vacuumvervroeger

1967-1980
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

vacuumvervroeger

Bericht door MvR » vr 15 feb, 2008 11:42

Ik blijf klussen in het gebied carb. /onsteking. Op het forum gelezen over de d.h.z. test voor de werking van de vacuumvervroeger. Nou, die van mij lijkt kapot te zijn.

Op een andere plaats op het forum las ik iets over de directe vervanging door een Jetta / Golf-unit. Maar volgens mij zijn die rond; ze volgen de vorm van het ontstekingshuis.

De vervroeger op mijn Saab heeft een haakse hoek / nok waarmee ook de condensator vastgeklemd zit. Dat 'directe vervangen' zit er dus niet meteen in. En zo las ik iets over een medeforummer die met wat lassen en slijpen een passende vervroeger had gemaakt (die had dus ook een vervroeger met zo'n haakse hoek / nok). Helaas is de foto waar hij naar verwijst niet meer te zien.

Heeft iemand een suggestie of weet een alternatieve route voor een passende vervroeger?

Menno

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » vr 15 feb, 2008 14:25

Hoi Menno, ik heb nog wel een paar complete ontsekingen liggen.
Mag je gratis afhalen in Alkmaar.
vr gr Bert

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 16 feb, 2008 0:13

Vanavond op familiebezoek geweest in het Oosten van het land en op de terugweg even aangewipt bij Johan Tammeling in Dalfsen; zijn werkplaats ligt letterlijk aan de weg naar mijn huis.

Wat een feest die werkplaats! Noem een onderdeel van een Saab (ongeacht het type) en je hebt hele grote kans dat Johan het tevoorschijn tovert. Zo ook de juiste vacuumvervroeging voor het type ontsteking van mijn auto. Zeg maar de soort met de haakse hoek er in. Even zoeken... en Johan bleek 'm te hebben. De andere soort is wel makkelijker te vinden. Samen met een handvol carb. pakkingen en wat slangenwerk dat aan de carb. moet, gaan we aan de slag.

Morgen ga ik naar Geert Timmer in Olst http://www.autobedrijftimmer.nl, een goede en eerlijke garagehouder met een moderne 4-gas-kast en een hart voor oldtimers. Een goede combinatie! Zeker een aanrader voor je APK etc.

Ik houd jullie op de hoogte en natuurlijk dank aan de mensen die me een vacuumvervroeger hebben aangeboden via het forum en pb.

Menno

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 16 feb, 2008 17:43

Zo, dat was wel een hele ochtend! Zo'n 4-gas-meting is geweldig!

Vanmorgen naar Geert Timmer in Olst. Gelijk enthousiast over de 96. HIj vertelde dat zijn eerste baantje op zaterdag bij een Fordgarage in Drente was; het eerste blok dat hij repareerde onder leiding van een ervaren monteur was... een V4.

De motor was goed warm toen de kast werd aangesloten. De CO-meter ging helemaal van de schaal af: bij een CO-gehalte van >10% slaat de meter op tilt. Uit veiligheidsoverwegingen. Wel, dat deed'ie dus ook! Na enig draaiwerk aan de stelschroef haalde de motor moeiteloos de voorgeschreven waarden. Als gevolg daarvan moest het toerental worden bijgesteld enz. enz. Maar de lambda-waarde van 1,0 haalde hij moeiteloos. Een proefrit zorgde voor een verrassing: extra paarden onder de kap. De auto trok veel beter. Stationair draaide de motor netjes rond de 900 rpm.

En toen kwam het... zoals ik al eerder meldde, ben ik een groot voorstander van Beru-bougies. Geert ook. Hij pakte zijn conversietabel er bij en zocht de Beru's die overeenkomen met N9Y van Champion. UX79 van Beru. Die er in gezet (wat niet makkelijk was bij de dynamo) en weer aan de kast.
Verrassing! zonder enige verandering aan welk schroefje dan ook, steeg het statrionair toerental naar 1500 rpm!!! Door de verbranding van resten en de vollediger verbranding door deze (in mijn ogen superieure) bougies, is de motor veel effectiever met dezelfde hoeveelheid brandstof!. Na nog een korte proefrit de motor stationair afgesteld en toen de vacuumvervroeger vervangen. (Bedankt Johan, supergoede vervroeger!)

In een ideale wereld zou het verstandiger zijn om eerst de ontsteking helemaal fijn af te stellen, maar de wereld is niet altijd ideaal. De nieuwe vacuumvervroeger was behoorlijk smerig en roestig aan de buitenkant. Terwijl we de carb. afstelden konden we de vervroeger even opschuren spuiten. De verf moest even drogen. De vervroeger zat er in een paar minuten in. Even de ontsteking gecontroleerd, die was nog okee.

Merkten we verschil? Jazeker: het was precies als Martin al een paar dagen geleden vermoedde: zonder werkende vervroeger is er een korte aarzeling bij het oppakken van de motor bij gasgeven. Nu met de nieuwe vervroeger is dat helemaal weg. Dat geeft wel te denken over de functie van de vervroeger bij hogere toerentallen. Essentieel, denk ik! Mijn auto heeft in 38 jaar maar weinig gereden. Waarschijnlijk is er intern heel wat aangekoekt. Er schijnen reinigingsmiddelen in de handel te zijn om het binnenste van een motor te schoon te maken. Binnenkort ga ik eens een grote rit maken van zo'n 150 km om alles eens lekker warm te stoken. Eerst dat spul er in, dan rijden, dan olie verversen.

De rit naar huis was een feest: extra paarden gevonden, motor liep nog rustiger dan voorheen en pakte perfect op. Wat ook wel een feestje is, is de carb. Die is nog niet zo slecht als ik dacht!

Lessen van vandaag:
- meten is weten;
- bougietechnologie heeft in 30 jaar niet stilgestaan en we kunnen daar voordeel van hebben met onze oude(re) auto's;
- test je vacuumvervroeger eens;

Klussen die hierna komen:
-blauwe Bosch-bobine en nieuwe bougiekabels plaatsen voor een nog krachtiger vonk en de verbindingen van het gasstangenstelsel eens goed bekijken, misschien is dat ook nog wel wat 'strakker' te krijgen.

Veel (zo niet alle) dingen die ik hierboven beschreven heb, zijn natuurlijk al bekend bij velen. Toch dit uitgebreide verslag om er voor te zorgen dat anderen dit als een naslag kunnen gebruiken, zonder de pretentie te hebben dat dit het perfecte verhaal is, natuurlijk.

Menno

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 16 feb, 2008 19:45

MvR schreef:... UX79 van Beru. Die er in gezet (wat niet makkelijk was bij de dynamo) ...
Mooi dat het motortje nu weer lekker loopt...
Die bougie van cilinder 1, half onder de dynamo, kun je (zonder de dynamo helemaal te verwijderen) eigenlijk alleen goed verwisselen met de Saab bougieseutel die origineel bij het gereedschapsetje van de V4 zat: een korte ´dop´ met daaraan vast een schuin handvat. Op die bougie #1 hoort ook een kabel te zitten met een haakse stekker/connector.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » zo 17 feb, 2008 22:31

Om nog even op Beru door te gaan, wat kosten die bougies? Ik heb deze week in de Sonett de NGK BP6ES'jes vervangen door nieuwe, maar ik wil dit toch ook wel proberen.

Met de bougies heb ik ook de kabels vervangen door een setje kabels van Beru. Ik kan deze niet aanraden. De bobinekabel was veel te kort (zelfs voor een Sonett, waarbij de bobine dichter bij de verdeler zit dan bij een 96), er zaten kabels bij met vier verschillende lengtes, waarvan drie in de categorie langer dan noodzakelijk en de kabel voor cylinder 1 had natuurlijk geen haakse bocht. Ik heb de bobinekabel kunnen ruilen en heb daarna toch de boel gemonteerd (met merkbaar gunstig resultaat), maar al met al is het geen set waar je enthousiaste gevoelens van krijgt.

Alex

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 17 feb, 2008 23:54

...wat kosten die bougies?...
Ik heb het Geert niet gevraagd, dat merk ik wel (niet dat ik zo stoer met geld omga, maar Geert Timmer is niet duur; dus die gok durf ik wel te nemen).

Beru maakt voor allerlei auto's spullen. Peugeot plaatst bijvoorbeeld af fabriek Beru in zijn modellen, bougies en gloeistiften voor diesels.

Qua kabels ga ik Magnacor gebruiken, of bij een goede automaterialenhandel losse kabel kopen en zelf mijn kabels maken. Dat laatste heb ik bij mijn Triumphs ook gedaan. Werkt prima. Maar ik wil eigenlijk wel een keer Magnacor proberen voor mijn 96.
Ik heb me laten vertellen dat het belangrijk is om moderne kabels te gebruiken met een soort isolatie rond de kern. Die is nodig om moderne elektronica, zoals een TomTom te beschermen. Weet iemand daar het fijne van? Okee, ik heb niet eens een sigarettenaansteker in mijn 96, dus mijn TomTom aansluiten is helemaal niet zo eenvoudig, maar toch...

Even over bobines: op een Volkswagenforum kwam ik een aardige en interessante posting tegen over Bosch bobines. Niet iedere blauwe bobine is wat'ie lijkt (schreef hij cryptisch...). Enfin, lees het artikel maar: http://www.buggyboys.be/nl/tech_bosch_blue_coil.htm

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 17 feb, 2008 23:59

eigenlijk alleen goed verwisselen met de Saab bougieseutel die origineel bij het gereedschapsetje van de V4 zat: een korte ´dop´ met daaraan vast een schuin handvat.
Ja, gevonden! Vandaag voor het eerst de gereedschaprol uitgepakt. En daar zat'ie in. In perfecte staat. Had Geert Timmer gisteren een brandblaar gescheeld. Ik zei nog tegen hem dat we eerst koffie moesten gaan drinken en de boel moesten laten afkoelen. Maar Geert is altijd erg enthousiast als hij aan oude auto's werkt.

Menno

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » ma 18 feb, 2008 0:41

Kwam een (pdf)artikel over bougies en die Beru's tegen.
Kende het niet en ben aan het graven gegaan.

Misschien ook voor anderen interessant.

Plaats reactie