FoMoCo vs. Solex dilemma
-
MvR
- Geregistreerd lid
FoMoCo vs. Solex dilemma
Afgelopen zaterdag meldde ik als dat ik van een aardige oldtimer-liefhebber o.a. een Solex carburateur heb gekregen. Een type 28-32 PDSIT 7
Als ik die in het Haynes boek bekijk op blz 49, zie ik dat het een carb. voor een ouder type 96 is. En mijn auto heeft een handgechokte FoMoCo, een van de eerste die met dat type werd geleverd.
De FoMoCo wordt wat ouder, ik zag en voelde al wat speling op de as van de chokeklep, verder ben ik nog maar niet gaan loshalen.
Kan de Solex éé'n-op-één worden overgezet qua sproeiers etc., is het veel werk om de handchoke om te bouwen, of zou ik juist de automatische choke terug moeten bouwen, of... Kortom, is e.e.a. haalbaar?
Vanmiddag heb ik BCCP gebeld voor een prijsopgave. Ze plaatsen voor de FoMoCo een Weber in de plaats die min of meer universeel is voor alles waar FoMoCo op staat. Alles past naadloos met twee kleine adapters: eentje tussen luchtfilter en carb. en eentje onderaan de voet van de carb. naar het spruitstuk. Verder kunnen alle aansluitingen gehandhaafd blijven.
Gezien de prijs ben ik daar nog niet aan toe!
Dan nog een tweede punt: toen ik het luchtfilter verwijderde, merkte ik dat de carterventilatieslangen (één die vanaf het kl.deksel naar de carb loopt en één die vanaf de carb. naar het luchtfilter loopt) behoorlijk oud zijn (met haarscheurtjes). Zijn deze makkelijk te krijgen? Of gewoon universeel? Al lijkt dat laatste me wat moeilijk door de scherpe bocht die in eentje zit.
Kortom, praktische vragen waar vast al eens eerder over nagedacht is door forumleden. Graag jullie mening en ervaring!
Menno
Als ik die in het Haynes boek bekijk op blz 49, zie ik dat het een carb. voor een ouder type 96 is. En mijn auto heeft een handgechokte FoMoCo, een van de eerste die met dat type werd geleverd.
De FoMoCo wordt wat ouder, ik zag en voelde al wat speling op de as van de chokeklep, verder ben ik nog maar niet gaan loshalen.
Kan de Solex éé'n-op-één worden overgezet qua sproeiers etc., is het veel werk om de handchoke om te bouwen, of zou ik juist de automatische choke terug moeten bouwen, of... Kortom, is e.e.a. haalbaar?
Vanmiddag heb ik BCCP gebeld voor een prijsopgave. Ze plaatsen voor de FoMoCo een Weber in de plaats die min of meer universeel is voor alles waar FoMoCo op staat. Alles past naadloos met twee kleine adapters: eentje tussen luchtfilter en carb. en eentje onderaan de voet van de carb. naar het spruitstuk. Verder kunnen alle aansluitingen gehandhaafd blijven.
Gezien de prijs ben ik daar nog niet aan toe!
Dan nog een tweede punt: toen ik het luchtfilter verwijderde, merkte ik dat de carterventilatieslangen (één die vanaf het kl.deksel naar de carb loopt en één die vanaf de carb. naar het luchtfilter loopt) behoorlijk oud zijn (met haarscheurtjes). Zijn deze makkelijk te krijgen? Of gewoon universeel? Al lijkt dat laatste me wat moeilijk door de scherpe bocht die in eentje zit.
Kortom, praktische vragen waar vast al eens eerder over nagedacht is door forumleden. Graag jullie mening en ervaring!
Menno
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Ik zou nooit overgaan naar een automatische choke, maar dat is mijn bescheiden mening. Volgens mij maakt het niet of weinig uit of je een Solex of een Fomoco gebruikt, ik ben geen kenner op dat gebied, maar aan de motor is in die jaren weinig veranderd. Het zal destijds wel een prijskwestie zijn geweest om over te gaan (al is dit zuiver speculatie van mij
). Is het niet makkelijker om het stukje handchokemechanisme van de Fomoco te transplanteren? Of draait de chokeplaat andersom?
Dat je nog niet aan een BCCP-transplantatie toe bent kan ik me voorstellen, maar als je over de landsgrenzen kijkt zijn er andere aanbieders die voordeliger zijn. Kijk bv eens bij Chip Lamb; de dollar staat gunstig.
Het slangetje dat van het kleppendeksel naar de PCV-klep loopt (aan de linker kant) is er een die gemaakt is van nergenstekopium. Als het echt zeuren wordt zal je zelf iets moeten fabrieken. Met een paar koperen waterleidingsknietjes moet dat te doen zijn.
Alex
Dat je nog niet aan een BCCP-transplantatie toe bent kan ik me voorstellen, maar als je over de landsgrenzen kijkt zijn er andere aanbieders die voordeliger zijn. Kijk bv eens bij Chip Lamb; de dollar staat gunstig.
Het slangetje dat van het kleppendeksel naar de PCV-klep loopt (aan de linker kant) is er een die gemaakt is van nergenstekopium. Als het echt zeuren wordt zal je zelf iets moeten fabrieken. Met een paar koperen waterleidingsknietjes moet dat te doen zijn.
Alex
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
wlkts
- Geregistreerd lid
Als het je werk bespaart zou ik de automatische choke laten zitten.
M'n 96 is uitgerust met een automatische choke. Keertje het gaspedaal intrappen voor het starten om de choke te activeren en starten maar. Na een paar minuutjes schakelt de choke zichzelf uit. En dat merk ik alleen als ik dan voor een stoplicht sta en het stationaire toerental hoor dalen.
Het is maar wat jezelf verkiest.
W
M'n 96 is uitgerust met een automatische choke. Keertje het gaspedaal intrappen voor het starten om de choke te activeren en starten maar. Na een paar minuutjes schakelt de choke zichzelf uit. En dat merk ik alleen als ik dan voor een stoplicht sta en het stationaire toerental hoor dalen.
Het is maar wat jezelf verkiest.
W
-
bert knip
- Donateur (9x)

IK zou ook de automatische choke eraf halen. scheelt behoorlijk in brandstofgebruik. Ik heb in Alkmaar nog meerdere sloop carburateurs
voor onderdelen.Als je voor gratis stroomverdeler (uit je andere topic)komt kunnen we ook wel even in de carburateurs struinen.
Bij mijn zending sonett onderdelen uit de VS zit ook nog een hagel-nieuwe
Weber carburateur, maar die is pas half maart in nederland.
vr gr Bert
voor onderdelen.Als je voor gratis stroomverdeler (uit je andere topic)komt kunnen we ook wel even in de carburateurs struinen.
Bij mijn zending sonett onderdelen uit de VS zit ook nog een hagel-nieuwe
Weber carburateur, maar die is pas half maart in nederland.
vr gr Bert
-
wlkts
- Geregistreerd lid
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ja, mijn V4s hebben ook een automatische choke, de standaard op de Solex 32TDID of op een Weber, geen problemen mee.wlkts schreef:Als het je werk bespaart zou ik de automatische choke laten zitten...
Alleen in de ´79 96 op LPG moet ik het gaspedaal juist niet intrappen bij het starten want dan valt de chokeklep dicht en omdat het gasstuk boven op de carb. zit komt er ook moeilijk gas in.
-
Tjeho
- Geregistreerd lid
ik heb nog een mengstuk (dubbele carb) welke onder de carburateur komt.Alleen in de ´79 96 op LPG moet ik het gaspedaal juist niet intrappen bij het starten want dan valt de chokeklep dicht en omdat het gasstuk boven op de carb. zit komt er ook moeilijk gas in.
Wanneer kies je voor een mengstuk boven en wanneer voor een mengstuk onder de carb? Heeft dit te maken met de installatie? Zijn er voordelen van het ene systeen t.o.v. het andere?
-
v4 hans
- Donateur (4x)

hier een mooi verslag met foto's van iemand die een weber op zijn sonett heeft gemonteerd:
http://homepage.mac.com/jlw/saabstories/weber_dcnf/
http://homepage.mac.com/jlw/saabstories/weber_dcnf/