Ruitenwisser blijft hangen

1967-1980
N207
Donateur
Donateur

Ruitenwisser blijft hangen

Bericht door N207 » za 12 jan, 2008 13:33

Terwijl de ruitenwissers in werking waren, bleef ineens de rechterwisser "hangen". Als de bladen over de voorruit gaan, gaat de rechterwissen een klein stukje (ca. 10 cm) mee om vervolgens weer terug te zakken. De linkerwisser doet het gewoon goed.
De motor doet het goed, anders zou de linkerwisser het ook niet doen. Ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Voor de goede orde: het gaat over de 96 :wink:

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » za 12 jan, 2008 13:55

Waarschijnlijk is het gekartelde asje waar de arm op gemonteerd is, "glad", je kan proberen om iets strakker aan te draaien, maar dat zal weinig helpen. of voor korte duur.
beter is een klein boortje nemen, en een gaatje boren in de arm en voor de helft in het asje.
En daar een dun parkertje in draaien.

(Let op de stand bij het boren.)

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » za 12 jan, 2008 15:22

jonatas 900s schreef:Waarschijnlijk is het gekartelde asje waar de arm op gemonteerd is, "glad", je kan proberen om iets strakker aan te draaien, maar dat zal weinig helpen. of voor korte duur.
beter is een klein boortje nemen, en een gaatje boren in de arm en voor de helft in het asje.
En daar een dun parkertje in draaien.

(Let op de stand bij het boren.)
Ik heb er even mijn "lekenblik" op geworpen, maar bij het bewuste asje te komen moet ik dus het dashboard demonteren? Of moet ik aan de buitenkant de arm losmaken en kan ik er zo bij?
(dit is voor mij allemaal nog wat nieuw. Ik heb al een hoop geleerd, maar wil niet de halve auto uit elkaar halen als dat niet nodig is :D )

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Ruitenwisser blijft hangen

Bericht door 72sonett3 » za 12 jan, 2008 16:05

N207 schreef:Terwijl de ruitenwissers in werking waren, bleef ineens de rechterwisser "hangen".
- De ruitenwisserarm slipt over het asje; de boel losmaken (van buiten) en een platte kant aan het uitstekende deel van het asje vijlen en de boel weer stevig vastzetten met het boutje op het platte vlakje.

- Het asje zit onder het dashbord aan een arm geklemd (de arm gaat met een stang naar de motor), soms komt er beweging in die klemverbinding, het asje slipt dan in de arm. Je kunt het slippen opheffen door het asje vast te lassen aan de arm, of een ander asje in het buisje te schuiven. Je kunt het asje er uit halen door aan de buitenkant een minuscuul klemringetje los te maken, de buis kun je gelukkig laten zitten (is een k**klus om er uit te krijgen). Het lassen c.q. asje vervangen gaat alleen als je het kartonnen dashbordkastje + deksel er uit haalt (5 schroefjes in de rand losdraaien) en het klokje en de asbak.

Als je er toch mee bezig bent kun je ook het buisje volspuiten met vet, voorkomt vastroesten en waterlekkage.

Afbeelding

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » za 12 jan, 2008 16:44

Bedankt allemaal.

Ik ga me er weer op storten...

wlkts
Geregistreerd lid

Bericht door wlkts » zo 13 jan, 2008 0:44

Bij mij voldeed een extra revetje onder het moertje dat de delen van de ruitenwisser om het asje klemt. Het moertje komt door het revetje wat hoger te liggen en is weer vaster aan te draaien. Voldoende om de slippende ruitenwisser weer vat te laten krijgen.
W

Florissilfhout
Geregistreerd lid

Bericht door Florissilfhout » di 14 jul, 2009 13:59

Hallo,

Ik heb heel veel aan al jullie antwoorden gehad op dit forum, gezien dit de eerste keer is dat ik een vraag moet stellen.

Mijn vraag is hoe je het linker buisje/asje (dichtst bij het stuur) van de ruitenwissers eruit kan halen. Ik heb diverse dingen geprobeerd en losgemaakt: kachel om het rechter buisje eruit te kunnen halen, het dashboardkastje en alle moertjes en klemringetjes op beide asjes. Ook heb ik alle stangen van het mechaniek losgemaakt.

Na dit allemaal wil het linker buisje niet loskomen, het draait wel t.o.v. de carrosserie en het asje erin draait mee, dat zit vast in het buisje. Dat was de eerste reden om het ruitenwissermechaniek er helemaal uit te halen.

Misschien dat jullie hier tips voor hebben, zoals het dashboard erafhalen makkelijk maken :D

Bij voorbaat dank,

Floris

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 14 jul, 2009 20:36

Als je het hele buisje er uit wil halen moet het dashboard er uit... Het buisje gaat door een beugel met daarin een rubber en een moer. Je moet die moer tegenhouden maar het is erg moeilijk om er een sleutel tussen te krijgen. Je kunt het best een normale steeksleutel passend maken door deze platter af slijpen en de bek zodanig te versmallen dat die binnen de beugel past.

De andere moer op het buisje zit er vast op geperst, die hoeft en kan niet meer los.

Het asje zit blijkbaar vastgeroest in het buisje, heb je al geprobeerd om het asje er van buitenaf uit te slaan met een hamer? (Nadat je het borgringetje van het asje hebt losgemaakt uiteraard...)

Florissilfhout
Geregistreerd lid

Bericht door Florissilfhout » di 14 jul, 2009 20:58

Bedankt voor je reactie, maar heb toch nog wat vraagjes :roll:
72sonett3 schreef:Als je het hele buisje er uit wil halen moet het dashboard er uit...
Hier wil ik wel graag wat meer info over, over hoe en wat :D. Als ik het asje er dus niet uit kan hameren.
72sonett3 schreef:Het asje zit blijkbaar vastgeroest in het buisje, heb je al geprobeerd om het asje er van buitenaf uit te slaan met een hamer? (Nadat je het borgringetje van het asje hebt losgemaakt uiteraard...)
Ik heb dit met beleid geprobeerd, geen beweging in te krijgen. En ja, had wel het borgringetje gevonden en verwijderd ;)
Maar het beste en 'makkelijkste' is dus om het buisje te laten zitten en het asje eruit timmeren?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 14 jul, 2009 21:37

Florissilfhout schreef:Hier wil ik wel graag wat meer info over, over hoe en wat
Over hoe het dashbord er uit moet?
(Het is echt de enige manier om bij die moer te komen... Ik denk dat ze bij montage van de 96 als eerste die twee buisjes in de kale body geschroefd hebben en daar de rest van de auto omheen...)
Maar het beste en 'makkelijkste' is dus om het buisje te laten zitten en het asje eruit timmeren?
Of dat het beste is weet ik niet, maar als het een hamer lukt, scheelt je dat een hoop werk... Maar je mag ook weer niet te hard slaan want dan vervormt het uiteinde van het asje en dan kan die ook niet meer door het buisje.

Florissilfhout
Geregistreerd lid

Bericht door Florissilfhout » di 14 jul, 2009 21:47

72sonett3 schreef: Over hoe het dashbord er uit moet?
Ja, als het hameren niet werkt, graag :D
72sonett3 schreef:Ik denk dat ze bij montage van de 96 als eerste die twee buisjes in de kale body geschroefd hebben en daar de rest van de auto omheen...
Haha, waarschijnlijk. Als het idd zo moeilijk is :P

Ik ga in ieder geval morgen 'weer' proberen het asje eruit te hameren. Als dit niet lukt vind ik het wel fijn als er een handleiding is om het des betreffende deel van het dashboard eraf te kunnen halen.

bedankt voor de reacties tot nu toe ;)

Florissilfhout
Geregistreerd lid

Bericht door Florissilfhout » di 14 jul, 2009 22:19

Sorry beetje :offtopic:
Nee heb ik (nog) niet. En 27.50 vind ik niet eens zo duur. Ik zie ze op andere plaatsen voor 39.95 ofzo. Of moet je daar lid zijn voordat het zo goedkoop wordt?

In ieder geval bedankt voor de tip!

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » di 14 jul, 2009 22:27

Het asje moet je helemaal niet uit het buisje slaan, in ieder geval niet als het nog in de auto zit. As en buis zijn één mechanisme en je verwijdert het door de wisserarm en de moer die daar onder zit te verwijderen. Dan kan je het hele mechanisme een beetje kantelen en komt het er zonder al te veel problemen uit.

Toen ik mijn 96 kreeg (in 1986; oei, ik word oud....) had ik iedere keer als ik ermee in de regen gereden had bruine spatten op m'n schoen. Ik de lekkageplaats zoeken, bleek het linker asje de boosdoener te zijn. Bovenin zit iets dat waterafsluitend moet zijn, maar dat was overleden. Gevolg was dat het water langs het roestende asje naar binnen kwam. Toen mijn vader bij de Spieghelgarage om een vervangend asje kwam vragen werd hem verteld dat die asjes niet los verkocht werden. Zodoende kreeg is een mooi, gloednieuw (en behoorlijk duur) nieuw mechaniekje.

Om deze dure handelswaar te beschermen heb ik aan de onderkant van de wisserarm een stukje van een alu sigarenkokertje gekit. Dit is zo lang dat het over de moer valt waarmee het buis-asmechaniek aan de buitenkant zit vastgeschroefd. Op die manier wordt de bovenkant van het asje niet meer aan water blootgesteld (en het staat nog netter ook).

Alex

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 14 jul, 2009 22:42

Ik begrijp dat in dit geval het asje al vastgeroest zit in het buisje en dat buis+asje nu samen meedraaien. Een eerste aanpak is dan om met enig gepast geweld te proberen het asje los en naar binnen te slaan, zodat je het asje kunt schoonmaken en met een hoop vet weer in het buisje kan terugplaatsen.

Het probleem om het linker buisje er uit te krijgen is de moer die samen met een rubbertje in die beugel onder het dashbord achter de instrumenten zit... Aan de rechterkant kun je het dashbordkastje er uit halen en dan kun je er redelijk bij.

Het asje + buisje werd inderdaad alleen als set geleverd.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 14 jul, 2009 22:43

Even een tip: het hoeft niet het asje te zijn dat glad is, het kan ook zijn dat de 'kom' waar dit asje invalt aan de arm van de ruitenwisser kapot is. In mijn geval (ik had precies hetzelfde probleem) was deze gescheurd, waardoor ik deze niet meer goed strak aan kon draaien.

Oplossing: twee nieuwe ruitenwisserarmen gehaald bij het onderdelenmagazijn voor een paar euro.

Groeten,

Dennis

Plaats reactie