lekkende inlaat pakking?
-
rjanssen
- Geregistreerd lid
lekkende inlaat pakking?
Ik heb het vermoeden dat mijn inlaatpakking lekt, omdat de motor flink veel toeren maakt met de choke. Daarnaast heeft ie een beetje moeite met de warme start en het CO-gehalte krijg ik niet opgeschroeft. Het lijkt dus erop dat er ergens extra lucht wordt aangezogen.
Weet iemand een methode waardoor ik zeker weet of het aan de inlaatpakking ligt voordat ik aan het vervangen ervan begin.
mvg,
Roel
Weet iemand een methode waardoor ik zeker weet of het aan de inlaatpakking ligt voordat ik aan het vervangen ervan begin.
mvg,
Roel
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Re: lekkende inlaat pakking?
Ik meen mij iets te herinneren van een spuitbus met een leaktester ofzo. Het principe werkt als volgt: Als de motor loopt spuit je op het onderdeel dat je verdenkt van lekkage. Gewoon vanaf de buitenkant. Als de motor reageerd door slechter te gaan lopen dan weet je dat daar een doorgang met de buitenlucht is waar je testvloeistof door naar binnen is gezogen.
Ik kan me niet meer herinneren of de spuitbus een speciaal goedje was of niet. Ik zou haast denken dat je het met een willekeurige dunne vloeisof kan proberen.
Misschien kan iemand mijn verhaal aanvullen??
Is een inlaatpakking veel werk om te vervangen? Valt wel mee toch?
Ik kan me niet meer herinneren of de spuitbus een speciaal goedje was of niet. Ik zou haast denken dat je het met een willekeurige dunne vloeisof kan proberen.
Misschien kan iemand mijn verhaal aanvullen??
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Het controleren op een lekke inlaatpakking kun je doen door bij draaiende motor met een spuitbus vloeibaar vet o.i.d. op de naden te spuiten. Als het verschijnsel minder wordt, is het inderdaad een lekkage.
Het is wel zo, dat het verhoogd stationair toerental met de chokeklep helemaal gesloten zo'n 1800 - 2000 omw./min. bedraagt. Je kunt dit toerental wat laten zakken door het stangetje tussen de chokeklep en het mechanisme wat rechter te buigen. Hierdoor wordt een ander vlakje op het mechanisme gebruikt. Wel zorgen dat het geheel goed gangbaar blijft, want als er ook maar iets wringt, werkt er niets meer.
Het is wel zo, dat het verhoogd stationair toerental met de chokeklep helemaal gesloten zo'n 1800 - 2000 omw./min. bedraagt. Je kunt dit toerental wat laten zakken door het stangetje tussen de chokeklep en het mechanisme wat rechter te buigen. Hierdoor wordt een ander vlakje op het mechanisme gebruikt. Wel zorgen dat het geheel goed gangbaar blijft, want als er ook maar iets wringt, werkt er niets meer.
-
Manic
- Lid van verdienste
Je kan ook met een hiervoor speciaal bedoelt richtmicrofoontje en een koptelefoon een eventuele lekkage opsporen. Of de lucht nu aangezogen wordt of wordt uitgeblazen, het maakt altijd geluid.
Met zo'n microfoontje kan je heel makkelijk en zonder smeren een lekkage opsporen, ik heb het zelf diverse malen gebruikt.
Eén nadeel... deze dingen zijn nogal scherp geprijsd
Gr,
Dennis
Met zo'n microfoontje kan je heel makkelijk en zonder smeren een lekkage opsporen, ik heb het zelf diverse malen gebruikt.
Eén nadeel... deze dingen zijn nogal scherp geprijsd
Gr,
Dennis
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Wat ik nog vergat; een centraal inlaatspruitstuk op een V-motor monteren, daar wordt je niet vrolijk van.
Het moeilijk warm starten is een beetje een kwaaltje van een V-motor. De carburateur verzamelt alle restwarmte van de motor, dus de brandstof in de vlotterkamer heeft de neiging te verdampen. Tevens ontstaat er gemakkelijk "vapour lock", dit zijn dampbellen in de brandstofleiding.
Ik heb bij mijn 96 het stationair toerental bij gesloten chokeklep op een andere manier (beetje link) aangepast. Als je dit wil moet je me maar even mailen
Het moeilijk warm starten is een beetje een kwaaltje van een V-motor. De carburateur verzamelt alle restwarmte van de motor, dus de brandstof in de vlotterkamer heeft de neiging te verdampen. Tevens ontstaat er gemakkelijk "vapour lock", dit zijn dampbellen in de brandstofleiding.
Ik heb bij mijn 96 het stationair toerental bij gesloten chokeklep op een andere manier (beetje link) aangepast. Als je dit wil moet je me maar even mailen
-
rjanssen
- Geregistreerd lid
Aangezien ik inmiddels een pakking heb, ga ik deze voor de zekerheid vervangen.
bedankt voor de reacties.
Klopt het trouwens er in de v4 motor bouten en moeren met Engelse maten, in ieder geval niet metrisch, gebruikt zijn?
bedankt voor de reacties.
Klopt het trouwens er in de v4 motor bouten en moeren met Engelse maten, in ieder geval niet metrisch, gebruikt zijn?
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Roel heb jij de pakking tussen carburateur en spruitstuk vervangen of de pakking tussen spruitstuk en motorblok. Als dat laatste het geval is, waar heb je dan de pakking gehaald ?
Martien
Martien
-
rjanssen
- Geregistreerd lid
Hoi Martien,
het betreft de laatse...heb deze nog niet vervvangen, maar heb de pakking wel al. Ik heb deze destijds meegekregen van de saabgarage Jan Cuppens in Eindhoven waar ik wel es kwam. Nu niet meer, by the way.
Was wel een dure pakking. Ik heb op de onderdelendag wel kleppendekselpakkingen gekocht, wellicht dat dezelfde persoon ook andere pakkingen heeft. ik zal het adres naar je toe sturen.
het betreft de laatse...heb deze nog niet vervvangen, maar heb de pakking wel al. Ik heb deze destijds meegekregen van de saabgarage Jan Cuppens in Eindhoven waar ik wel es kwam. Nu niet meer, by the way.
Was wel een dure pakking. Ik heb op de onderdelendag wel kleppendekselpakkingen gekocht, wellicht dat dezelfde persoon ook andere pakkingen heeft. ik zal het adres naar je toe sturen.
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Bij lopende motor met een spuitbus starthulp (ether) of remmenreiniger op de verdachte plaatsen spuiten (gasklepas van de carburateur, carb/spruitstuk pakking) Als de motor duidelijk sneller gaat lopen is er een lek. Heb je het slangetje naar en de vacuumunit op de verdeler getest?paul99gl83 schreef:Ik meen mij iets te herinneren van een spuitbus met een leaktester ofzo. ...
Een spruitstukpaking (en álle andere V4 motorpakkingen) zijn te krijgen bij http://www.oldcars.de/shop/index.htm. Zoek op onderdelen de Ford 17m (ook met dezelfde V4 motor als in de 95/96/97)