Carburateur probleem?
-
Jeroen11
- Geregistreerd lid
Carburateur probleem?
Mijn Saab 96 uit 1976 heeft een 2-traps carburateur van Solex.
Hij loopt geweldig, behalve dan dat als ik optrek, en dus gas geef, de motor de neiging heeft om uit te vallen.
Ik hef dit op door 'tussengas' te geven.
Het gaat wel, maar is echt irritant en soms zelfs gevaarlijk als je snel wil(moet) optrekken.
Wie weet wat dit kan zijn?
Ooit moet het toch gelopen hebben?
alvast hartelijk bedankt!
Groeten Jeroen
Hij loopt geweldig, behalve dan dat als ik optrek, en dus gas geef, de motor de neiging heeft om uit te vallen.
Ik hef dit op door 'tussengas' te geven.
Het gaat wel, maar is echt irritant en soms zelfs gevaarlijk als je snel wil(moet) optrekken.
Wie weet wat dit kan zijn?
Ooit moet het toch gelopen hebben?
alvast hartelijk bedankt!
Groeten Jeroen
-
op
- Donateur (4x)

Re: Carburateur probleem?
En daarna start hij gewoon?
Kan het het luchtfilter zijn? heeft er al iemand die er verstand van heeft naar gekeken?
rij je op gas of op benzine?
Kan het het luchtfilter zijn? heeft er al iemand die er verstand van heeft naar gekeken?
rij je op gas of op benzine?
-
Jeroen11
- Geregistreerd lid
BEDANKT VOOR JE REACTIE
ja hij loopt dus wel gewoon en op benzine.
Het gebeurt alleen bij optrekken.
Het luchtfilter is het, denk ik, niet want als die er af is dan doet hij het ook.
Wellicht de carburteur zelf schoonmaken?
een bepaalde sproeier?
of acceleratiepomp?
ik weet niet waar ik zal beginnen
ik hoopte op een bekend manko waar een logische verklaring voor is.
desnoods naar een Ford garage....
groet Jeroen
ja hij loopt dus wel gewoon en op benzine.
Het gebeurt alleen bij optrekken.
Het luchtfilter is het, denk ik, niet want als die er af is dan doet hij het ook.
Wellicht de carburteur zelf schoonmaken?
een bepaalde sproeier?
of acceleratiepomp?
ik weet niet waar ik zal beginnen
ik hoopte op een bekend manko waar een logische verklaring voor is.
desnoods naar een Ford garage....
groet Jeroen
-
Joop
- Geregistreerd lid
zou het het membraan van de acceleratiepomp kunnen zijn?
Het lijkt er op dat je brandstof te kort komt, wat je opheft door tussengas te geven.
Ik heb dat vroeger bij mijn 95 ook gehad. Dekseltje van de acc.pomp er af schroeven en dan kun je de membran er zo uit pakken en bekijken.
Het lijkt er op dat je brandstof te kort komt, wat je opheft door tussengas te geven.
Ik heb dat vroeger bij mijn 95 ook gehad. Dekseltje van de acc.pomp er af schroeven en dan kun je de membran er zo uit pakken en bekijken.
-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
Als je gas geeft zonder tussengas, valt de motor dan uit, of begint hij na een adempauze toch te accelereren ?
De tweede mogelijkheid wijst meestal op het membraam van de acceleratiepomp.
De tweede mogelijkheid wijst meestal op het membraam van de acceleratiepomp.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Controleer/vervang voor de zekerheid ook even het brandstoffilter.
-
Jeroen11
- Geregistreerd lid
Als ik zonder tussengas doortrap, dan accelereert hij wel weer. Ik zal inderdaad eens het membraam vd acceleratiepomp nakijken/vervangen. Dit heb ik wel ns eerder gehoord...
Het brandstoffilter, slijt dat of kan die verstopt raken en worden schoongemaakt?
Bedankt tot nu toe voor de reacties!
Jeroen
Het brandstoffilter, slijt dat of kan die verstopt raken en worden schoongemaakt?
Bedankt tot nu toe voor de reacties!
Jeroen
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Een brandstoffilter kan verstopt raken. En het is gewoon een kwestie van vervangen. Ik weet niet welk type een 96 heeft. Een goedkope van een paar euro of een van dure van 25-30 euro.
Ik zou trouwens eerst naar het membraan van de acceleratiepomp kijken.
Succes
Ik zou trouwens eerst naar het membraan van de acceleratiepomp kijken.
Succes
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
- vacuumunit op de verdeler lek/ vacuumslangetje naar carb. losJeroen11 schreef:het membraam vd acceleratiepomp nakijken/vervangen.
- alle sproeiers uit de carb. draaien en carb. doorblazen met perslucht
- als het membraan in de acc.pomp lek is, lekt deze benzine naar buiten, dat merk je direct en je kunt er niet veilig mee doorrijden. Als het mechanisme van de acc.pomp vastzit zou dat ook wel een oorzaak kunnen zijn. Overigens als je met de hand de gasklep/stang bedient, moet je een duidelijke straal benzine in de rechter venturi zien spuiten (chokeklep open houden)
- een verstopt benzinefilter geeft niet alleen bij gas bijgeven problemen maar over het hele bereik. Vervangen door een nieuwe kan nooit kwaad.