Sonett, goede kant boven

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Sonett, goede kant boven

Bericht door MvR » za 01 mar, 2008 12:29

De afgelopen week serieus doorgewerk aan de Sonett. Resultaat: rond 11 uur gisterenmorgen konden we hem met 4 man (en een professionele motortakel als veiligheidsvoorziening) weer omdraaien en op assteunen zetten. De goede kant is weer boven!

De vorige eigenaar bleek een kei als het gaat om gestructureerd demonteren! :lol: Alles is tot op het kleinste onderdeel gelabeld en het blijkt een eitje om de wielophanging er aan te zetten. Alles klopt. alles past. Overal verse nyloc nuts voor gebruikt. Glimt het ook allemaal weer.

Ik had niet de juiste veerspanner: na een korte poging, voorzag ik dat ik de veer niet genoeg op spanning zou kunnen krijgen zonder mogelijk gevaar. Dus daar ben ik mee gestopt. Na het weekend eens proberen of ik een professioneel apparaat kan lenen.

Overigens ben ik er ook nog niet helemaal uit op welke wijze de veer het beste geplaatst kan worden. Ik mis misschien wel een stukje, maar de manier in Haynes beschreven, werkt bij mij (nog?) niet. Tips zijn welkom.

Foto's plaats ik later vandaag.

Menno

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Sonett, goede kant boven

Bericht door 72sonett3 » za 01 mar, 2008 14:09

MvR schreef:...het blijkt een eitje om de wielophanging er aan te zetten.
...
Overigens ben ik er ook nog niet helemaal uit op welke wijze de veer het beste geplaatst kan worden.
- eerst de veer helemaal indrukken met een veerspanner, letten op de stand van de onderkant van de veer t.o.v. de veerschotel en de positie van de veerspanners
- dan de gespannen veer (platte kant boven) over de rubber stootdop schuiven en ergens vastbinden dat hij blijft hangen
- dan de bovenste triangel (wieldraagarm) monteren aan het binnenscherm, met de stelplaatjes voor camber afstelling
- bovenste fuseekogel en veerschotel onder de veer vastzetten op de triangel (2 bouten), de veer zo draaien dat het uiteinde in de knik van de veerschotel valt
- veer ontspannen
Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 01 mar, 2008 18:01

Martin,

Dank je wel! Dat is een heel andere manier dan die in het Haynes boek beschreven staat. Lijkt me ook een veel betere manier. Ga het zsm zo proberen.

Menno

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 01 mar, 2008 18:59

MvR schreef:Dat is een heel andere manier dan die in het Haynes boek beschreven staat.
Hoe het in Haynes staat weet ik niet, maar ik weet wel dat je de gespannen veer er niet uit krijgt als de rubber stootdop op zijn plaats zit, dan kan je de draai niet maken langs de bovenste draagarm, dan moet die stootdop er eerst uitgedraaid worden en dat is lastig met de veer op zijn plaats.

Als je alles gedemonteerd hebt, zoals bij jou het geval is (?), dan kun je de veer wel plaatsen (met stootdop) zolang de bovenste draagarm nog niet op zijn plaats zit, er is dan ruimte genoeg.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 02 mar, 2008 0:28

...hoe het in Haynes staat weet ik niet
Ik weet het helaas wel en na een uur modderen wist ik het ook niet meer. Vandaar dat ik erg blij ben met jouw aanvulling, Martin!

Zoals je kunt zien staat alles weer rechtop: inclusief allerlei beschermings en conserveringsmiddelen op en rond de bodem. Op deze foto zit de bovenste triangel er al aan. Maar de oplettende lezer heeft ondertussen wel begrepen dat het weer los moet.

Even een paar foto's van de klussen van deze week:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 02 mar, 2008 0:53

MvR schreef:...Maar de oplettende lezer heeft ondertussen wel begrepen dat het weer los moet.
Verzin een list, jonge vriend... sta ik dan overal alleen voor?
Je kunt ook de rubber stootdop losdraaien, dan krijg je genoeg ruimte om de samengedrukte veer op zijn plaats te krijgen. Je moet dan, voordat je de veer ontspant, die stootdop weer los binnen in de veer leggen en na het ontspannen van de veer weer vastdraaien.... wel een gedoe. :(
Nou ja, je hebt het hele spul net in elkaar gezet, dus je kunt het ook weer zo losmaken.
Gebruik je ook kopervet op alle bouten en moeren?

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 02 mar, 2008 1:17

...dan krijg je genoeg ruimte om de samengedrukte veer op zijn plaats te krijgen.
Nou, dat is een hele klus! En -zoals ik al schreef- is het ook wel gevaarlijk met de Mickey Mouse veerspanner die ik heb. Wat je hierboven schreef over spannen zonder de triangel is mijn volgende stap. Misschien kan die rubberstop er dan ook eerst wel in.

Kopervet? Sinds ik bezig ben met klussen zijn de aandelen van de fabrikant behoorlijk gestegen. Fantastisch spul! Geldt ook voor vloeibare pakking, mits met beleid gebruikt.

Wat ik wel interessant vind, is het gebruik van Engelse maten! De bouten waarmee bijv. de onderkant van de remschijf vastzit aan de triangel is van een heel bijzondere soort: de bout heeft ook nog weer een andere maat dan de moer die er op zit. Gaaf dat soort eigenaardigheden (Of: misschien wel eigenaardig dat ik zoiets gaaf vind...). De hele auto hangt van metrisch spul aan elkaar, behalve een paar onderdelen. Ik denk dat het met Lockheed en Lucas te maken heeft.

Ik vermaak me de komende tijd wel!

Menno

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 02 mar, 2008 1:33

Ik zit hier met stomme verbazing die foto's te bekijken waardoor ik moet concluderen dat Saab toen zijn tijd wel heel erg vooruit was! Dubbele wishbone ophanging :shock: is eens wat anders dan de heden ten daagse mcpherson poot.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 02 mar, 2008 13:00

MvR schreef:Wat ik wel interessant vind, is het gebruik van Engelse maten! ... De hele auto hangt van metrisch spul aan elkaar, behalve een paar onderdelen.
In principe is alle schroefdraad aan de carrosserie UNC/UNF, alles aan de motor is metrisch.

Voordat je de veren plaatst en ontspant, zou ik de buis tussen de bovenste steunpunten weer terugplaatsen (het 'expansievat' van de radiator). Die buis is ook een afstandhouder/verstijving tussen de bovenste veerpunten. Als je eerst de veren plaatst en ontspant, krijg je die buis er waarschijnlijk niet meer tussen.
Afbeelding

Ik zie nu ook dat de spatschermen vóór de voorwielen ontbreken. Die zitten tegen het binnenscherm en voorkomen dat de ruimte achter de koplampen volgegooid wordt met modder e.d. Bij mij ontbraken ze ook, maar ik heb van grote stukken rubber spatlappen gemaakt en die er op gezet (te zien links op de foto hieronder).
Afbeelding

Mocht je van plan zijn om ooit nog eens een torsiestang te plaatsen tussen de voorwielen, dan is nu ook het moment om alvast de gaten in de bodem open te maken, je kunt er nu nog goed bij;
Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 02 mar, 2008 13:34

De tip om de expansievatbuis eerst te plaatsen is erg bruikbaar; was ik zelf niet opgekomen, maar de verklaring is wel logisch. Staat dat in het werkplaatshandboek? Ik heb dat handboek (nog) niet.

De voorspatschermpjes heb ik wel; ze liggen op het schap dat je op een van de foto's net kunt zien. Ik heb ze gestraald, in de primer en bodyschutz gezet. Ze zijn hier op de foto expres weggelaten vanwege de extra werkruimte rond de wielen.

De expansievatbuis ligt momenteel bij de poedercoater, samen met het luchtfilterhuis. Beide worden brons / titaniumkleurig. Een proefproject. Ik wil de velgen van mijn Triumph ook titaniumkleurig maken. Eerst maar eens kijken of ik de kleur mooi vind. Onder de motorkap vind ik het allemaal niet zo'n bezwaar. Als het niet mooi is, wil de coater het wel in een andere partij een andere kleur geven.

Menno

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 02 mar, 2008 17:08

Voordat je de veren plaatst en ontspant, zou ik de buis tussen de bovenste steunpunten weer terugplaatsen (het 'expansievat' van de radiator). Die buis is ook een afstandhouder/verstijving tussen de bovenste veerpunten. Als je eerst de veren plaatst en ontspant, krijg je die buis er waarschijnlijk niet meer tussen.
Ook met veren geplaatst krijg je de buis er wel tussen!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 02 mar, 2008 18:13

V4liefhebber schreef:Ook met veren geplaatst krijg je de buis er wel tussen!
OK, dat is dan een zorg minder.
Ik heb eens een verhaal gelezen van iemand die daar een probleem mee had, maar misschien was dat met de motor geplaatst en de auto op zijn wielen op de grond.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 02 mar, 2008 21:21

OK, dat is dan een zorg minder.
Ik heb eens een verhaal gelezen van iemand die daar een probleem mee had, maar misschien was dat met de motor geplaatst en de auto op zijn wielen op de grond.
Denk wel dat het afhankelijk is of het metalen profiel bij de radiateur niet doorgeslepen is.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 02 mar, 2008 21:32

V4liefhebber schreef:Denk wel dat het afhankelijk is of het metalen profiel bij de radiateur niet doorgeslepen is.
Maar die zit een stuk verder naar voren, die buis zit direkt tussen de beide bovenste veerpunten, dat is constructief ook veel logischer.

V4liefhebber
Geregistreerd lid

Bericht door V4liefhebber » zo 02 mar, 2008 22:58

Maar die zit een stuk verder naar voren, die buis zit direkt tussen de beide bovenste veerpunten, dat is constructief ook veel logischer.
Zeker, maar als je het vergelijkt met een langwerpige doos waarvan een uiteinde verwijderd is, dan vouwt deze toch ook gemakkelijker in elkaar dan wanneer beide uiteinden aanwezig zouden zijn? Wel of geen steun in het midden.

Plaats reactie