Advies Saab 96 V4

1967-1980
Manic
Lid van verdienste

Advies Saab 96 V4

Bericht door Manic » zo 05 dec, 2004 13:52

Beste Saabliefhebbers,

Ik ben mezelf een beetje aan het orienteren op een Saab 96. Ik heb dit altijd al een fantastisch mooie auto gevonden en ben van plan er in de toekomst één te gaan kopen.

Een vroege 96 is natuurlijk het mooist, maar een twee-takt is voor mij momenteel niet helemaal interessant genoeg (is natuurlijk wel geweldig dat gepruttel en gerook), dit voornamelijk ivm met de financien.

Nou ben ik een beetje op zoek naar een 96 V4 en ik hang nog een beetje tussen een van de latere modellen met de zwart kunstof bumpers:
Afbeelding
of de iets vroegere:
Afbeelding
Wat ik nu precies het mooist vind daar ben ik nog niet helemaal uit.

Nu hoef ik niet meteen allemaal links te ontvangen van waar er 1 te koop staat, maar ik zou graag een advies willen omtrent de technische zaken waar ik op moet letten bij aankoop en zaken die van belang zijn voor het rijden en onderhouden van zo'n auto.

Ik ben zelf redelijk handig en technisch aangelegd en als dat een tweede auto is kan ik ook nog iets proberen, als het niet lukt dan heb ik mijn 900 nog altijd om mij te verplaatsen (dat is de reden dat ik het onderhoud van mijn 900 veelal uitbesteed).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt!

Greetz,

Dennis

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Advies Saab 96 V4

Bericht door op » zo 05 dec, 2004 23:30

Gefeliciteerd met je goed smaak Dennis :D

Ikzelf heb een rubberbumper, en daar heb ik bewust voor gekozen.
Chroom is wel mooi, maar niet zo handig. Als je in de stad woont parkeert er wel eens iemand tegen je aan, soms zelfs met z'n trekhaak. (en soms doe je dat zelf natuurlijk, voor dat laastste plekje) chroom is niet zo stevig, naast schade aan de bumper is je plaatwerk met lampen gauw de klos.

wat ik ook fijn vond is dat er mijn jubileum achterin driepunts gordels zitten, erg veilig voor bevestigen maxicosi, baby/kinderstoel en nu kind op stoelverhoger. 8)

In de latere bouwjaren zitten de stoelen van de 99 en die zitten echt lekker, volgens mij hebben de late series standaard stoelverwarming.
de verlichting is ook beter dan de oude modellen, met name de richtingaanwijzers en achterlichtunits geven meer licht.

Je noemt ook financiele overwegingen, en dan is een rubberbumper ook gunstig. chroom is duur om te vervangen bij schade en de prijzen liggen een stuk lager, omdat ze net minder uitstraling zouden hebben. (Ben ik het niet mee eens)

Tussen het oude engelse model (blauw) en de late gele zat trouwens nog een model met chromen bumpers en de zogeheten krakeling hoofdsteunen, dat zijn "open" hoofdsteunen, zoals bij de volvo 240-serie. Volgens staat er zo een van Martien in de gallery.

Aankooptips: neem altijd een auto de dagelijks of i.i.g. wekelijks wordt gebruikt en neem er eentje die buiten staat, als je hem niet binnen kan parkeren, de rubbers van de ramen lekken vaker wel dan niet. Laat je niet afschrikken door roest, wel door vocht. roestplekken onder de vloermatten kunnen er al wel 10 jaar zitten zonder erger te worden.
Zet de auto op de brug en laat hem altijd keuren door een kenner.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » ma 06 dec, 2004 20:21

Motorisch en technisch mag er best nog wel iets aan mankeren, daar gaat het tenslotten ook een beetje om, het zou mooi zijn als hij goed rijd, ok, het is een hobbyprojectje, alhoewel het zou mooi zijn als hij goed rijd, maar de carrosserie moet wel goed zijn, daar heb ik minder verstand van en handigheid in.

Rubber of kunststof... voor de eventuele schades zou ik er niet voor kiezen, het is meer voor mij de vraag wat ik nu echt mooi vind, écht klassiek, of een tikkeltje moderner.
Ten tweede waarschuwt men mij veelvuldig altijd voor een late (een van de laatste zeg maar) 96, dit ivm met veel motorische problemen.

Maar goed, ik zal je advies ter hande nemen, bedankt!

Greetz,

Dennis

p.s. meer adviezen blijven welkom hoor :wink:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 06 dec, 2004 20:29

Die 96 blijft bij mij ook borrelen, of idd eentje met rubber bumpers of een korte neus TT, als ik een garage heb dan komt die 96 er op zeker.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » di 07 dec, 2004 8:19

Ik heb 2 maanden terug een 96 aangeschaft, bj ,70. Een ongerestaureerde auto die 2 jaar geleden pas ingevoerd is uit Zweden. Deze auto laat toch wel zien dat er daar toch anders omgegaan wordt met auto's. Volgens de kilometerregistratie die er bij was, werd er gereden van april tot oktober, in de winter ging de auto op "stal". Ook het interieur ziet er veel beter uit dan bij Nederlandse auto's. Ik gebruik de auto dagelijks (50 - 60 km. per dag). Na wat kleinigheidjes opgelost te hebben, een heerlijke auto om te "onthaasten".

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 07 dec, 2004 11:39

@Dennis:
Op marktplaats staat een jubileum te koop voor een bescheiden bedrag. Dit is de mooiste 96, met sportstuur en sportvelgen, waadoor hij ook het lekkerste rijdt.
Als je wil kan je bij mij in utrecht eens komen kijken hoe een jubileum er wel (en niet :oops: ) hoort uit te zien. En hoort te rijden.

@Martien: heb jij in je uitlaat een resonantie bij 90 en 110 km p/u?

Groet,
Olaf

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » di 07 dec, 2004 11:45

Ik heb alleen een resonantie op precies 85 km/h. Verder nergens.

Ik heb eens gehoord, dat de jubileumsaabs niet de besten zijn qua carosserie en lak (produktie Finland). Of het werkelijk zo is weet ik niet.

Heb jij wel eens het brandstofverbruik bijgehouden ?

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 07 dec, 2004 19:47

Ja... ik weet niet zo goed wat ik van zo'n Jubileum moet vinden... de kleur staat me eigenlijk niet zo aan... blauw... ik vind het eigenlijk niet wat... maar aan de andere kant toch ook weer wel. Ik ben eigenlijk meer een beetje op zoek naar een zacht gele, ik heb er al enkele zien staan, het schijnt ook dat dit ook een van de hardste lakken is. Daarnaast vind ik deze kleur gewoon geweldig bij dit model staan.

Daarnaast waarschuwt men mij steeds voor de jubileums... dit ivm met roest en technische mankementen, maar goed, dit laatste zit hem vooral toch in het onderhoud.

En om eerlijk te zijn... voor een sportstuur en sportvelgen in/op een 96... nee, ik ben meer het type voor onthaasten in zo'n ding, zoals Martien al zei.

Greetz,

Dennis

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » di 07 dec, 2004 19:55

Er staat al 2 maanden een "gele" op Marktplaats, in Friesland. De prijs is al gezakt naar 2.850,= (was 3.900,=). De auto ziet er niet verkeerd uit. Ik heb indertijd van deze auto foto's opgevraagd en gekregen. Voor mij was het te ver rijden.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 07 dec, 2004 20:00

Hehe... had ik inderdaad al eens gezien :lol: Maar dit is dus absoluut niet de kleur geel die ik bedoel, sterker nog... dit neigt meer naar oranje... ik zou zo'n kleur niet willen, maar toch bedankt.

Waar ligt Leuwarden trouwens? :roll:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 07 dec, 2004 21:03

Manic schreef:Ik ben eigenlijk meer een beetje op zoek naar een zacht gele, ik heb er al enkele zien staan, het schijnt ook dat dit ook een van de hardste lakken is. Daarnaast vind ik deze kleur gewoon geweldig bij dit model staan.
Die kleur heette Basalte, en dan met een cognacbruin stof interieur, kekke combi!

peter93
Geregistreerd lid

Bericht door peter93 » di 07 dec, 2004 22:44

verde900 schreef:
Manic schreef:Ik ben eigenlijk meer een beetje op zoek naar een zacht gele, ik heb er al enkele zien staan, het schijnt ook dat dit ook een van de hardste lakken is. Daarnaast vind ik deze kleur gewoon geweldig bij dit model staan.
Die kleur heette Basalte, en dan met een cognacbruin stof interieur, kekke combi!
Kan ook de Alabaster Yellow kleur zijn, dat is de kleur van de 96 waar Manic dit onderwerp mee start. Deze kleur is ongeveer 3 jaar gebruikt, eind jaren 70 , begin 80.
Mijn 99 uit 1979 met dezelfde kleur is geheel roestvrij en heeft nog de originele lak.

Peter

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 07 dec, 2004 23:02

peter93 schreef:kan ook de Alabaster Yellow kleur zijn, dat is de kleur van de 96 waar Manic dit onderwerp mee start. Deze kleur is ongeveer 3 jaar gebruikt, eind jaren 70 , begin 80.
Mijn 99 uit 1979 met dezelfde kleur is geheel roestvrij en heeft nog de originele lak.
Idd, helemaal gelijk, Alabastergul SAA 187 qua kleurnummer, iemand bij AIM noemde mij ooit Basalte als naam.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 07 dec, 2004 23:36

Hebben jullie het nu over deze?

Afbeelding

Want dit is toch wel een heel andere kleur als de 96 in mijn eerste bericht

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 08 dec, 2004 17:32

Martien_96V4 schreef:Ik heb alleen een resonantie op precies 85 km/h. Verder nergens.

Ik heb eens gehoord, dat de jubileumsaabs niet de besten zijn qua carosserie en lak (produktie Finland). Of het werkelijk zo is weet ik niet.

Heb jij wel eens het brandstofverbruik bijgehouden ?
De jubileumsaabs hebben inderdaad niet zo'n beste naam, dat komt omdat de gebruikte bodemcoating na verloop van tijd eerder roestbevorderend dan roestwerend was en bijvoorbeeld de lasnaden van de deuren met kit waren gladgemaakt voor het spuiten, wat op den duur ook weer roest geeft.
Dit soort dingen geven terecht een slechte naan, maar tegenwoordig deels ten onrechte.
Deze problemen zijnbij auto's die nu nog rijden meestal aangepakt en verholpen, de auto's zijn meestal al overgespoten. Bij die van mij is nog maar weinig originele bodemcoating te vinden (en die houd ik kritisch in de gaten) en overgespoten is ie ook al( zou ook weer moeten :oops: )

Daarom is het belangrijk een rijdende auto te kiezen die buiten wordt geparkeerd, dan weet je wat je eraan hebt.
Als je een 96 die altijd binnen stond in de regen parkeert en door de pekel rijdt, heb je een héél groot risico op een héél groot roestprobleem binnen twee jaar.

Mijn verbruik op gas is 1:7 in de stad (veel korte ritjes) Op de snelweg bij 110 rijdt hij ongeveer 1:9 a 1:10 op gas en dus waarschijnlijk zuiniger iop benzine, maar ik ben te zuinig om dat te testen! :D :D
Groet,
Olaf

Plaats reactie