer ca. 15 jr.

Die remcilinder is echt k..werk :evil:. Succes.

Hendrik P
Geregistreerd lid

Bericht door Hendrik P » zo 23 sep, 2007 9:25

Zoveel mogelijk losse foam verwijderen en met spuitlijm in spuiten. Na enkele minuten aandrukken. Op deze manier zit het bij mij alweer ca. 15 jr.
Bedankt voor je snelle reactie en tip :!:

Ja, de remcilinder is niet het gemakkelijkste om aan te werken. De sleutelruimte is beperkt bij deze auto.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 23 sep, 2007 11:44

Hendrik P schreef:...de remcilinder is niet het gemakkelijkste om aan te werken. De sleutelruimte is beperkt bij deze auto.
Het gaat eigenlijk het makkelijkst als je de hele motorkap er af haalt... Waar heb je overigens het reparatiesetje gekocht voor deze remcilinder?

(Erik Oortwijn uit Stadskanaal - zie Sonett register - is bezig om op zijn Sonett III rembekrachtiging te maken, van een 95/96.)

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 23 sep, 2007 12:03

Neem een goede spraylijm zoals die van 3M om je hemeltje duurzaam vast te zetten. (die van Bison voldeed iig voor onze 90 niet en daarom moest het over, nu hangt ie alweer een jaar of 3 aan 3M, still going strong)
Cornell

Hendrik P
Geregistreerd lid

Bericht door Hendrik P » zo 23 sep, 2007 20:51

Waar heb je overigens het reparatiesetje gekocht voor deze remcilinder?
Ik had een reparatiesetje gekocht bij de dealer in Lemmer. Dit blijkt niet het goede te zijn, dus dat kan terug. Dat betekent dat ik achter een andere aan moet. Ik ga proberen een hele remcilinder te vinden, want die van mij is niet helemaal gaaf meer van binnen.

Groet, Hendrik

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » ma 24 sep, 2007 8:32

Een hoofdremcilinder voor een Sonett is moeilijk te vinden.

Enige opties die je hebt is www.edsclassic.nl Dit bedrijf boort de cilinder uit en zet er een nieuwe bus in. Binnenwerk is dan weer als nieuw. Ook kan de zuiger zelf opmaat worden gemaakt.
Verder nog enkele adressen www.ccparts.nl en www.powertrackbrakes.co.uk
Ook de zweedse SAABclub heeft de remcilinder in zijn pakket. Wel de oude inleveren!

Is er bekend waarin deze cilinders nogmeer gebruikt zijn? Ik kan me nl. niet voorstellen dat deze cilinders alleen in de Sonett gebruikt zijn.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 24 sep, 2007 10:51

V4liefhebber schreef:Is er bekend waarin deze cilinders nog meer gebruikt zijn?
In de 95/96 t/m 1967, behalve het deksel van het reservoir, dat is in de Sonett iets anders n.l. met een pijpje (voor een slangetje naar het reservoir) i.p.v. een schroefdop.
Het zou me niet verbazen als deze remcil. ook in Engelse auto's gebruikt is MG, Triumph e.d. maar ik weet niet welke. Het is toch een Girling of Lockheed remcilinder? Met wat knutselwerk zou je ook een Até van een latere 95/96 kunnen gebruiken, dan zijn reparatiesetjes ook geen probleem meer.
95/96 t/m 67;
Afbeelding

Sonett;
Afbeelding

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » ma 24 sep, 2007 11:19

In de 95/96 t/m 1967, behalve het deksel van het reservoir, dat is in de Sonett iets anders n.l. met een pijpje (voor een slangetje naar het reservoir) i.p.v. een schroefdop.
Het deksel is het probleem niet. De aansluitingen van de remleidingen zitten bij de 96 aan de andere kant. Bij de Sonett heb je dan ruimte gebrek ivm versnellingsbak.
Het zou me niet verbazen als deze remcil. ook in Engelse auto's gebruikt is MG, Triumph e.d. maar ik weet niet welke. Het is toch een Girling of Lockheed remcilinder?
Inderdaad. Ben er echter nog steeds niet achter in welke auto! Heb hier en daar ook aleens geinformeerd.
Met wat knutselwerk zou je ook een Até van een latere 95/96 kunnen gebruiken, dan zijn reparatiesetjes ook geen probleem meer

Mhhhh...

sonett
Geregistreerd lid

Bericht door sonett » ma 24 sep, 2007 22:39

Bij mijn Sonettje zit er een MG hoofdrempomp op
we hebben dit wel moeten aanpassen om te kunnen monteren

Hendrik P
Geregistreerd lid

Bericht door Hendrik P » di 25 sep, 2007 8:32

Allereerst bedankt voor al de input. Verder ben ik ben gister de hele dag bezig geweest met rondbellen en vragen, maar ben nog niet veel opgeschoten.
Met wat knutselwerk zou je ook een Até van een latere 95/96 kunnen gebruiken, dan zijn reparatiesetjes ook geen probleem meer.
Hoe ziet de Até remcilinder er uit? Is dit hem toevallig?
Afbeelding

Groet,
Hendrik

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 25 sep, 2007 19:44

Hendrik P schreef:Hoe ziet de Até remcilinder er uit? Is dit hem toevallig?
Dat is de 1969/70 remcilinder, ik dacht van Lockheed.
Dit is de 1971-1980 van Ate en, zoals al opgemerkt, allemaal met de aansluitingen aan de rechterkant.
Afbeelding

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » di 25 sep, 2007 20:06

Bij mijn Sonettje zit er een MG hoofdrempomp op
we hebben dit wel moeten aanpassen om te kunnen monteren
Met wat knutselwerk zou je ook een Até van een latere 95/96 kunnen gebruiken, dan zijn reparatiesetjes ook geen probleem meer
Hoe ga je dit dan doen het het reservoir. Maw hoe kun je dit lekvrij monteren?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 25 sep, 2007 20:22

V4liefhebber schreef:Hoe ga je dit dan doen het het reservoir. Maw hoe kun je dit lekvrij monteren?
Die laat je er gewoon op zitten, je gebruikt de hele Ate remcil, ongewijzigd. Ik heb het gelukkig nog niet bij de hand gehad, want het is wel een k*tklus...

Iemand die zeker de Sonett reparatiekitjes en mogelijk ook nieuwe remcilinders heeft, is Chip Lamb, wel in de VS, maar de dollar is goedkoper dan ooit...
Afbeelding

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » wo 26 sep, 2007 17:12

Iemand die zeker de Sonett reparatiekitjes en mogelijk ook nieuwe remcilinders heeft, is Chip Lamb, wel in de VS, maar de dollar is goedkoper dan ooit...
Chip Lamp heb ik al een aantal keer voor onderdelen, per mail, proberen te bereiken. Nooit reactie gekregen!
Die laat je er gewoon op zitten, je gebruikt de hele Ate remcil, ongewijzigd. Ik heb het gelukkig nog niet bij de hand gehad, want het is wel een k*tklus...
Wil je dan onderin de moterruimte, waar je moeilijk bij kunt, olie gaan bijvullen, controleren, verversen :?. Of zie ik iets niet helder :lol:

Plaats reactie