Stuurbekrachtiging klassiekers

1967-1980
ambootje
Geregistreerd lid

Stuurbekrachtiging klassiekers

Bericht door ambootje » zo 28 okt, 2007 14:19

Voorheen wel eens de vraag hier gesteld of iemand ooit een stuurbekrachtiging heeft ingebouwd in de 96 .Tot nu toe nooit een bevredigend antwoord langs zien komen .Ik denk dat ik gisteren het antwoord gezien , en gevoeld, heb .Op de VOLVO-beurs kennis gemaakt met -- ezpowersteering--. ik moet zeggen spectaculair !

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 28 okt, 2007 20:32

De 96 is, zij het in beperkte mate, af-fabriek voorzien geweest van een stuurbekrachtiging.
Cornell

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » ma 29 okt, 2007 20:40

De 96 is, zij het in beperkte mate, af-fabriek voorzien geweest van een stuurbekrachtiging.
Heb je hier meer informatie over? Welke type's, bouwjaren, af-fabriek geleverd of door importeur!
Ik heb hier nl. nog niets over kunnen vinden behalve dat het hier op het forum een paar keer is geschreven.

Zo zou de Sonett III ook met 5-bak zijn geleverd (wel op speciale bestelling). Ook hiervan kun ik niets terug vinden. :shock:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Stuurbekrachtiging klassiekers

Bericht door 72sonett-III » ma 29 okt, 2007 20:59

ambootje schreef:...Op de VOLVO-beurs kennis gemaakt met -- ezpowersteering--. ik moet zeggen spectaculair !
Ow... ¿Hoe en wat? Vertel!

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » ma 29 okt, 2007 22:12

Enige wat ik tegenkom als ik met google zoek is dat het om een vloeistof gaat.

Maar volgens mij heb je daarmee nog geen powersteering ?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 29 okt, 2007 22:31

Ik kan het artikeltje helaas niet meer vinden, misschien kom ik het tzt nog tegen.
Ik heb nog wel een plaatje van een veiling destijds van een originele stuurbekrachtigingsset van een 95/96:
Afbeelding

Cornell :O:

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » ma 29 okt, 2007 22:41

volgens mij is die van een ford ka ook te gebruiken , heeft als voordeel dat deze elektrisch is , en een gereviseerde maar 295 euro kost

mvg bert

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » ma 29 okt, 2007 22:54

Da's een hele goeie Bertus! Heb destijds ook zoiets gezien voor een peugeot 205! http://home.tiscali.nl/jonflorijn/jon/w ... er/stb.htm

Probleem is dan echter het stuurhuis.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » ma 29 okt, 2007 23:04

jwaterink schreef:Da's een hele goeie Bertus! Heb destijds ook zoiets gezien voor een peugeot 205! http://home.tiscali.nl/jonflorijn/jon/w ... er/stb.htm

ik zie eerlijk gezegd het verband niet jan

mvg bert

ambootje
Geregistreerd lid

stuurbekrachtiging klassiekers

Bericht door ambootje » di 30 okt, 2007 2:30

EZ POWERSTEERING, zo vermeld de folder, is een elektrische stuurbekrachtigingdie onder het dashboard wordt ingebouwd met behoud van het originele stuurhuis zonder dat er hoeft worden gelast of geboord .De mate van bekrachtiging is snelheids-afhankelijk, veel bekrachtiging bij lage snelheid , weinig bij hoge snelheid .
Het leuke van de demonstratie vond ik, dat met de standaard gemonteerde potentiometer de mate van bekrachtiging , die naar wens instelbaar is , duidelijk voelbaar was .
Technisch gezien : 12 v , massa , bobinedraad en verbinding naar de snelheidsmeter .
Op mijn vraag daar of dit apparaat zelf in te bouwen is , werd mij uitgelegd dat het probleem zit in de spiebanen onder en boven op de stuurstang . Inmiddels wel ontwikkeld voor diverse typen volvo .
Kortom als iemand denkt dat een vergelijkbaar systeem zo uit een ander merk te slopen is ??? ( ik kan geen spiebanen frezen)

vriendelijke groet Jan .

rmelle
Geregistreerd lid

stuurbekrachtiging....

Bericht door rmelle » di 30 okt, 2007 9:58

ik heb zojuist een stuur van modeljaar 1972 gemonteerd, is groter in diameter en veel mooier en ranker van vorm. en moet zeggen dat je de grotere diameter wel merkt met parkeren, oftewel:
stuurbekrachtiging op 96: overbodig!
auto weegt toch al niks!

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » di 30 okt, 2007 11:26

Kortom als iemand denkt dat een vergelijkbaar systeem zo uit een ander merk te slopen is ??? ( ik kan geen spiebanen frezen)
er leiden meer wegen naar rome , niet elk systeem is hetzelfde

overigens zou ik er niet aan beginnen want vind het wel iets hebben zonder bekrachtiging en ben er ondertussen aan gewend

mvg bert

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 30 okt, 2007 14:43

bertus06 schreef:
jwaterink schreef:Da's een hele goeie Bertus! Heb destijds ook zoiets gezien voor een peugeot 205! http://home.tiscali.nl/jonflorijn/jon/w ... er/stb.htm

ik zie eerlijk gezegd het verband niet jan

mvg bert
De stuurbekrachtigingspomp is electrisch, je hebt dus geen gedoe met steunen lassen en extra poulies. Gewoon plekje zoeken en stroom erop. Ik meende dat de Ford Ka ditzelfde principe gebruikte.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » di 30 okt, 2007 16:15

ja zag het later dat dat ook elektrisch was

sorry

mvg bert

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 30 okt, 2007 16:25

ho! wacht ff... lees ik het nu goed dat er aftermarket powersteering sets te koop zijn die op het originele stuurhuis wordt gemonteerd en waarvan de bekrachtigingspomp wordt aangedreven door 12v stroom? (oef wat een langez in door het enthousiasme)

hoe wordt dit geplaatst dan? Ik snap het principe an sich wel (voeding, snelheidsafhankelijke bedrachtiging etc etc)... maar op welk punt/waar bekrachtigd dit systeem dan? Zijn hier foto's van?

Dat betekent dat je op bv een Saab 99 ook stuurbekrachtiging zou kunnen monteren zonder een 99 GLE te hoeven slopen

99 zou onder de 30 km/u bekrachtigd moeten worden en boven de 100 km/u juist zwaarder moeten gaan... lijkt me dat dat ook nog wel in te stellen is (in theorie)

Plaats reactie