carterverwarming
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
carterverwarming
Wie heeft er carterverwarming in zijn Saab ? Bij mij zit er een 230V aansluiting onder de motorkap. Als ik de weerstand van het verwarmingselement meet en terugreken, kom ik uit op een vermogen van ca. 600W. Dit lijkt mij wel erg veel, of zit hier nog een thermostaat tussen ?
-
Thom
- Donateur

Re: carterverwarming
van carterverwarming heb ik nog nooit gehoord, bedoel je niet een motorverwarmingselement? (dat in het koelcircuit zit)? Ik geloof dat deze zo'n 750 watt zijn, dus jouw meting kan wel kloppen. Carterverwarming lijkt mij een lastige zaak, want voordat olie een beetje op temperatuur is ben je wel even verder. Meestal zijn deze elementen van het merk Calix, of Defa.
-
verde900
- Donateur

Het is een groot soort dompelaar, best wel handig om met vrieskou de olie wat op te warmen.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Wat er precies verwarmd wordt weet ik niet, het element verdwijnt in een gat in de linker cilinderkop, en zit daar zo te zien gewoon vastgeklemd met een beugel. Ik zou niet weten waar het verwarmingsdeel zou moeten zitten. Of wordt gewoon de massa van het blok opgewarmd ?
-
Thom
- Donateur

Het koelwater wordt opgewarmd. Verwarming van de olie is onbegonnen werk.Kijk maar eens hoe lang het duurt voordat olie een beetje op temperatuur is na een koude start: in de winter duurt het zeker 20 minuten voordat de olie een graad of 60 is. Koelwater daarentegen gaat veel sneller, met draaiende motor tenminste. Het koelwater is na voorverwarming van een half uur misschien 20-30 graden, het wordt ook niet veel warmer. Het is alleen bedoeld om de ergste kou eruit te halen. De meeste motorslijtage treedt trouwens normaal in deze fase op.
Ik heb wel eens de motorverwarmer de hele nacht aan laten staan, de watertempmeter kwam net in het groen en de olietempmeter sloeg nog geen milimeter uit.
Veel beter trouwens werkt een voorverwarmer op benzine, in 10 minuten kun je de boel op 70 gr. hebben. Werkt ook in op de olietemp dan. Is wel iets duurder!
Ik heb wel eens de motorverwarmer de hele nacht aan laten staan, de watertempmeter kwam net in het groen en de olietempmeter sloeg nog geen milimeter uit.
Veel beter trouwens werkt een voorverwarmer op benzine, in 10 minuten kun je de boel op 70 gr. hebben. Werkt ook in op de olietemp dan. Is wel iets duurder!