koppeling vervangen

1967-1980
Plaats reactie
Martien_96V4
Geregistreerd lid

koppeling vervangen

Bericht door Martien_96V4 » za 27 nov, 2004 19:52

Vandaag een redelijk grote operatie uitgevoerd: koppeling, thermostaat en ventilatorlager vervangen. Redelijk doorwerken met 2 man, maar goed te doen.

De nieuwe koppeling grijpt nu zijdezacht aan, zodat ik weer heel netjes weg kan rijden.

Er zat een 92 graden thermostaat in, vandaar de vrij hoge motortemperaturen. Vervangen door een 83 graden thermostaat. De temperatuurmeter blijft nu keurig in het midden.

Het ventilatorlager heb ik vervangen zonder het distributiedeksel te verwijderen. Dit staat beschreven in het werkplaatshandboek. Ik vond het een beetje griezelig, maar aangezien ik geen pakkingen had, heb ik het op deze manier gedaan. Het nieuwe lager scheelt erg veel in motorgeluid. Wat een rust nu bij stationair toerental.

Al met al een succesvolle dag.

Oh ja, de bakelieten kap op het startrelais is (was ?) gescheurd bij het bevestigen van de bedrading. Is dit relais afzonderlijk te vervangen ?

Manic
Lid van verdienste

Re: koppeling vervangen

Bericht door Manic » za 27 nov, 2004 19:56

Heb je misschien nog foto's gemaakt van het hele proces? Ik ben benieuwd...

Greetz,

Dennis

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » za 27 nov, 2004 21:08

Helaas, daar denk ik altijd pas aan als het te laat is.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 28 nov, 2004 18:01

Martien,
Ik heb onlangs een thermostaak van Warner (ook 83 graden) eruit gegooid. In de file liep de motor warm. Uit een sloopauto heb ik toen een ander gehaald en die doet het ook in de file. Van welk merk heb jij je nieuwe thermostaat???

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » zo 28 nov, 2004 20:40

Er zat een thermostaat in van Wahler, nu een van Behr Thomson, gehaald bij het onderdelenmagazijn. Ik weet niet of het iets met de problemen te maken heeft, maar de beugel boven op de thermostaat moet haaks op de lengte-as van de wagen staan (zie werkplaatshandboek).

Zorg wel dat je koelsysteem goed schoon is. Desnoods een keer spoelen. Hiervoor zijn speciale spoelmiddelen verkrijgbaar bij de automaterialenhandel.

Plaats reactie