fomoco spruitstuk maten

1967-1980
rmelle
Geregistreerd lid

fomoco spruitstuk maten

Bericht door rmelle » vr 05 okt, 2007 9:34

Beste mensen,

kan iemand mij de maten geven van de flens van de fomoco carburateur?
ik zit er aan te denken om eventueel een VW bus T2 1600 carburateur te geen monteren. solex 34 pict-3 carburateur is dat.
maar voordat ik een fomoco spruitstuk ga kopen wil ik eerst graag weten hoe het met de maatvoeringen zit.

alvast hartelijk dank!

succes en geluk.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » vr 05 okt, 2007 10:10

Afbeelding

149 euro inc btw nieuw rmelle voorzien van elektrische choke en aparte benzine en luchtsproeier

heeft alleen twee tapeinden ipv vier , zou je dus een ander spruitstuk moeten monteren (passen wel op spruitstuk voor fomoco)

wel zijn er verloopstukken in de handel

deze weber DFAV 32/36

Afbeelding

zou wel direct passen op jr bestaande spruitstuk maar kost 325 euri inv btw ook nieuw

beide te leveren binnen twee dagen

is het verbruik na je boorcapriolen wat tegengevallen ?

en hoe was je vakantie/huwelijksreis , nog gefeliciteerd

wacht nog steeds op een foto voor mijn album van de auto met de nieuwe orginele kleur

mvg bert

rmelle
Geregistreerd lid

fomoco

Bericht door rmelle » vr 05 okt, 2007 11:48

daarom wil ik een spruitstuk hebben van een fomoco carburateur.
die heeft een flens met 2 tappen.
de aanpassingen aan de solex werken prima! ongeveer 1 op 13.
maar trekt wel beetje valse lucht langs de assen van de kleppen...
en ik heb het idee en gevoel dat dat er niet beter op wordt, eerder langzaam slechter.
door mijn T2 heb ik gewoon ook veel VW spul liggen.
en daar is veel meer nieuw spul voor te krijgen.

het solex spruitsuk ombouwen naar een solex 34 PICT-3 carburateur is lijkt mij erg onzinnig
omdat de vorm veel te veel afwijkt, ik denk dat je dan nooit een mooie doorstroming gaat krijgen.

dus vandaar de vraag wat de maten zijn van of: de onderkant van een fomoco.
of: de maten van het ovaal met de 2 tapeinden van het spruitstuk.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » vr 05 okt, 2007 12:09

[img][img]http://img2.putfile.com/thumb/10/27706024051.jpg[/img][/img]

afstand van de tapgaten zijn 58 mm bij een pict 31 bij een pict 34 is dat 2 mm meer

zonder verloopstuk kom je er noiet mee gedraaid en als je een fatsoenlijke maakt heb je een prima doorstroming

je pk`s dat is een ander verhaal

koop de weber er zijn op het forum legio personen die (denken) weten welke sproierbezetting er in moet persoonlijk zou ik er de orginele in laren zitten deze is geschikt voor 1200 en 1500 motoren

of nog beter eentje van ford

mvg bert

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: fomoco

Bericht door 72sonett-III » vr 05 okt, 2007 22:35

rmelle schreef:daarom wil ik een spruitstuk hebben van een fomoco carburateur. die heeft een flens met 2 tappen.
Zoals op een Sonett III; 60 mm h.o.h.

bertus06
Geregistreerd lid

Re: fomoco

Bericht door bertus06 » vr 05 okt, 2007 22:44

72sonett-III schreef:
rmelle schreef:daarom wil ik een spruitstuk hebben van een fomoco carburateur. die heeft een flens met 2 tappen.
Zoals op een Sonett III; 60 mm h.o.h.
dan zou een pict 34 passen , of je erop vooruit gaat weet ik niet , maar deze wordt ook gebruikt bij een 1300 en die heeft 42 pk

maar heb je in iedergeval een nieuwe , kun je eindelijk zonder stotteren bij het stoplicht wegrijden

sjonge wat zal je gelukkig wezen

mvg bert

rmelle
Geregistreerd lid

Bericht door rmelle » za 06 okt, 2007 11:03

bedankt sonett voor de maten van de flens.
de maten van de pict 34 had ik al want ik heb daar een aantal van liggen van mijn T2. bertus, maar bedankt voor je inspanningen.

het vermogens verlies maakt mij niet zo heel veel uit, ik kom waar ik moet komen, en ben gewend om lekker 80 a 90 te rijden met de auto, net als de T2 en de Trabent.

alleen ik zal een flens tussen stuk moeten maken:
op de pict 34 zitten 2 tapeinden en op het spruitstuk zitten 2 tapeinden.
dus een tussenstukje met flensen is noodzakelijk.
nu hoop ik dat ik dan met de hoogte niet in de problemen kom.
ik weet de hoogte van een pict 34. maar niet de hoogte van het andere spruitstuk (ik denk dat dat niet veel zal verschillen, ben wel bang dat dat iets hoger zal zijn) ik weet ook de ruimte tot de motorkap. hmmm dat tussenstukje gaat lastiger worden om ook de moeren te kunnen plaatsen enzo. Je moet wel kunnen monteren en demonteren!

het stangen systeem overbouwen lijkt niet echt een probleem te gaan worden, solex lijkt toch wel enige standaardisatie te hebben toegepast.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 06 okt, 2007 12:32

rmelle schreef:...alleen ik zal een flens tussen stuk moeten maken...
Onder de carb. moet ook nog een tussenstuk met twee vacuumaansluitingen, 1 voor de rembekrachtiging en 1 voor de carterventilatie.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » za 06 okt, 2007 12:56

72sonett-III schreef:
rmelle schreef:...alleen ik zal een flens tussen stuk moeten maken...
Onder de carb. moet ook nog een tussenstuk met twee vacuumaansluitingen, 1 voor de rembekrachtiging en 1 voor de carterventilatie.
je kunt het standaardtussenstuk erbij kopen en plaatsen
op de pict 34 zitten 2 tapeinden en op het spruitstuk zitten 2 tapeinden

die kun je eruitdraaien bij de carb. of uit het spruitstuk zou dan ook niet weten waarom je daar een tussenstuk voor zou moeten maken

wel zou ik een bijpassende vacuumvervroeger kopen , want de aansluiting op de carb verschilt in hoogte bij de gasklep en reageerd daarom anders (vw heeft een totaal andere vervroegingskaresteriek)

verder krijg je moeilijkheden omdat het spruitstuk van vw onder de carb twee kanten opgaat met nogal lange buizen en deze pict waar je het over hebt daar op ontwikkeld is en als je die op een kort eenzijdig aanzuigend spruitstuk van de saab zet deze als hij al niet direct verzuipt in ieder geval gaat zuipen als een tierelier

vandaar ook de zoektocht van de vele weber gebruikers naar goede sproeierbezettingen

mvg bert

ps stuur nu eens een foto van de nieuwe kleur

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » za 06 okt, 2007 18:47

Ben je aan het experimenteren met een ander type carburateur of is het noodzaak omdat je je oude niet goed werkend krijgt?
Wellicht heb je hier iets aan: wegens overstap naar een Weber carburateur heb ik nog een zeer goede solex carburateur liggen. In januari van dit jaar is deze carburateur voor het eerst gebruikt nadat deze vlak ervoor geheel is schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen en ander spul. Een luchtfilterhuis met filter (nog geen 400k mee gereden) heb ik er ook bij.

Omdat ik op zoek was naar meer pk's heb ik een weber aangeschaft.

Jeroen

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » za 06 okt, 2007 19:29

Omdat ik op zoek was naar meer pk's heb ik een weber aangeschaft.
en winst ?

mvg bert

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » za 06 okt, 2007 19:35

Het verschil is zeker te merken. De motor pakt sneller en soepeler op en het lijkt of er meer acceleratie en trekkracht is. Hoeveel pk's het uitmaakt durf ik niet te zeggen. Zal niet veel zijn. De afstelling is dan ook nog niet optimaal. Meer info op: http://www.saab-engels.nl/saab/deel5/.

Afbeelding

Afbeelding

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 06 okt, 2007 20:07

Jengels schreef:... Meer info op: http://www.saab-engels.nl/saab/deel5/.
Je mag dit forum onderhand ook wel bij je adviseurs zetten... :)

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » za 06 okt, 2007 20:08

jullie zijn goed bezig

heb nu een 70`iger aangeschaft en wil die ook op mijn gemak helemaal goed gaan restaureren

wilde morgen de achteras geheel gaan demonteren en wou hem wat inkorten ivm wat bredere banden , heb je nog tips ?

mvg bert

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » za 06 okt, 2007 20:32

Jengels schreef:Het verschil is zeker te merken. De motor pakt sneller en soepeler op en het lijkt of er meer acceleratie en trekkracht is. Hoeveel pk's het uitmaakt durf ik niet te zeggen. Zal niet veel zijn. De afstelling is dan ook nog niet optimaal. Meer info op: http://www.saab-engels.nl/saab/deel5/.

Afbeelding

Afbeelding
de sfstelling zul je alleen met sproeiers niet gaan halen , dan is het of hoog in de toeren goed en stationair niks of andersom

meer kans op de juiste afstelling zul je bereiken met andere maten emulsiebuisjes

Afbeelding[/img]

in combinatie met een andere venturi deze zijn in verschillende maten te verkrijgen

Afbeelding[/img]

van 36mm tot 40 mm

dat zou je eens kunnen laten berekenen of proefondervindelijk uitvogelen

mvg bert

ps laat eens weten als je de juiste set bijelkaar hebt , er zijn op het forum nogal wat rijders die er ook mee zitten

Plaats reactie