Rode 96 uit 1969 (1970?) gezien vraag over veiligh'gordels
-
MvR
- Geregistreerd lid
Rode 96 uit 1969 (1970?) gezien vraag over veiligh'gordels
Vandaag heb ik een rode 96 uit 1969 of misschien 1970 gezien. Sinds een paar jaar in NL, komt uit Zweden (witte platen liggen nog achterin). Er is nooit aan gelast, alles is puntgaaf. Ooit is de auto een keer opnieuw gespoten, maar dat is niet recentelijk gebeurd. Zwarte bekleding; gaaf en ongeschonden.
Sinds gisteren weet ik wat een zg. Artic pakket is. Vandaag zag ik dat 'ie het ook heeft. Op de motorverwarming heb ik niet gelet.
De auto is helemaal origineel; zelfs aan de bedrading is niet gesleuteld: geen stekkertjes aangemaakt o.i.d.
Hij startte goed en had direct oliedruk. Zo te horen waren de distributietandwielen niet meer van kunststof; het was wat metaliger.
Rijden: nou, ik heb in al heel wat 96s gereden en deze rijdt top. Op de teller 53k kms. Zo te voelen niet het klokje rond.
De koppeling is waardeloos: happerig en schokkerig. Misschien te lang gestaan.
Maar goed, nu mijn vraag: in de auto zitten nog de originele veiligheidsriemen: grijs van kleur. Ook op de achterbank. Ik wil wel graag rolgordels achterin. Als ik mijn -vrij jonge- kinderen meeneem, wil ik wel graag dat ze stevig/veilig zitten. Zijn er passende rolgordels achterin voor een 96? Voorin weet ik wel dat ze bestaan: mijn vroegere 76-er had ze met dat fantastische sluitsysteem!
Sinds gisteren weet ik wat een zg. Artic pakket is. Vandaag zag ik dat 'ie het ook heeft. Op de motorverwarming heb ik niet gelet.
De auto is helemaal origineel; zelfs aan de bedrading is niet gesleuteld: geen stekkertjes aangemaakt o.i.d.
Hij startte goed en had direct oliedruk. Zo te horen waren de distributietandwielen niet meer van kunststof; het was wat metaliger.
Rijden: nou, ik heb in al heel wat 96s gereden en deze rijdt top. Op de teller 53k kms. Zo te voelen niet het klokje rond.
De koppeling is waardeloos: happerig en schokkerig. Misschien te lang gestaan.
Maar goed, nu mijn vraag: in de auto zitten nog de originele veiligheidsriemen: grijs van kleur. Ook op de achterbank. Ik wil wel graag rolgordels achterin. Als ik mijn -vrij jonge- kinderen meeneem, wil ik wel graag dat ze stevig/veilig zitten. Zijn er passende rolgordels achterin voor een 96? Voorin weet ik wel dat ze bestaan: mijn vroegere 76-er had ze met dat fantastische sluitsysteem!
-
dirk7942
- Geregistreerd lid
Menno,
ik heb in mijn 96-79-er i.v.m. de kinderen achterin rolgordels laten monteren. Timmer in Meppel heeft dat gedaan en het was echt niet duur omdat het gordels uit een 900 (gebruikt) waren naar ik me meen te herinneren. Ik kan daar best even vragen of ze de operatie willen herhalen maar ik kan ook foto's van de mijne maken en je deze sturen. Laat maar even weten. Ik kan hun ook vragen welke gordels ze exact gebruikt hebben.
Ik hoor het wel wat ik voor je kan doen!
Groet,
Dirk
ik heb in mijn 96-79-er i.v.m. de kinderen achterin rolgordels laten monteren. Timmer in Meppel heeft dat gedaan en het was echt niet duur omdat het gordels uit een 900 (gebruikt) waren naar ik me meen te herinneren. Ik kan daar best even vragen of ze de operatie willen herhalen maar ik kan ook foto's van de mijne maken en je deze sturen. Laat maar even weten. Ik kan hun ook vragen welke gordels ze exact gebruikt hebben.
Ik hoor het wel wat ik voor je kan doen!
Groet,
Dirk
-
N207
- Donateur

In onze '74-er zitten achterin de originele grijze gordels. Deze zijn alleen diagonaal, dus het zijn geen driepuntsgordels. Bij de bevestigingspunten zit een haakje waar je de gordel aan kunt ophangen als je hem niet gebruikt.
Voorin zitten zwarte rolgordels (driepunts).
Dit alles in een Zweedse Saab 96 (oktober 2007 geïmporteerd).
Voorin zitten zwarte rolgordels (driepunts).
Dit alles in een Zweedse Saab 96 (oktober 2007 geïmporteerd).
-
wlkts
- Geregistreerd lid
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Gordels met rolmechanisme zijn vanaf ca. '76 standaard (precieze jaartal weet ik zo niet). In een 96 van '80 horen dus zeker gordels met een rolmechanisme te zitten.Ik rij een van de jongste 96's, januari 80.
Wel 3 punts gordels achterin maar geen rolmechanisme.
Daarom denk ik dat rolgordels latere aanpassingen zijn
-
V4liefhebber
- Geregistreerd lid
Ja, ook achterin.
Je moet dit kunnen zien aan de afdeklijst van de zijbekleding. Hierin moet een inkeping zitten.
[img][img]http://img2.putfile.com/thumb/1/107461375.jpg[/img][/img]
Je moet dit kunnen zien aan de afdeklijst van de zijbekleding. Hierin moet een inkeping zitten.
[img][img]http://img2.putfile.com/thumb/1/107461375.jpg[/img][/img]
-
N207
- Donateur

Weet je zeker dat dit klopt? Onze 96 uit 1974 heeft toch echt gordels achterin, volgens mij origineel zo geleverd. De eerste eigenaar was namelijk vrijgezel, ik kan me niet voorstellen dat hij gordels achterin heeft laten plaatsen.nike schreef:Gek genoeg werden in de V4 in '73 modellen voor het laatst de 'vaste gordels' (grijze) standaard gemonteerd en in '75-ers de rolgordels af-fabriek geleverd.
De '74-ers moesten het dus zonder enige gordel doen. (Geboorte dipje
)
Ik kan me ook niet voorstellen dat Saab, toen al vooruitstrevend op het gebied van veiligheid, een modeljaar zonder gordels bouwt terwijl eerdere en latere modeljaren wel van gordels zijn voorzien.
-
jota
- Geregistreerd lid
gordels achterin
Een 74 werd wel degelijk met gordels achterin geleverd. Uit de hoedenplank werd aan beide zijden een hoek gehaald waarin een plastic driehoek met sleuf kwam. De auto waar het hier over gaat is van mij en vandaag verkocht. Ik ga er fijne rolgordels inmaken, komt allemaal dik voor elkaar. In de latere types zit de gordel naat de voorste rolgordel achter het zijpaneel.
Johan T.
Johan T.
-
N207
- Donateur

Dat "geen kinderen" weet ik, omdat wij de auto van een nicht van de eerste eigenaar hebben gekocht. Zij heeft de auto na overlijden van haar oom geërft omdat hij geen kinderen had...nike schreef:
(Overigens was het in Zweden ook al in de jaren '70 echt niet ongewoon om wel kinderen te hebben, maar niet getrouwd/samenwonend te zijn.)
We hebben trouwens alle boekjes bij onze 96. Ik zal eens kijken of er iets over gordels instaat.
-
N207
- Donateur

Ik heb de boekjes en bonnetjes die bij onze 96 horen er nog eens op nageslagen. Op de kaft van het boekje staat vermeld dat het om modeljaar '74 gaat en binnenin staat een plaatje van het vastmaken van de gordel achterin. Vreemd genoeg is dit een ander systeem dan het fraaie "vouw-systeem" dat de voorgordels hebben. Achterin is het een "gewoon" kliksysteem zoals de huidige auto's dat ook hebben.
Dus: modeljaar 1974 (Zweden) heeft standaard grijze diagonaalgordels achterin.
Dus: modeljaar 1974 (Zweden) heeft standaard grijze diagonaalgordels achterin.